تفکیک زمین صنعتی

منظور از زمین های صنعتی زمین های کارخانجات و سوله های مربوط به امور صنعتی هستند. که در مساحت های بالا و خارج از شهر هستند. و معمولا چند نفر به صورت شراکتی مالک زمین هستند. که در این صورت مالکیت زمین به صورت مشاعی است. و هر مالک مالکیت قسمتی از زمین را دارد. که در سند موقعیت قطعه زمین در زمین مادر مشخص گردیده است. یا اینکه مالکیت هر فرد از طریق مساحت یا دانگ از شش دانگ زمین شمخص شده است. و در صورتی که مالکین قصد جدا کردن قطعات به صورت توافقی را داشته باشند. تفکیک زمین صنعتی انجام می شود.

منظور از تفکیک زمین (صنعتی) چیست؟

تفکیک به معنای تقسیم زمین به قطعات کوچکتر است. که در تفکیک زمین مالکین زمین های مشاعی به توافق و بدون اختلاف اقدام به تقسیم زمین می کنند. یا اینکه مالک زمین یک نفر است. که قصد تقسیم زمین و فروش قطعات را دارد. همچنین در تفکیک زمین نیاز به مراجع به مراجع قضایی نیست. و تنها با مراجعه به اداره ثبت کار تفکیک انجام می گیرد.

تفاوت تفکیک و افراز

افراز نیز مانند تفکیک به معنای تقسیم زمین است. اما با این تفاوت که در افراز زمین تقسیم باید بر اساس قانون انجام گیرد. و این در صورتی است. که در تقسیم زمین مشاع اختلاف وجود دارد. یا اینکه زمین دارای مالک بین وراث تقسیم می شود. بر این اساس باید مالکیت هر فرد به صورت دقیق انجام گیرد. و در این صورت با مراجعه به اداره ثبت و مراجع قضایی کار تفکیک زمین انجام می شود.

نحوه درخواست تفکیک زمین

برای انجام تفکیک زمین درخواست تفکیک به اداره ثبت اسناد مربوط به ملک ارجاع داده می شود. تا در ابتدا ارزش معاملاتی ملک بررسی گردد. و با توجه به نوع مالکیت ملک و ارزش معاملاتی ملک و مساحت دقیق عرصه ملک که حاصل کار نقشه برداری و نقشه یو تی ام است. کار تفکیک زمین توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام گیرد. در این بین اگر مالک یک نفر باشد. و زمین به صورت شش دانگ باشد. با توجه به قوانین و طرح های تفضیلی شهرداری باید قدرالسهم شهرداری از تفکیک زمین مشخص شود. و با رها سازی سهم شهرداری باقی زمین تفکیک شود.
اما در صورتی که ملک به صورت مشاعی باشد. و قطعه مد نظر هر فرد در سند مشخص شده باشد. باید با توجه به موقعیت هر قطعه در زمین مادر و انجام نقشه برداری موقعیت هر قطعه در زمین مادر مشخص گردد. تا برای تفکیک زمین و جدا کردن هر قطعه از زمین مادر و اخذ سند شش دانگ و باطل کردن سند قدیمی اقدام شود.

تفکیک زمین صنعتی

مراحل تفکیک زمین صنعتی

  • ابتداء باید با توجه به سند مالکیت و نقشه تفکیکی پیشنهادی در مقیاس 1/500 که قبلاً تهیه شده است. به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. و نسبت به اخذ تقاضای تفکیک از آن دفترخانه اقدام شود.
  • تقاضا نامه صادره از دفترخانه اسناد رسمی را به اداره ثبت اسناد و املاك محل ارائه کنید. و اداره ثبت پس از بررسی پرونده ثبتی طی نامه ای متقاضی را به شهرداری محل دلالت می نماید
  • متقاضی با معرفی نامه ثبت، همجنین مدارک مورد نیاز از قبیل ۱ ـ سه فتوکپی سند مالکیت ۲ ـ یک برگ نقشه 1/200 که محل ملک دقیقاً در آن مشخص شده باشد ۳ ـ مفاصا حساب دارایی ۴ ـ پایان کار ساختمان در صورت موجود بودن بنا در ملک را در صورت داخل محدوده قانونی یا حریم شهر، به شهرداری مربوطه والا به فرمانداری یا بخشداری محل مورد نظر مراجعه می کند.
  • شهرداری بعد از ارائه مدارک و تقاضای تفکیک مستنداً به اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری مکلف است. در ظرف مدت سه ماه نقشه پیشنهادی مالک و سایر مدارک را بررسی کند. و در صورت مطابقت با مقررات مربوط، آن را تصویب و به اداره ثبت محل ارائه دهد.( اگر ظرف مدت 3 ماه شهرداری جوابی در خصوص ارائه مدارک ندهد. اداره ثبت طبق نقشه های ارائه شده از طرف مالک یا مالکین عملیات تفکیک را انجام می دهد.)
  • با توجه به جوابیه اداره ثبت از طرف شهرداری و تایید نقشه های مورد تفکیک در دفتر اندیکاتور برای انجام تفکیک زمین با توجه به انجام نقشه برداری توسط یک نقشه برداری اقدام می کند. و حدود قطعات تفکیک شده را با انجام تحدید حدود ثبتی مشخص می کند. و کار تفکیک زمین انجام می گیرد. این در صورتی است. که نقشه های تفکیکی تهیه شده است. و با ارائه نقشه های تفکیکی . صورتمجلس تفکیکی اداره ثبت به دفتر خانه اسناد رسمی سند برای هر قطعه به صورت مجزا صادر می شود.

منظور از قدر السهم شهرداری چیست؟

در تفکیک زمین باید سهم شهرداری با توجه به طرح تفضیلی در محل مشخص گردد. که برای این منظور باید قسمتی از زمین برای احداث فضای سبز، گذر و یا مراکز رفاهی از زمین جدا شود. و در تصرف شهرداری در بیاید. که این میزان با توجه به قوانین شهرداری تعیین می گردد. که معمولا برای املاک تا 200 متر مربع 25% و برای املاک بالای 200 متر مربع از طرف شهرداری تعیین می گردد.

تفاوت تفکیک زمین (تفکیک زمین صنعتی) با تفکیک آپارتمان

در تفکیک زمین منظور تقسیم زمین به قطعات کوچکتر است. اما تفکیک آپارتمان به منظور تعیین مساحت هر واحد آپارتمانی است. که به منظور اخذ سند تک برگ برای هر قطعه انجام می شود. و تفکیک آپارتمان باید بر اساس قانون و مقررات ملی ساختمان انجام شود. تا مساحت مورد معامله از هر واحد آپارتمانی حاصل شود. در سند تک برگ نیز درج گردد.

برای ارتیباط با ما در اکسپرت جاستیس می توانید در مورد تفکیک زمین صنعتی می توانید با شماره تلفن های تماس حاصل نمایید.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com

شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 3.4 / 5. میزان امتیاز: 7

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *