تهیه نقشه UTM یو تی ام با تلفن همراه

در تلفن‌های همراه اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که امکان برداشت نقاط به‌صورت یو تی ام وجود دارد. اما این اپلیکیشن‌ها برای تهیه نقشه یو تی ام دقیق که مورداستفاده در ادارات و ارگان‌های دولتی باشد مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. زیرا برداشت نقاط در این ابزار به‌صورت دقیق نیست. و هر نقطه 3 تا 5 متر خطا دارد و این خطا در موقعیت و مساحت ملک نیز تأثیرگذار است. برای همین امکان تهیه نقشه UTM یو تی ام با تلفن همراه وجود ندارد. و برای تهیه نقشه یو تی ام مورداستفاده در اداره ثبت و شهرداری باید با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه‌برداری انجام شود.

نقشه UTM چیست؟

تهیه نقشه UTM یو تی ام با گوشی

برای تعریف نقشه UTM  باید در ابتدا سیستم مختصات جهانی UTM یو تی ام تعریف شود. تا بتوان به مفهوم دقیق نقشه یو تی ام دست پیدا کرد.

سیستم مختصات جهانی UTM یو تی ام یک سیستم مختصات ماهواره‌ای است. که با اتصال به ماهواره WGS84 کار می‌کند. و بر اساس این سیستم مختصات هر نقطه بر روی کره زمین دارای یک مختصات جداگانه و منحصربه‌فرد می‌باشد. که تعیین‌کننده همان نقطه بر روی زمین است. پس براین‌اساس هر قطعه زمین دارای میلیون‌ها مختصات یو تی ام است. که تعیین‌کننده موقعیت و مرزهای ملک می‌باشد.

پس از این سیستم مختصات می‌توان در امور ملکی و تثبیت موقعیت سیستمی ملک استفاده کرد. و ازاین‌جهت است که امروزه این سیستم مختصات موردتوجه ادارات و سازمان‌های دولتی مربوط به ملک شده است. به‌طوری‌که برای انجام امور اداری ملک در اداره ثبت، شهرداری، اداره آب و برق و گاز و… از این سیستم مختصات استفاده می‌شود که برای تهیه نقشه یو تی ام دقیق از ملک نیاز به تخصص لازم در این زمینه و استفاده از ابزار و تجهیزات دقیق نقشه‌برداری است. و تهیه نقشه UTM یو تی ام با تلفن همراه و جی‌پی‌اس های دستی امکان‌پذیر نیست. زیرا این دستگاه‌ها خطای بالایی دارند. و امکان تهیه نقشه یو تی ام دقیق را ندارند.

انواع نقشه UTM یو تی ام

نحوه تهیه نقشه یو تی ام با دوربین نقشه‌برداری لایکا

یکی از ابزاری که در تهیه نقشه یو تی ام مورداستفاده قرار می‌گیرد. دوربین‌های توتال استیشن لایکا هستند. که برای برداشت مختصات و استفاده در محیط‌های شهری با ساختمان‌های بلند و شلوغ مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا این دستگاه برداشت مختصات را به‌صورت محلی انجام می‌دهد. و احتیاجی به اتصال ماهواره‌ای ندارد.

برای تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از دوربین نقشه‌برداری باید در محل ملک محل را شناسایی کرد. و با تعیین یک ایستگاه که به بیشترین نقاط دسترسی داشته باشد. برداشت مختصات را باتوجه‌به تعیین منوی مدنظر در دوربین انجام دهید. بعد از برداشت دقیق گوشه‌ها و شکستگی‌های ملک و ثبت آن‌ها در حافظه دستگاه در مرحله بعد اطلاعات برداشت شده با استفاده از سیم‌های اتصال دوربین به سیستم در نرم‌افزار اتوکد نمایش داده می‌شود. که با ترسیم پلیگون نقاط می‌توان ابعاد و اندازه‌ها و مساحت ملک را تعیین کرد.

در مرحله بعدی با ترسیم نقشه و جانمایی آن در نقشه 1/2000 سازمان نقشه‌برداری کشور می‌توان مختصات های یو تی ام ملک را برداشت کرد. و مختصات های یو تی ام گوشه‌های ملک را در نقشه درج کرد. تا با نهایی‌شدن مختصات ها این نقشه چاپ و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می‌شود.

نحوه تهیه نقشه یو تی ام با جی پی اس های دقیق دو یا سه فرکانسه

تهیه نقشه UTM یو تی ام با تلفن همراه

جی‌پی‌اس های دقیق دو یا فرکانسه از جمله ابزاردقیق و به‌روز برای ملک به‌حساب می‌آیند. که برداشت مختصات را به‌صورت یو تی ام انجام می‌دهند. که برای اتصال ماهواره‌ها نیاز به محیطی دارد که فاقد ساختمان‌های بلند باشد. در غیر این صورت امکان برقراری ارتباط کامل از بین می‌رود و خطای دستگاه بالا می‌رود که مناسب نیست.

برای تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از جی‌پی‌اس های دقیق نیز در محل ملک مختصات های گوشه‌ها و شکستگی‌های ملک با درنظرگرفتن حدود و مرزهای ملک انجام می‌شود. و باتوجه‌به اطلاعات دستگاه در نرم‌افزار اتوکد ترسیم نقشه ملک انجام می‌گیرد. و دیگر نیازی به انجام جانمایی نقشه 2000 ام نیست. تنها با درج مختصات های گوشه‌های ملک که به‌صورت یو تی‌ام است در نقشه این نقشه چاپ می‌شود. مهر و امضا کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی نیز به این نقشه اعتبار می‌بخشد و موردتوجه ادارات و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

این نقشه باید با توجه به فرمت مد نظر در ادارات و سازمان ها تهیه شود. زیرا سازمان های مختلف اعم از اداره ثبت و شهرداری ها با توجه به نیاز خود از نقشه فرمت مد نظر را تعیین می کنند. برای ارتباط و مشاوره با کارشناسان ما در اکسپرت جاستیس می توانید با شماره تلفن های ما، با ما در تماس باشید.

تهیه نقشه UTM یو تی ام با تلفن همراه

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 2

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *