مقایسه نقشه های ثبتی با نقشه های دیگر

مقایسه نقشه های ثبتی با نقشه های دیگر در نقشه برداری تفاوت دارند. و به این  معنا است که واڑه ثبت خود به معنای تثبیت است. که جنبه حقوقی دارد. یعنی زمانی که ما می خواهیم حق مالکیت ملک خود را طبق قانون ثبت تعریف کنیم. بایستی ملک خود را در محلی که در مورد این موضوع است. یعنی اداره ثبت اسناد و املاک ثبتی کرده. تا حق و حقوقی تملک ما قانونی باشد.

نقشه ثبتی چیست؟

نقشه ثبتی نقشه ای است که در زمیان اصلاحات اراضی تهیه گردید. و بر اساس این نقشه های ثبت موقعیت هر پلاک ثبتی در منطقه مد نظر ترسیم شده است. و علاوه بر املاک رودخانه ها، قنات ها و … نیز در این نقشه آمده است. که امروزه از این نقشه های برای انجام جانمایی پلاک ثبتی سند های قدیمی استفاده می شود. و برای انجام این کار به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه می گردد.

سند تک برگ چیست؟

با استفاده از سند تک برگ موقعیت دقیق ملک مشخص می شود. که از سو استفاده دیگران در تجاوز به موقعیت ملک جلوگیری می کند. و این خود یک مزیت بسیار خوب است. برای سند مالکیت تک برگ اما برای گرفتن سند تک برگ نیاز به نقشه ثبتی است. و نقشه برداری که برای تهیه این نوع نقشه ها مورد استفاده قرار می گیرد. با دیگر عملیات نقشه برداری تفاوت دارد. و به نوعی می توان آن را نقشه برداری ثبتی (جانمایی پلاک ثبتی) نامید.

جانمایی پلاک ثبتی برای سند قدیمی

همان طور که گفته شد. برای انجام جانمایی پلاک ثبتی نیاز به نقشه ثبتی است. زیرا در سند های قدیمی موقعیت ملک تنها بر اساس پلاک ثبتی درج شده است. و این مشخصه برای تعیین موقعیت به تنهایی کفایت نمی کند. و برای همین باید برای انجام جانمایی پلاک ثبتی سند های قدیمی به سراغ نقشه های ثبتی رفت. که کار با نقشه های ثبتی در تخصص کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی است.

کارشناس با تبدیل نقشه ثبتی به نقشه یو تی ام موقعیت هر پلاک ثبتی را بر اساس مختصات یو تی ام تشخیص می دهد. و می تواند نقشه یو تی ام سند را تهیه کند. که این نقشه یو تی ام که حاصل از جانمایی پلاک ثبتی سند می باشد. موقعیت سند ملک را به صورت دقیق بر روی زمین نمایش می دهد.

نقشه ثبتی مورد استفاده برای سند تک برگ را نقشه یو تی ام می نامند. که از سیستم مختصات جغرافیایی که یک سیستم مختصات جهانی می باشد. در این نقشه استفاده شده است. و باعث شده که بیشتر کشور های دنیا از این سیستم مختصات برای نقشه های ثبتی استفاده کنند .

با استفاده از نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک به همراه مساحت و حدود اربعه با دقت مشخص سانتی متر مشخص می شود. برای تهیه نقشه ثبتی بایستی از مهندس نقشه بردار که کارشناس رسمی نقشه برداری و دارای مهر کارشناسی می باشد. استفاده کرد.

اما در صورتی که قصد تبدیل سند قدیمی ملک خود را به سند تک برگ داشته باشید. و موقعیت ملک مشخص باشد. تنها با تهیه نقشه یو تی ام ملک با استفاده از تجهیزات نقشه برداری می توانید این نقشه را تهیه کنید.

تهیه نقشه یو تی ام با تجهیزات نقشه برداری

در صورتی که موقعیت و حدود ملک به طور دقیق مشخص باشد. با استفاده از تجهیزات نقشه برداری نیز می توان. نقشه یو تی ام تهیه کرد.

در این صورت کارشناس با توجه به موقعیت ملک و استقرار در محل ملک با استفاده از تجهیزات نقشه برداری برداشت مختصات گوشه های ملک را انجام می دهد. و با توجه به مختصات های گوشه های ملک و تخلیه اطلاعات دستگاه در نرم افزار های مربوط به ترسیم نقشه ملک را تهیه می کنند. که این نقشه در صورت یو تی ام بودن سیستم مختصات موقعیت ملک را بر روی کره زمین نمایش می دهد. و می توان حدود و اندازه ها و موقعیت لک را نمایش دهد.

مقایسه نقشه های ثبتی با نقشه های دیگر

ابزار برداشت مختصات ملک

ابزار و تجهیزات نقشه برداری در زمینه برداشت برای سازمان های دولتی باید به صورت دقیق باشند. تا میزان خطای برداشت به حداقل برسد. و برای همین ابزار نقشه برداری از نظر نوع کارایی و دقت در ادامه بررسی می گردد.

  • GPS های دستی

این نوع از جی پی اس ها که در تلفن های همراه نیز موجود است خطای بالایی دارند. و در هر نقطه حدود 3 تا 5 متر خطا دارند. که برای برداشت های دقیق مناسب نیستند. و در نمونه های مختلف و قیمت های مختلف در بازار به فروش می رسند.

  • جی پی اس های دقیق دو فرکانسه و سه فرکانسه

 

این نوع از جی پی اس ها به صورت دقیق هستند. که هر کدام به 3 تا 4 ماهواره متصل می شوند. و می توانند کار برداشت مختصات را به صورت یو تی ام انجام دهند. اما مشکل این دستگاه این است. که در محیط شهری با ساختمان های بلند خطای دستگاه نیز بالا می رود.

  • دوربین های توتال استیشن لایکا

دوربین های لایکا که تولید شرکت سوئیسی است. برای برداشت به صورت LOCAL مورد استفاده قرار می گیرد. و برداشت مختصات دقیق را انجام می دهد. اما برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است. که بعد از ترسیم نقشه در نقشه 2000 ام جانمایی شود. تا به سیستم مختصات یو تی ام تبدیل گردد. اما گزینه مناسبی برای برداشت مختصات در محیط شهری است.

  • پهباد

پهباد ها نسل نوین و به روز در زمینه نقشه برداری هستند. که برای عکسبرداری های هوایی و حتی تهیه نقشه های یو تی ام مورد استفاده قرار می گیرند. و از آنجایی که حمل راحتتری نسبت به سایر ابزار دارند. در محیط های صعب العبور مورد توجه قرار می گیرند.

 

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 3 / 5. میزان امتیاز: 2

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *