جانمایی ملک برای تعیین آدرس دقیق

به‌منظور تعیین موقعیت و تعیین حدود و مرزهای ملک باید از طریق سند ملک اقدام کرد. که در سندهای قدیمی باید با مراجعه به اطلاعات و نقشه‌های اداره ثبت کار جانمایی ملک را انجام داد. این کار یکی از امور تخصصی است. که باید حتماً توسط متخصصان این امر انجام گیرد.  تا نقشه حاصل از جانمایی سند ملک به همراه مهر و امضا کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مورد تأیید ادارات و سازمان‌های دولتی قرار گیرد. امروز با ما همراه باشید تا در مورد جانمایی ملک برای تعیین آدرس دقیق اطلاعات بیشتری به دست آوریم. در نهایت درصورتی که سوال یا ابهامی برای شما وجود داشت می توانید با کارشناسان دادگستری ما در اکسپرت جاستیس تماس حاصل نمایید.

منظور از جانمایی ملک چیست؟ ( جانمایی و یافتن ادرس دقیق ملک )

اصطلاح جانمایی ملک در سندهای قدیمی بیشتر کاربرد دارد. زیرا در این سندهای قدیمی منگوله‌دار یا شاهنشاهی موقعیت ملک تنها بر اساس پلاک ثبتی مشخص شده است. این یکی از مشکلات سندهای قدیمی است. زیرا امروزه تشخیص آدرس یک ملک تنها بر اساس پلاک ثبتی و سند کار راحتی نیست. برای همین باید درصورتی‌که موقعیت ملک نامشخص باشد. از طریق جانمایی پلاک ثبتی سندهای قدیمی اقدام به تعیین آدرس دقیق ملک کرد.

از دیگر مواردی که در بحث جانمایی ملک وجود دارد. این است که ملکی از لحاظ حدود و مرزهای خود نیاز به بررسی و اصلاح داشته باشد. برای همین منظور نیز باید علاوه بر تهیه نقشه جانمایی ملک نقشه وضع موجود ملک نیز تهیه شود. و با تطبیق این دو نقشه باهم بتوان میزان اصلاح و بررسی در حدود ملک را مورد بررسی قرار داد.

نقشه جانمایی ملک و نحوه تهیه آن ( نحوه تهیه و جانمایی ملک برای تعیین آدرس دقیق )

نقشه جانمایی ملک همان نقشه UTM است. که موقعیت ملک را بر اساس سند بر روی زمین نمایش می‌دهد. برای تهیه این نقشه یو تی ام نیاز به انجام نقشه‌برداری با استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری نیست. و تنها باید باتوجه‌به سند و نقشه‌های ثبتی کار تهیه نقشه جانمایی ملک انجام شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام جانمایی باید در ابتدا به سراغ کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی رفت. زیرا این متخصصان تنها دسترسی به اطلاعات و نقشه‌های ثبتی را دارند. و با تخصص لازم در این زمینه اقدام به تهیه نقشه می‌کنند.

برای همین با تهیه نقشه ثبتی بر اساس پلاک ثبتی سند اقدام به انجام کار جانمایی ملک می‌کنند. اگر نقشه ثبتی به‌صورت کاغذی باشد. باید به سیستم مختصات یو تی ام تبدیل شود. تا بتوان موقعیت ملک را تشخیص داد. تا با تهیه نقشه یو تی ام از قطعه ثبتی مدنظر بتوان موقعیت ملک را با رعایت حدود سند بر روی زمین تعیین کرد.

جانمایی ملک برای تعیین آدرس دقیق

نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام برگرفته از یک سیستم مختصات جهانی است. که بر اساس این سیستم مختصات هر نقطه بر روی کره زمین دارای یک مختصات جداگانه می‌باشد. که تنها مختص به همین نقطه است. در ایران از این سیستم مختصات در زمینه امور ثبتی و فنی ملک استفاده می‌شود. تا بر اساس آن موقعیت حدود ملک مشخص گردد. این سیستم مختصات در زمینه امور ثبتی ملک در اداره ثبت و شهرداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. که به دو صورت برای املاک تهیه می‌گردد.

تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری

یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای تهیه نقشه UTM یو تی ام استفاده از تجهیزات دقیق نقشه‌برداری است. که این تجهیزات شامل دوربین‌های توتال استیشن لایکا یا جی‌پی‌اس های دقیق دو یا سه فرکانسه می‌شود. که برای برداشت‌های زمینی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه نقشه یو تی ام از یک ملک با استفاده از این ابزار نقشه‌برداری باید توجه کرد. که حدود و مرزهای ملک به‌صورت دقیق مشخص است یا خیر. این حدود و مرزها از طریق دیوارکشی‌های قدیمی ملک یا ایجاد خندق یا هر چیز دیگر مشخص می‌شود. که برای برداشت از ملک باید با استقرار در محل ملک برداشت حدود ملک را انجام داد. تا در مرحله در محیط نرم‌افزار ترسیم نقشه ملک باتوجه‌به برداشت انجام شده تکمیل گردد. و این نقشه اگر با دوربین‌های نقشه‌برداری برداشت انجام گیرد. باید به سیستم مختصات UTM تبدیل گردد. زیرا برداشت با استفاده از دوربین به‌صورت لوکال انجام می‌شود. اما اگر برداشت با استفاده از GPSهای دقیق انجام شود. به دلیل ارتباط ماهواره‌ای جی‌پی‌اس برداشت به‌صورت UTM است و نیاز به تبدیل مختصات نیست.

تهیه نقشه یو تی ام با جانمایی ملک برای تعیین آدرس دقیق

همان‌طور که گفته شد. تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از نقشه‌ها و اطلاعات ثبتی انجام می‌گیرد. که به این عملیات نقشه‌برداری، جانمایی پلاک ثبتی ملک گفته می‌شود. در این حالت نیاز به برداشت زمینی با استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری نیست. و تنها باتوجه‌به سند و نقشه‌های ثبتی تهیه نقشه یو تی ام انجام می‌شود. که موقعیت سندی ملک را بر روی کره زمین نمایش می‌دهد.

انجام پیاده‌سازی زمین

برای تعیین حدود ملک و تثبیت آن نیاز به انجام دیوارکشی است. که باید از طریق نقشه‌برداری دقیق موقعیت قرارگیری دیوارها مشخص شود. تا دقیق ملک در محل قرارگیری سند خود تعیین شود. برای همین بعد از تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک حدود اربعه ملک با تناسب مساحت زمین هر 50 سانتی‌متر 50 سانتی‌متر تا هر 10 متر 10 متر بر اساس مختصات یو تی ام مشخص می‌شود. این نقاط با استفاده از جی‌پی‌اس های دقیق بر روی زمین تعیین و میخ‌کوبی یا گچ‌ریزی می‌شود. تا موقعیت حدود ملک مشخص باشد. در ادامه باتوجه‌به میخ‌کوبی یا علامت‌گذاری‌های ملک دیوارکشی ملک انجام می‌شود.

این کار برای سند تک‌برگ یا تبدیل سند قدیمی ملک به سند تک‌برگ نیز انجام می‌شود. تا با تثبیت حدود ملک از طریق دیوارکشی دقیق از تجاوز به حریم ملک یا به‌هم‌ریختگی حدود املاک جلوگیری شود.

انجام این امور باید توسط متخصصین این امر که دارای صلاحیت مهر و امضا هستند انجام گیرد. که منظور کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی است. که با تهیه نقشه یو تی ام توسط این کارشناس نیز مهر و امضا گردد.

تهیه نقشه جانمایی ملک برای شهرداری

یکی از ارگان‌هایی که به نقشه یو تی ام برای انجام امور اداری و اخذ جواز ساخت نیاز است شهرداری است. که برای تعیین موقعیت حدود ملک و عوامل تأثیرگذار در ساخت نقشه یو تی ام درخواست می‌شود. که با فرمت مدنظر این سازمان همخوانی داشته باشد.

برای همین منظور علاوه بر تهیه نقشه جانمایی سند باید نقشه‌برداری از ملک نیز باتوجه‌به فرمت مدنظر انجام گیرد. تا تعیین اطلاعات ملک انجام شود. و با تطبیق نقشه حاصل از وضع موجود ملک با نقشه جانمایی سند میزان مغایرت در وضع موجود ملک مشخص و اصلاح شود. همچنین شهرداری‌های تهران برای تهیه نقشه یو تی ام درخواست درج پلاک ثبتی در نقشه را نیز دارند. که برای همین موضوع و تطبیق موقعیت سند ارائه شده با موقعیت واقعی ملک باید حتماً جانمایی پلاک ثبتی انجام گیرد. تا تبعات قانونی نداشته باشد. برای ارتباط با کارشناسان اکسپرت جاستیس درمورد جانمایی ملک برای تعیین آدرس دقیق با ما در تماس باشید.

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 5

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *