نقشه ی یو تی ام

نقشه ی یو تی ام

یو تی ام یک سیستم تصویر است. نقشه UTM بر اساس یک سیستم مختصات جهانی به دست می آید. که به هر نقطه مختصاتی براساس سیستم مختصات یو تی ام اختصاص میابد. و براساس این مختصات گوشه های دقیق ملک با دقت سانتی متر روی کره زمین تثبیت می شود. این نقشه یو یت ام به همین دلیل مورد استفاده در ادارات و سازمان های دولتی است. که برای انجام امور اداری ملک مورد استفاده قرار می گیرد. از این نقشه یو تی ام برای تعیین موقعیت ملک و همچنین تعیین مساحت ملک به صورت دقیق استفاده می شود.

سیستم مختصات UTM یو تی ام چیست؟

همانطور که گفته شد سیستم مختصات یو تی ام یک سیستم مختصات جهانی است. که مخفف کلمه Universal Transverse Mercator است. بر اساس این سیستم مختصات هر نقطه بر روی کره زمین دارای یک مختصات جداگانه و منحصر به فرد است. که تنها برای همان نقطه تعریف شده است. برای همین منظور می توان موقعیت املاک را بر اساس این سیستم مختصات تعریف کرد.

بر اساس سیستم مختصات جهانی UTM یو تی ام زمین به زون های مختلف تقسیم می شود. که ایران در زون های 38 و 39 و 40 و 41 قرار گرفته است. که برای وارد کردن نقاط باید به زون قرار گیری ملک نیز توجه کرد.

مزایای نقشه یو تی ام

  • تعیین موقعیت دقیق ملک
  • مشخص شدن مساحت دقیق ملک
  • جانمایی و تصحیح سند
  • مورد نیاز برای شهرداری ،اداره ثبت و…

کاربرد نقشه UTM

کاربرد نقشه های یو تی ام به صورتی است. که ادارات دولتی مانند شهرداری،اداره ثبت وادارات مربوط متقاضی این نوع نقشه ها می باشند. جانمایی پلاک ثبتی و تطبیق  ملک در سیستم مختصات یو تی ام انجام می شود.

این نقشه یو تی ام در جهت حل مشکلات و اختلافاتی که بر سر سندهای قدیمی وجود دارد. در اخذ سندهای تک برگ مورد استفاده قرار می گیرد. که برای همین منظور باید برای اخذ سند تک ربگ حتما نقشه یو تی ام عرصه ملک تهیه شود. تا برای حل مشکل گمشدن ملک، تعیین مساحت دقیق ملک، تعیین حدود و مرزهای املاک به صورت دقیق از این نقشه UTM استفاده کرد.

نقشه ی یو تی ام

نحوه تهیه نقشه UTM یو تی ام

برای تهیه نقشه یو تی ام از دو روش استفاده می شود. که با توجه به تشخیص حدود و موقعیت املاک و مرزها یا عدم تشخیص این عوارض اقدام به تهیه نقشه یو تی ام می توان کرد. برای همین منظور باید یکی از دو روش زیر را برای تهیه نقشه UTM انتخاب کرد:

  • تهیه نقشه UTM با استفاده از تجهیزات نقشه برداری

زمانی که برای تهیه نقشه یو تی ام استفاده از تجهیزات نقشه برداری انجام می گیرد. موقعیت و حدود ملک به صورت دقیق مشخص است. تا با استفاده از تجهیزات نقشه برداری بتوان موقعیت مرزهای ملک را بررسی و برداشت کرد. برای همین منظور باید در موقعیت ملک و با توجه به حدود مشخص ملک با استافده از دستگاه برداشت مختصات به صورت دقیق انجام گیرد. تا در مرحله بعدی ترسیم نقشه ملک با توجه به مختصات های برداشت شده انجام گیرد. این نقشه در سیستم مختصات UTM یو تی ام موقعیت ملک را بر روی کره زمین نمایش می دهد.

تجهیزات نقشه برداری دقیق شامل جی پی اس های دقیق دو یا سه فرکانسه و دوربین های توتال استنیشن لایکا و جدید ترین ابزار برای تهیه نقشه یو تی ام پهپاد است. که در زمین های با مساحت های بالا یا صعب العبور راه حل بهتری است. لازم به ذکر است که جی پی اس های دستی گزینه مناسبی برای تهیه نقشه یو تی ام دقیق نیست. زیرا این جی پی اس ها دقت پایینی دارند. و در هر نقطه 3 تا 5 متر خطا وجود دارد.

  • تهیه نقشه UTM با جانمایی پلاک ثبتی

در مواردی نیز وجود دارد. که مالک موقعیت ملک را به صورت دقیق نمیشناسد. و تنها سند ملک را که به صورت قدیمی است دارد. یا اینکه امکان تشخیص حدود و مرزهای ملک به صورت دقیق نیست. در این موارد نیاز است که با توجه به سند موقعیت ملک مشخص شود. و موقعیت مرزهای ملک به صورت دقیق در سیستم مختصات یو تی ام تعیین گردد.

تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی با توجه به سند و دسترسی به اطلاعات و نفشه های ثبتی انجام می گیرد. که برای همین منظور باید به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه کرد.

کارشناس در ابتدا سند ملک را مورد بررسی قرار می دهد. تا با توجه به پلاک ثبتی سند، نقشه ثبتی ملک تهیه شود. و. با توجه به جانمایی این نقشه در سیستم مختصات UTM یو تی ام و حدود اربعه سند موقعیت ملک تعیین شود. و بر اساس آن نقشه یو تی ام ملک تهیه شود.

این نقشه یو تی ام موقعیت ملک را بر اساس سند بر روی کره زمین تعیین می کند. که امکان مغایرت ان با وضع موجود وجود دارد. از آن جایی که ملک باید حتما در موقعیت سندی خود قرار گیرد. باید حتما اصلاح حدود انجام شود. یا در صورت نیاز تحدید حدود ثبتی انجام گیرد. تا موقعیت مرزهای ملک به صورت دقیق تعیین شود.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 0 / 5. میزان امتیاز: 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *