یکی از اختلافاتی که امروزه بیشترین استفاده از عکس هوایی را دارد تعیین اراضی غیر موات با عکس هوایی است. زیرا در زمان اصلاحات اراضی یک یک‌سری از زمین‌هایی که دارای سابقه احیا بوده‌اند. به اشتباه در تصرف دولت درآمده است. که باید با استفاده از تفسیر و بررسی عکس‌های هوایی و بررسی آثار و علائم فعالیت انسانی در زمین اثبات ادعای مالکیت انجام گیرد.

برای همین موضوع باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا کشاورزی که صلاحیت تفسیر و بررسی عکس‌های هوایی را دارند. مراجعه شود. تا با توجه به داشتن صلاحیت لازم برای تفسیر عکس هوایی و حق مهر و امضا، دانش کافی در زمینه فتوگرامتری نیز داشته باشند. تا در صورت تهیه تأمین دلیل به همراه مهر و امضا این کارشناس مورد اعتبار منابع طبیعی یا مراجع قضایی باشد.

منظور از اراضی موات و غیر موات چیست؟

تعیین اراضی غیر موات با عکس هوایی

در زمینه فتوگرامتری و منابع طبیعی به زمین‌هایی که دارای فعالیت انسانی مانند کشت و زرع، وجود بنا، نگهداری دام و مالک حقوقی و حقیقی باشند. زمین غیر موات گفته می‌شود. اما اگر زمینی فاقد هر گونه فعالیت انسانی باشد. را جزء اراضی موات و دست نخورده می‌گویند. که وظیفه حفظ و نگهداری از این زمین‌ها بر عهده سازمان منابع طبیعی است. این زمین‌ها شامل جنگ‌ها و مراتع و رودخانه و حریمشان است. که نباید در این زمین‌ها هر گونه کشاورزی یا ساخت بنا انجام شود.

برای همین منظور باید سازمان منابع طبیعی در دهه 40 هجری شمسی و هم زمان با اصلاحات اراضی حریم این زمین‌ها را از طریق نقشه برداری مشخص کرد. اما به اشتباه در همان زمان زمین‌هایی که دارای سابقه احیا بودند نیز در حریم اراضی ملی قرار گرفتند. و مالکین این زمین‌ها در صورتی که قصد پس گرفتن زمین خود از اراضی ملی را داشته باشند. باید با اطمینان از این که زمین در دهه 40 یا ماقبل آن دارای فعالیت انسانی بوده است. به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کنند.

عکس هوایی و نحوه تفسیر و بررسی آن

عکس‌های هوایی توسط هواپیما از سطح زمین عکس‌برداری می‌شود. که این عکس‌ها از سال 1334 هجری شمسی در ایران آغاز به عکس‌برداری شده است. که تا سال 1390 به صورت آنالوگ (سیاه و سفید) و از سال 1390 تا زمان حال به صورت رقومی (رنگی) عکس‌برداری انجام شده است. این عکس‌های هوایی در دو سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیا نیروهای مسلح موجود می‌باشد. که باید برای تهیه این عکس‌های هوایی با توجه به اینکه عکس‌های هوایی دهه 30 هجری شمسی تنها در سازمان جغرافیا نیروهای مسلح و باقی عکس‌ها در سازمان نقشه برداری کشور موجود است. به یکی از این دو سازمان مراجعه کرد. تا تهیه عکس‌های هوایی انجام شود.

برای تهیه عکس‌های هوایی از سازمان جغرافیا نیروهای مسلح باید به صورت حضوری به آدرس این سازمان واقع در تهران، خیابان شریعتی مراجعه کنند. یا در صورت دردسترس‌بودن سایت این سازمان با مراجعه به آدرس اینترنتی https://geo.epishkhan.ir/ کار درخواست عکس هوایی خود را انجام دهند.

سازمان نقشه برداری کشور نیز مدتی است. که ارائه محصولات خود را تنها به صورت اینترنتی انجام می‌دهد. که برای تهیه نقشه‌ها و عکس‌های هوایی باید به آدرس اینترنتی https://eshop.ncc.gov.ir/ مراجعه و درخواست عکس هوایی خود را با ساختن پنل کاربری انجام دهید.

تعیین اراضی غیر موات با عکس هوایی

نحوه تفسیر عکس هوایی

کارشناس تعیین اراضی غیر موات با عکس هوایی

بعد از تهیه عکس‌های هوایی برای بررسی دقیق آن‌ها باید تفسیر و بررسی عکس‌های هوایی انجام شود. که این کار نیاز به تخصص و دانش کافی در این زمینه دارد. و همچنین برای ارائه مدارک حاصل از تفسیر عکس هوایی باید حتماً توسط کارشناس رسمی دادگستری دارای صلاحیت تفسیر عکس هوایی مهر و امضا انجام شود. برای همین منظور بهتر است که از ابتدا به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کنید. تا تفسیر عکس هوایی با اطمینان کامل انجام گیرد.

کارشناس با تهیه یا تحویل عکس‌های هوایی پردازش‌های لازم را بر روی عکس‌های هوایی انجام می‌دهند. تا با توجه به این پردازش‌ها مدل سه بعدی عکس هوایی ساخته شود. تا با استفاده از تجهیزات نقشه برداری مربوط به فتوگرامتری مانند استریسکوپ یا عینک‌های مخصوص دید سه بعدی کل عکس به صورت سه بعدی قابل بررسی شود. و با تطبیق موقعیت ملک بر روی عکس هوایی و بررسی آن در صورت مشاهده آثار و علائم احیا گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه شود. که در یان گزارش اطلاعاتی همچون اطلاعات عکس‌های هوایی بررسی شده، اطلاعات ملک مثل مختصات چهارگوشه و نظریه کارشناسی درج می‌شود. که با جانمایی ملک بر روی عکس هوایی به صورت عکس نقشه تهیه می‌شود. و این مدارک در نهایت توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می‌شود. که قابل ارائه به مراجع قضایی و ادارات دولتی باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعیین اراضی غیر موات با عکس هوایی می توانید با کارشناس ما در اکسپرت جاستیس در ارتباط باشید.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 4.9 / 5. میزان امتیاز: 15

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *