تفکیک زمین روستایی

معمولا زمین های روستایی دارای مساحت های بالا هستند. و زمانی که این زمین ها در طرح هادی روستا قرار بگیرند. دارای سند مالکیت می شوند. در غیر این صورت فاقد سند هستند. و به صورت صلح نامه بین مالکین روستا جا به جا می شود. که برای تفکیک زمین های روستایی باید به این نکته توجه داشت. و در این صورت باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود. تا طبق قوانین تفکیک زمین های روستایی انجام گیرد. و نقشه یو تی ام آن تهیه گردد. با ما امروز همراه باشید تا اطلاعات جامع تری درمورد تفکیک زمین روستایی و موارد پیرامون آن به دست آوریم.

طرح هادی روستا چیست؟

دولت برای سر و سامان دادن به املاک و میزان جمعیت و امکانات روستا ها طرح هادی روستا را تصویب کرده است. که طبق آن جمعیت روستا سرشماری می شود. و روستا های فاقد امکانات آب و برق و گاز تامین می گردد. و علاوه بر این املاک روستا هم در سیستم کاداستر کشور ثبت می گردد. زمین ها و املاک روستایی به نام مالکین سند مالکیت صادر می گردد. این موضوع از بروز اختلافات نیز جلوگیری می کند. اما در این بین هنوز هم روستا هایی وجود دارند. که فاقد طرح هادی هستند.

تعریف افراز و تفکیک زمین

افراز و تفکیک هر دو به معنی تقسیم کردن زمین است. اما در این دو تفاوت هایی وجود دارد. که با تعریف هر کدام به صورت جداگانه این تفاوت مشخص می شود.

افراز زمین به معنی تقسیم زمین بر اساس قوانین است. که این کار یا برای انحصار ورثه و یا برای تقسیم زمین هایی که دارای سند یا بنچاق های مشاعی است انجام می شود. و زمانی که قصد انجام افراز زمین باشد. باید با توجه به اسناد و مدارک یا ابلغیه دادگاه این کار توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام گیرد. و در نهایت گزارش تقسیم زمین به همراه نقشه ها تهیه می شود . و تمام مدارک توسط کارشناس رسمی مهر و امضا شده است. متقاضی نیز با استفاده از این مدارک برای ه قطعه سند تک برگ به صورت شش دانگ اخذ می کند. و جداسازی هر قطعه را انجام می دهد.

و اما در تفکیک زمین مالک یک نفر است. که در این صورت اختلافی وجود ندارد. و تقسیم زمین بر اساس مساحت و طرح دلخواه مالک به صورت اختیاری انجام می شود. و نقشه یو تی ام از زمین اصلی و قطعات تهیه و مهر و امضا می شود.

تفکیک و افراز زمین به چه معنا است؟ ( افراز و تفکیک زمین روستایی )

تفکیک و افراز هر دو به معنای تقسیم زمین به قطعات کوچکتر است. اما با این تفاوت که افراز با توجه به قوانین برای املاک مشاعی یا ورثه ای انجام می گیرد. و در تفکیک زمین مالک یک نفر است.

برای افراز زمین نیاز به مراجعه به مراجع قضایی است. که باید به اداره ثبت یا مراجع قضایی مراجعه گردد. اما در تفکیک زمین باید به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود. و در این بین باید قدر السهم شهرداری نیز لحاظ گردد. تا کار تفکیک زمین به درستی انجام گیرد.

افراز زمین قولنامه ای

هنوز هم زمین هایی وجود دارند که به صورت قولنامه ای معامله می شوند. و این زمین ها که به صورت مشاعی از یک زمین مادر با سند هستند بر اساس مفروز از این پلاک مشخص می شوند. که برای جدا کردن قطعه مد نظر و اخذ سند باید افراز زمین قولنامه ای انجام گیرد. برای انجام افراز باید از راه قانونی اقدام کرده. و کار جدا کردن زمین را انجام دهید. و برای انجام این کار و تهیه نقشه یو تی ام و گزارش آن باید به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کنید.

منظور از زمین قولنامه ای چیست؟

زمین هایی که فاقد سند قدیمی هستند. و این زمین ها برای انجام معامله بین طرفین معامله قولنامه ای تنظیم می شود. که همان بنچاق است. و این قولنامه یا بنچاق ثبت دفتری و سیستمی ندارد. و تنها بین طرفین معامله و امضا و اثر انگشت آن ها و اطلاعات ملک است. که برای زمین هایی که به صورت مشاعی هستند نیز قولنامه تنظیم می شود. زیرا زمین دارای تنها یک سند مادر به صورت قدیمی منگوله دار است. و مالکیت هر مالک از طریق بنچاق تعیین می شود.

تفکیک زمین روستایی

 

افراز زمین مشاعی ( افراز و تفکیک زمین روستایی مشاعی )

زمین های مشاعی زمین هایی است که دارای حداقل دو مالک تا چند مالک هستند. و این زمین ها یک زمین مادر که در مساحت بالا است. و هر قطعه به صورت مشاعی به یک نفر واگذار شده است. که فرد دارای سند مشاعی می باشد. که در این سند قطعه مشاعی مشخص شده است. و زمانی که افراد قصد جدا کردن زمین های خود و اخذ سند تک برگ شش دانگ برای زمین بگیرند. باید افراز زمین مشاعی انجام گیرد. که برای انجام این کار اول به قوه قضاییه و بعد به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه می شود.

نحوه افراز زمین مشاعی

زمین های مشاعی به زمین هایی گفته می شود که یک زمین با یک سند مادر است. اما دارای چند مالک است. که هر مالک به صورت قولنامه ای مالک قسمتی از زمین است. که به صورت مشاعی می باشد. و در این نوع از زمین ها و مالکیت ها امکان به وجود آمدن اختلاف زیاد است. و در صورتی که مالکین زمین مشاعی به اختلاف خورده باشند. باید تقسیم زمین و جدا سازی هر قطعه انجام گیرد. که انجام این کار به صورت قانونی امکان پذیر است. و برای همین باید با توجه به ابلاغیه که از طرف مراکز قضایی برای این کار صادر می شود. باید افراز زمین انجام گیرد.

برای افراز زمین های مشاعی باید بر اساس نقشه های ثبتی این کار انجام گیرد. اما در ابتدا باید سند مادر مشخص باشد. و به همراه آن قولنامه مربوط به هر قطعه توسط کارشناس رسمی بررسی شود. با تهیه نقشه یو تی ام از هر قطعه و مشخص کردن موقعیت هر قطعه در آن با توجه به نقشه ثبتی افراز زمین انجام می گیرد. و گزارش آن تهیه می شود.

نحوه افراز زمین برای زمین مشاعی

همان طور که گفته شد برای اینکه افراز زمین مشاعی انجام شود. و تقسیم قطعات به صورت قانونی و اخذ سند شش دانگ باید اول به قوه قضاییه مراجعه شود. تا این ارگان ابلاغیه مبنی بر افراز زمین را صادر کند. و این در صورتی است که مالکین دچار اختلاف شده باشند. تا نیاز به مداخله قوه قضاییه باشد.

مالکین با اخذ ابلاغیه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کرده. تا روند فنی و انجام افراز زمین انجام گیرد. که برای انجام این کار در ابتدا باید نقشه یو تی ام از ملک اصلی که دارای سند مادر است تهیه گردد. که با توجه به این نقشه یو تی ام مساحت دقیق مشخص گردد.

در ادامه باید اسناد و مدارک مالکین بررسی شود. و با توجه به نقشه ثبتی موجود که در آن موقعیت هر قطعه مشخص شده است. کار تعیین موقعیت هر قطعه انجام گیرد. و موقعیت آن در زمین مادر مشخص شود. که با تهیه نقشه های یو تی ام و همچنین تهیه گزارش کار افراز زمین برای املاک مشاعی انجام شود. و این کار با نهایی شدن و مهر و امضا برای ادامه روند قضایی و جدا کردن زمین انجام گیرد. تا با تایید و نهایی شدن برای هر قطعه سند تک برگ به صورت شش دانگ صادر شود. و مالکین می توانند با پیاده سازی چهارگوشه ملک خود را تثبیت کنند.

نحوه افراز زمین روستایی موروثی

زمین هایی که به صورت موروثی هستند. یعنی زمین به صورت ارثیه به تعدادی از فرزندان رسیده است. و در این صورت باید مالکیت هر فرزند و وارث مشخص شود. که برای این کار نیز باید افراز زمین انجام شود. زیرا در این صورت نیز مالکین زمین چند نفر هستند. و باید به صورت قانونی انجام گیرد.

برای این زمین باید در ابتدا ابلاغیه دادگاه تهیه شود. تا در آن ضریب مالکیت هر فرد مشخص گردد. و با توجه به آن به کارشناس رسمی دادگستری مراجعه شود. و کارشناس در ابتدا از زمین نقشه یو تی ام تهیه می کند. تا تمامی زوایا و مساحت ملک به صورت دقیق مشخص گردد. در ادامه با توجه به ضریب مالکیت هر فرد مساحت مشخص می گردد. و با توجه به این مساحت سهم هر فرد در قالب گزارش اعلام می شود.

درخواست افراز زمین مشاعی

برای تقسیم زمین هایی که به صورت مشاعی هستند. و اگر بخواهید که این کار به صورت قانونی انجام گیرد. و موقعیت هر قطعه بر روی زمین مشخص گردد. باید درخواست افراز زمین مشاعی به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی داده شود. تا بر اساس اسناد مشاعی موجود و نقشه های ثبتی کار افراز زمین انجام گیرد. و موقعیت هر قطعه در زمین مادر مشخص گردد. که در نهایت نقشه یو تی ام از هر قطعه تهیه می شود. و مهر و امضا می گردد. تا جدا کردن زمین انجام گیرد. و اخذ سند تک برگ برای هر قطعه اقدام شود.

منظور از زمین مشاعی چیست ؟

در ابتدا باید گفت. که زمین مشاعی به چه زمینی گفته می شود؟

اسناد مالکیت این زمین ها به چه صورت است ؟

زمین های مشاعی به زمین هایی گفته می شود. که یک زمین با یک پلاک ثبتی و سند به قطعات کوچکتر تقسیم شده است. و به هر قطعه یک مفروز و مجزی شده از پلاک ثبتی زمین مادر تعلق گرفته است. که حد و حدود ملک نیز با سایر قطعات تعیین شده است. که بر این اساس زمین دارای چند مالک می شود. و در این زمین ها املاک به وجود آمدن. اختلاف زیاد است. که با افراز زمین و جدا کردن قطعات و همچنین اخذ سند تک برگ شش دانگ از این اختلافات جلوگیری می شود.

نحوه درخواست افراز زمین روستایی مشاعی

برای افراز زمین ها مشاعی که مالکین آن ها به اختلاف خورده باشند. باید به مراجع قضایی مراجعه کرد. و درخواست افراز زمین داده. تا با توجه به ابلاغیه صادره از این مراجع به سراغ کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری رفت. و با انجام نقشه برداری و با توجه به نقشه های ثبتی کار افراز زمین انجام گیرد.

اما در صورتی که مالکین تنها قصد افراز زمین را به صورت توافقی داشته باشند. باید با ارائه سند های مشاعی به سراغ کارشناس رسمی دادگستری رفته. و کارشناس با طی کردن روند افراز زمین موقعیت هر قطعه را از طریق نقشه یو تی ام تعیین کند.

نحوه افراز زمین مشاعی

زمین های مشاعی به زمین هایی گفته می شود که یک زمین با یک سند مادر است. اما دارای چند مالک است. که هر مالک به صورت قولنامه ای مالک قسمتی از زمین است. که به صورت مشاعی می باشد. و در این نوع از زمین ها و مالکیت ها امکان به وجود آمدن اختلاف زیاد است. و در صورتی که مالکین زمین مشاعی به اختلاف خورده باشند. باید تقسیم زمین و جدا سازی هر قطعه انجام گیرد. که انجام این کار به صورت قانونی امکان پذیر است. و برای همین باید با توجه به ابلاغیه که از طرف مراکز قضایی برای این کار صادر می شود. باید افراز زمین انجام گیرد.

برای افراز زمین های مشاعی باید بر اساس نقشه های ثبتی این کار انجام گیرد. اما در ابتدا باید سند مادر مشخص باشد. و به همراه آن قولنامه مربوط به هر قطعه توسط کارشناس رسمی بررسی شود. با تهیه نقشه یو تی ام از هر قطعه و مشخص کردن موقعیت هر قطعه در آن با توجه به نقشه ثبتی افراز زمین انجام می گیرد. و گزارش آن تهیه می شود. برای افراز زمین های مشاعی نیاز به نقشه های ثبتی است.

به همین منظور باید در ابتدا کارشناس اسناد مشاعی مالکین را بررسی کرده. و با توجه به پلاک ثبتی زمین مادر نقشه ثبتی را تهیه می کند. که موقعیت و حدود زمین مادر و موقعیت هر قطعه را بر روی زمین به صورت یو تی ام تعیین می کند.

هزینه افراز زمین مشاع

قیمت تفکیک زمین روستایی 

زمین مشاعی زمینی است که دارای یک سند مادر و یک پلاک ثبتی است. اما دارای چند مالک است که هر کدام مالک قسمتی از زمین هستند. و معمولا دارای سند های مشاعی هستند. اگر مالکین زمین ها دچار اختلاف شوند. درخواست تقسیم زمین از راه قانون را دارند. که در اصل باید افراز زمین مشاعی انجام شود. و برای تعیین هزینه افراز زمین مشاع باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه شود.

درخواست افراز زمین کشاورزی

افراز در زمین زمانی اتفاق می افتد. که مالکین یک زمین قصد جدا کردن قطعات خود را داشته باشند. و از این جهت است که باید تقسیم زمین بر اساس قانون انجام گیرد. و برای همین باید در ابتدا در صورت انحصار ورثه ابلاغیه از دادگاه گرفته شود. در ادامه به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه گردد. و درخواست افراز زمین کشاورزی یا مسکونی انجام گیرد. تا با انجام نقشه برداری و با توجه به مدارک موجود از ملک کار تقسیم زمین انجام می شود. و با تهیه افراز نامه زمین برای هر قطعه به صورت جداگانه سند تک برگ صادر می شود.

 

افراز زمین کشاورزی به چه صورت انجام می گیرد ؟

برای تقسیم یک زمین باید در ابتدا درخواست افراز زمین کشاورزی در مراجع قضایی داده شود. تا مشخص گردد. که این تقسیم زمین برای حل اختلاف یا انحصار ورثه انجام می گیرد. تا در ادامه با توجه به ابلاغیه صادره از دادگاه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود. و کارشناس باید در ابتدا اسناد و مدارک موجود از ملک را بررسی کرده. و نقشه زمین مادر را تهیه کند. که با انجام نقشه برداری از زمین با استفاده از تجهیزات نقشه برداری کار تهیه نقشه انجام می گیرد. و مساحت دقیق زمین با در نظر گرفتن زوایای ملک تهیه می شود.

در ادامه اگر زمین به صورت مشاعی باشد. باید بنچاق یا سند مشاعی هر قطعه بررسی شود. و با تهیه نقشه ثبتی که موقعیت دقیق هر قطعه در آن مشخص شده است. جانمایی دقیق هر قطعه را انجام می دهد.

و اگر انحصار ورثه برای وراث انجام گیرد. باید محاسبات دقیق بر اساس ابلاغیه دادگاه انجام شود. و مساحت مالکیت برای هر ورثه تعیین شود. که در نهایت بر اساس مساحت های تعیین شده گزارش یا همان افراز نامه تهیه می شود.

افراز نامه زمین چیست؟

افراز نامه منظور همان گزارش است. که با انجام محاسابات و تهیه نقشه های افراز زمین تهیه می شود. و در این گزارش مساحت تحت مالکیت هر فرد مشخص می شود. که به همراه آن نقشه یو تی ام زمین مادر و نقشه یو تی ام هر قطعه می باشد. که توسط کارشناس رسمی دادگستری تهیه شده است. و این گزارش برای تقسیم زمین به صورت قانونی و برای ارائه به دادگاه تهیه می شود.

نحوه افراز زمین موروثی

زمین هایی که به صورت موروثی هستند. یعنی زمین به صورت ارثیه به تعدادی از فرزندان رسیده است. و در این صورت باید مالکیت هر فرزند و وارث مشخص شود. که برای این کار نیز باید افراز زمین انجام شود. زیرا در این صورت نیز مالکین زمین چند نفر هستند. و باید به صورت قانونی انجام گیرد.

برای این زمین باید در ابتدا ابلاغیه دادگاه تهیه شود. تا در آن ضریب مالکیت هر فرد مشخص گردد. و با توجه به آن به کارشناس رسمی دادگستری مراجعه شود. و کارشناس در ابتدا از زمین نقشه یو تی ام تهیه می کند. تا تمامی زوایا و مساحت ملک به صورت دقیق مشخص گردد. در ادامه با توجه به ضریب مالکیت هر فرد مساحت مشخص می گردد. و با توجه به این مساحت سهم هر فرد در قالب گزارش اعلام می شود.

تفکیک زمین روستایی

در تفکیک زمین در روستا ها باید توجه داشت که زمین دارای سند است. یا اینکه هنوز در طرح هادی قرار نگرفته است. تا بتوان با توجه به اطلاعات دقیق ملک کار تفکیک را انجام دهد. همچنین زمین های کشاورزی با مسکونی تفاوت دارند. که همین موضوع نیز در نوع انجام نقشه برداری ملک تاثیر گذار است.

برای تفکیک زمین هایی که دارای چهار گوشه معین هستند. باید از ابزار و تجهیزات نقشه برداری استفاده شود و نقشه یو تی ام ملک تهیه گردد.

اما در زمین های کشاورزی که معمولا فاقد دیوار کشی هستند. باید با توجه به سند ملک کار جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام گیرد. که در این صورت اگر ملک فاقد سند باشد. کار پیچیده می شود.

 

تهیه نقشه یو تی ام برای املاک دارای حدود مشخص

زمانی که ملک دارای حدود مشخص باشد. و این حدود از طریق دیوار کشی مشخص گردیده باشد. می توان از تجهیزات نقشه برداری مانند جی پی اس های دقیق دو فرکانسه و سه فرکانسه یا دوربین های توتال استیشن لایکا استفاده کرد. تا بر سر ملک حدود و مرز های ملک برداشت گردد. و ترسیم نقشه یو تی ام ملک انجام گیرد.

جانمایی پلاک ثبتی زمین های فاقد حدود ( زمین کشاورزی )

در زمین های کشاورزی معمولا دیوار کشی مشخصی وجود ندارد. و به دلیل شخم زدن زمین مرز های بین زمین ها جا به جا می شود. که در این صورت برای انجام تفکیک زمین اگر ملک به صورت دقیق برداشت نگردد. در آینده دچار مشکل می شود. و از این جهت است. که برای انجام تفکیک زمین های کشاورزی از جانمایی پلاک ثبتی استفاده می گردد.

برای انجام این کار باید به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه گردد. تا کارشناس با توجه به اسناد و مدارک موجود از ملککار تعیین حدود و تهیه نقشه یو تی ام ملک را انجام دهد. و این نقشه حاصل بر اساس حدود دقیق سند است. که باید بر روی زمین پیاده سازی شود.

در این جا است که اگر مالکی دارای زمین کشاورزی با مساحت بالا باشد. و قصد تفکیک زمین را داشته باشد. اما زمین فاقد سند باشد. کار به تفسیر عکس هوایی و تعیین حدود ملک می رسد.

مراحل تفکیک زمین روستایی

  1. فتوکپی سند مالکیت و درخواست تفکیک زمین روستایی و کروکی موقعیت پلاک و فیش بازدید
  2. بازدید کارشناس شهرسازی و استعلام مالکیت از اداره ثبت و راه و شهرسازی
  3. تعیین گذر بندی و میزان عقب نشینی لازم به وسیله کارشناس شهرسازی
  4. تهیه نقشه قطعه بندی پلاک توسط مالک
  5. بررسی گزارش شهرسازی و نقشه قطعه بندی شده توسط مسئول شهرسازی
  6. موافقت با تفکیک پلاک مورد تقاضا
  7. تنظیم پیش نویس نامه ارسالی به اداره ثبت
  8. تهیه سه نسخه کپی نقشه قطعه بندی ارائه شده توسط مالک
  9. تأیید کروکی قطعه بندی توسط کارشناس شهرسازی و تنظیم توافقنامه بر اساس اصلاحیه ماده 101 قانون شهرداری ها و اخذ مجوز از شورای شهر و ارسال پرونده به کمیسیون ماده پنج راه و شهرسازی
  10. پرداخت عوارض تفکیک و نوسازی و تأیید واحد درآمد و نوسازی
  11. تشکیل پرونده در بایگانی شهرسازی و تنظیم صورتجلسه واگذاری سهم شهرداری از پلاک
  12. تأیید نقشه قطعه بندی و نامه تایپ شده برای ثبت اسناد توسط مسئول شهرسازی و معاونت شهرسازی
  13. تعیین میزان قدر السهم شهرداری
  14. تأیید نقشه قطعه بندی توسط شهردار
  15. دبیرخانه جهت صدور نامه ارسالی به ثبت اسناد

وظیفه کارشناس رسمی دادگستری در کار افراز زمین روستایی چیست ؟

کارشناس رسمی دادگستری که در امور ثبتی یا نقشه برداری مشغول به کار هستند. تخصص و دانش لازم را برای انجام امور فنی در زمینه تقسیم زمین را دارند. و این کارشناسان که دارای مهر فعال هستند افراد قابل اعتماد برای امور قضایی و دادگاهی هستند و مدارک فنی که برای امور اداری و قضایی تهیه می گردد. تنها با مهر و امضا این کارشاسان است. که معتبر می گردد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر د رمورد تفکیک زمین روستایی  می توانید با کارشناسان اکسپرت جاستیس در تماس باشید.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 3.9 / 5. میزان امتیاز: 9

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *