تفکیک زمین کشاورزی مشاع

اگر زمین به صورت مشاعی باشد. و قصد تفکیک زمین کشاورزی مشاع را داشته باشید. یا اینکه ملک به صورت ورثه ای تقسیم گردد. و هر یک از وراث مالکیت یک قطعه از زمین را داشته باشند. در این صورت باید تقسیم زمین و تعیین موقعیت هر قطعه به صورت دقیق و بر اساس اسناد و مدارک موجود انجام گیرد. که در این صورت باید افراز زمین انجام گیرد. تا تمام روال کار بر اساس قانون انجام گیرد. و برای افراز زمین باید ابتدا دستور انجام از مراجع ذیربط انجام گیرد. و بعد از آن به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه گردد. تا با تقسیم زمین نقشه یو تی ام هر قطعه تهیه گردد.

مراجع دارای صلاحیت برای دستور افراز زمین ( مراجع دارای صلاحیت تفکیک زمین کشاورزی مشاع )

همان طور که گفته شد افراز زمین باید با دستور مراجع انجام گیرد. که دستور انجام از طرف اداره ثبت یا مراجع قضایی انجام می گیرد. تا با صدور ابلاغیه مبنی بر افراز زمین کار به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری سپرده می شود. و کارشناس امور فنی مربوط به تفکیک زمین کشاورزی مشاع را انجام می دهد.

اما در چه صورتی کار افراز زمین به اداره ثبت و در چه صورتی به مراجع قضایی سپرده می شود؟

  • دستور افراز زمین از اداره ثبت اسناد و املاک

زمانی که مالکین زمین دچار اختلاف نباشند. و تنها درخواست تقسیم زمین مشاعی و تعیین هر قطعه را داشته باشند. تا برای هر قطعه از زمین سند جداگانه صادر گردد. باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه شود. و درخواست افراز زمین و صدور دستور آن از طرف اداره ثبت انجام گیرد. تا با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری کار تقسیم زمین و مشخص کردن قطعات با تهیه نقشه یو تی ام انجام شود.

  • دستور افراز زمین از مراجع قضایی

اما در مواقعی هم مالکین املاک مشاعی دچار اختلاف می شوند. و در این صورت است که نیاز است تقسیم زمین از طریق ارجاع به مراجع قضایی انجام گیرد. یا اینکه موضوع تقسیم زمین انحضار ورثه است. که باید ملک به صورت قانونی بین وراث تقسیم شود. برای همین باید به مراجع قاضیی مراجعه کنید. و درخواست صدور ابلاغیه برای انجام افراز زمین صادر گردد. و برای کارشناس برده شود. تا تقسیم زمین بر اساس قانون و به صورت دقیق انجام گیرد.

نحوه افراز املاک در دفاتر ثبتی 

متقاضیان باید درخواست خود را برای افراز با تعیین مشخصات کامل و آدرس سایر مالکین مشاعی ملک به ثبت محل وقوع ملک تقدیم کنند.

مسئول اداره دستور ثبت تقاضا را در دفتر اندیکاتور صادر و آن را جهت ضمیمه شدن به پرونده و رسیدگی به ترتیب به بایگانی و یکی از نمایندگان ثبت ارجاع می نماید. تقاضای متقاضی پس از ثبت در دفتر اندیکاتور به بایگانی ارسال و متصدی بایگانی پرونده را از ردیف خود خارج و همراه با تقاضا نزد نماینده تعیین شده ارسال می دارد.

نماینده ثبت پرونده و وضعیت ثبتی آن بررسی و مراتب طی گزارشی  جریان ثبتی پرونده و این که آیا نسبت به آن سند مالکیت صادر شده است. یا خیر ضمن اظهار نظر صریح در خصوص امکان یا عدم امکان افراز به اطلاع مسئول اداره می رساند. مسئول اداره پس از بررسی گزارش نماینده و بررسی پرونده تصمیم لازم مبنی بر قبول یا رد درخواست افراز را اتخاذ می کند. و در صورت قبول درخواست افراز روز معاینه محل را نیز تعیین می کند. و به متقاضی اعلام و پرونده را جهت تهیه اخطار لازم و دعوت از مالکین و شرکاء ملک به نقشه بردار ارجاع می­ نماید.

در صورتی که تصمیم مسئول اداره مبنی بر رد درخواست افراز اتخاذ شود. مراتب بایستی به متقاضیان و کلیه شرکاء ابلاغ گردد. نقشه بردار روز معاینه محل را طی اخطاری به کلیه مالکین مشاعی ابلاغ و از آنها دعوت می ­نماید. که در روز و ساعت تعیین شده در محل وقوع ملک حضور یابند. و تأکید می ­نماید که عدم حضور سایر مالکین مانع از انجام عمیات افراز نخواهد بود.

قوانین افراز زمین

چنانچه محل وقوع ملک خارج از شعاع ۳۰ کیلومتر باشد. پس از حضور در محل و معرفی ملک به وسیله متقاضی، نماینده حدود آن را با مجاورین و مندرجات پرونده ثبتی تطبیق و نقشه بردار نقشه قطعات مورد افراز را با توجه به میزان مالکیت و تصرفات و رعایت حقوق مالکین برداشت و ترسیم نموده است. سپس مراتب را طی گزارشی همراه با نقشه به مسئول اداره گزارش می ­نماید. نقشه مورد نظر باید به تصویب و تأیید سازمان مسکن و شهرسازی استان برسد.

در صورتیکه محل وقوع ملک داخل در محدوده خدمات شهری باشد، نقشه افراز حسب دستورالعمل اداره عنداللزوم جهت تأیید و اظهار نظر با شهرداری و در صورتی که زمین  کشاورزی باشد، ‌یا باغ باشد؛ تشخیص اجازه  افراز با سازمان جهاد کشاورزی است. (اگر زمین کاربریش کشاورزی یا باغ بود،‌اگر داخل محدوده ی شهر باشد،‌شهرداری میتواند اظهار نظر کند،‌اما اگر خارج از محدوده یا حریم شهر باشد، اظهار نظر در مورد افراز در صلاحیت سازمان جهاد کشاورزی است.) پرونده تا برگشت نقشه از شهرداری یا مراجع دیگر جهت ضبط به بایگانی ارسال می شود.

صورت جلسه افراز زمین چیست؟

بعد از برگشت نقشه از مراجع یاد شده نماینده با توجه به نقشه یو تی ام ترسیم شده و به نحوی که در تفکیک معمول است. صورتجلسه افراز تنظیم و هر یک از قطعات افراز شده را در سهم مالک مربوط قرار داده است.و پس از امضاء خود و نقشه بردار در صورت امکان به امضاء متقاضی می رساند. در صورت جلسه افراز بایستی ابتدا حدود کل ملک و سپس حدود قطعات افراز شده به ترتیب و با تعیین شماره و با ذکر طول ابعاد و مساحت نوشته شده و هر قطعه در سهم فرد مورد نظر قرار داده شود. و در ادامه مراحل اداری برای افراز زمین انجام می گیرد.

مراحل فروش ملک مشاعی

  • اول این که در مورد ملک ، پلاک ، زمین ، مستغلات بنا به تصمیم و حکم قطعی مراجع ذی­صلاح ، چه اداره ثبت و چه از طریق دادگاه مبنی بر غیرقابل افراز بودن صادر شود.
  • دوم هر یک از مالکین می ­توانند درخواست فروش دهند .
  • سوم این که دادگاه باید دستور فروش دهد. یعنی شریک من باید مراجعه کند. به دادگستری و درخواست فروش ملک غیرقابل افراز را بدهد. و دادگاه در صورت وقوع اشتباه رأساً می­تواند اشتباه را اصلاح کند.
  • چهارم نیز  ملک از طریق مزایده به فروش برسد. در مزایده کارشناس یک ارزش پایه ­ای برای ملک تعیین می ­کند. و کسی برنده مزایده است. که بالاترین پیشنهاد را داده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد تفکیک زمین کشاورزی مشاع می توانید با کارشناسان ما در اکسپرت جاستیس تماس بگیرید.

 

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 4.5 / 5. میزان امتیاز: 8

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *