نقشه یو تی ام ملک و زمین

نقشه یو تی ام ملک و زمین

امروزه برای انجام امور اداری ملک باید نقشه یو تی ام تهیه شود. که تهیه نقشه یو تی ام ملک و زمین نیاز به تجهیزات نقشه برداری در صورت مشخص بودن حدود و موقعیت ملک است. در غیر این صورت تهیه نقشه یو تی ام با توجه به سند ملک انجام می‌گیرد.

نقشه یو تی ام ملک و زمین بر اساس یک سیستم مختصات جهانی به دست می‌آید. و به هر نقطه مختصاتی بر اساس سیستم مختصات یو تی ام  اختصاص می‌یابد. که بر اساس این مختصات گوشه‌های دقیق ملک با دقت سانتی متر روی کره زمین تثبیت می‌شود. این سیستم مختصات جهانی با استفاده از ماهواره بر روی کره زمین تعریف شده است. که ماهواره WGS84 این سیستم مختصات را پشتیبانی می‌کند.

نحوه تهیه نقشه UTM یو تی ام

نقشه UTM یو تی ام منظور نقشه‌ای است که در ارگان‌های دولتی درخواست می‌شود. تا برای انجام امور اداری ملک بتوان موقعیت ملک و مساحت ملک را مورد بررسی قرار داد. این نقشه یو تی ام در مرحله اول موقعیت و حدود و مرزهای ملک را مورد بررسی قرار می‌دهد. و در مرحله بعدی با در نظر گرفتن زوایای ملک مساحت دقیق عرصه ملک نیز حاصل می‌شود.

از طرفی باید با توجه به داشتن اطلاعات ملک همچون موقعیت و حدود ملک نحوه تهیه نقشه یو تی ام مشخص گردد. برای همین باید از تجهیزات نقشه برداری برای تهیه نقشه یو تی ام استفاده کرد. یا اینکه با توجه به سند ملک کار جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

مزایای نقشه utm

کاربرد نقشه یو تی ام

کاربرد نقشه‌های یو تی ام به صورتی است. که ادارات دولتی مانند شهرداری برای اخذ جواز ساخت و اداره ثبت برای سند تک برگ و ادارات مربوط متقاضی این نوع نقشه‌ها می‌باشند. و جانمایی پلاک ثبتی برای املاک دارای سندهای قدیمی که موقعیت مشخصی ندارند. که تطبیق ملک در سیستم مختصات یو تی ام  بر اساس وضع موجود ملک با سند رسمی انجام می‌شود.

برای تهیه این نقشه یو تی ام از زمین های کشاورزی یا املاک در شهر ها باید با با توجه به نوع کار که آیا موقعیت مشخصی دارند. یا خیر کار انجام شود. و در نهایت توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شود.

تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از تجهیزات نقشه برداری

برای تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از تجهیزات نقشه برداری باید موقعیت و حدود و مرزهای ملک به طور دقیق مشخص باشد. تا بتوان برداشت مختصات را انجام داد. برای همین منظور باید با استفاده از جی‌پی‌اس های دقیق دو یا سه فرکانسه یا دوربین‌های توتال استیشن لایکا برداشت مختصات گوشه‌های ملک انجام می‌گیرد. و با تخلیه اطلاعات دستگاه در نرم افزار ترسیم نقشه ملک انجام می‌شود. که این نقشه موقعیت ملک را بر اساس وضع موجود بر روی کره زمین نمایش می‌دهد.

این نقشه به صورت کاغذی همراه با سی دی ارائه می‌شود. که فایل کاغذی حاوی اطلاعاتی همچون مختصات چهار گوشه ملک به همراه مساحت و اندازه‌ها است. که در نهایت توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می‌شود.

نقشه یو تی ام ملک و زمین

جانمایی پلاک ثبتی

اما در صورتی که موقعیت ملک مشخص نباشد. یا اینکه مرزها و حدود ملک قابل تشخیص به صورت دقیق نباشد. باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. که برای انجام این کار نیاز به بررسی سند ملک و تهیه نقشه ثبتی است.

انجام جانمایی پلاک ثبتی وظیفه کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی است. که باید با تهیه نقشه ثبتی و تبدیل آن به سیستم مختصات یو تی ام موقعیت ملک تشخیص داده شود. و با توجه به موقعیت ملک بر روی نقشه ثبتی، نقشه یو تی ام ملک تهیه شود. این نقشه یو تی ام موقعیت ملک را بر اساس سند بر روی زمین مشخص می‌کند. که نیاز به تثبیت حدود ملک با انجام نقشه برداری بر سر ملک نیز هست.

کاربرد نقشه یو تی ام در اداره ثبت

اداره ثبت اسناد و املاک وظیفه سروسامان دادن به وضعیت مالیکت املاک را دارد. و از طرفی امروزه سند رسمی ملک سند تک برگ است. که این سند تک برگ یک سند سیستمی به شمار می‌رود. و برای اخذ این سند نیاز به تهیه نقشه یو تی ام است. تا با توجه این نقشه یو تی ام موقعیت ملک، مساحت ملک و تمام اطلاعات فنی ملک استخراج شود. و در سیستم کاداستر کشور ثبت شود. تا اختلافات و مشکلات سندهای قدیمی پیش نیاید.

نقشه یو تی ام برای اداره ثبت همراه با نقشه 2000 ام ارائه می‌شود. که فرمت مد نظر این سازمان است. و حتماً باید توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شود.

کاربرد نقشه یو تی ام در شهرداری

شهرداری نیز یکی از ارگان‌هایی است. که وظیفه اقدامات شهری را دارد. و برای اخذ جواز ساخت باید به این ارگان مراجعه کرد. برای همین شهرداری از شما تقاضای تهیه نقشه یو تی ام ملک را دارد. اما باید فرمت مد نظر این سازمان رعایت شود. برای همین منظور باید نقشه یو تی ام که برای شهرداری تهیه می‌شود. حاوی اطلاعات ذیل باشد:

  • کدهای ارتفاعی

یکی از مشخصه‌های مد نظر شهرداری برای بررسی این است. که میزان گودبرداری ملک را با توجه به شیب منطقه تعیین شود. برای همین منظور نیاز است. که از گذرهای اطراف و داخل عرصه ملک کد ارتفاعی برداشت شود. و در نقشه آورده شود. تا بتوان میزان شیب منطقه را تعیین کید.

  • عرض گذر

یکی دیگر از اطلاعات که در شهرداری قبل از هرگونه ساخت و ساز نیاز به بررسی داشته باشد. رعایت عرض‌گذرهای اطراف ملک و عدم تجاوز به حریم گذر است. که برای همین باید برداشت گذرهای اطراف ملک انجام شود. و با ترسیم در نقشه عرض گذرها نیز تعیین شود. تا در صورت تجاوز به حریم گذر قبل از هرگونه ساخت و ساز اقدام به اصلاح مرزهای ملک شود.

  • تطبیق ابعاد سند با وضع موجود

برای تطبیق ابعاد سند با وضع موجود نیاز است. که بعد از برداشت و ترسیم نقشه وضع موجود ملک، ابعاد و اندازه‌های سند نیز بر روی این نقشه وضع موجود ترسیم شود. تا در صورت مغایرت با ابعاد سند مشخص گردد. و قبل از هر گونه ساخت و ساز مرزهای ملک اصلاح شود.

برای همین ابعاد سند با رنگ دیگری بر روی نقشه وضع موجود ترسیم می‌شود. این ابعاد منظور همان حدود اربعه ملک است. که در قسمت توضیحات سند در قابل شمالا، شرقا، جنوبا، غربا درج شده است.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 0 / 5. میزان امتیاز: 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *