ثبت املاک-روش تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به یک جلد

اسناد مالکیت مشاعی به همراه درخواست قبول واقع شود. و دستور ثبت تقاضا در دفتر اندیکاتور ثبت و به دفتر اندیکاتور بایستی ارجاع داده شود. تا پس از آن ثبت تقاضا به بایگانی ارجاع داده شود. و پیوست پرونده به دفتر املاک ارسال شود. طبق آن پیش نویس سند مالکیت تهیه شود. و تحریر سند مالکیت انجام شود. بعد از آن سند مالکیت بایستی امضا شود. و توسط مسئول مربوطه به دفتر املاک ارسال شود. پرونده در ردیف مربوط ضبط شود. و در حسابداری پرداخت بها انجام شود. پرونده به بایگانی برای ارائه به مالک ارسال می شود.

سند مالکیت چیست؟

سند مالکیت یکی از مهم ترین مدارک برای اموال منقول می باشد. که در زمینه ملک نیز تنها راه اثبات مالکیت از طریق این اسناد مالکیت است. و در هر برهه زمانی برای مالکیت ملکی اسناد مالکیت وجود داشت. که با توجه به نیاز بشر این اسناد مالکیت تغییر یافته و پیشرفته تر شد.

انواع سند مالکیت

  • سند های شاهنشاهی یا دفترچه ای قدیمی

در دهه 40 هجری شمسی زمین های اربابی به قطعات کوچکتر تقسیم شد. و با اصلاخات اراضی برای هر قطعه زمین حدود اربعه و پلاک ثبتی تعیین گردید. که پلاک ثبتی شامل یک پلاک اصلی و یک پلاک فرعی می باشد. و برای هر قطعه زمین اربابی یک پلاک اصلی و هر قطعه یک پلاک فرعی تعلق گرفت.

  • سند تک برگ

اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت شهر ها و پیشرفت تکنولوژی اختلافات و مشکلات سند های قدیمی زیاد شد. و برای حل این مشکلات و اختلافات سند به روز و سیستمی بر روی کار آمد. بر اساس این سند تک برگ تمام اطلاعات ثبتی و حقوقی و فنی ملک در سیستم کاداستر کشور ثبت می گردد. و با استفاده از تجهیزات پیشرفته و انجام نقشه برداری اطلاعات ملک حاصل می گردد. که این سند تک برگ به منظور تعیین تکلیف کلیه املاک و زمین ها انواع مختلفی دارد.

  1. سند مشاع
  2. سند شش دانگ
  3. سند مفروز
  4. سند اعیان ( ماده 147 و 148)
  5. سند عرصه
  6. سند وقفی
  7. سند ورثه‌ای
  8. سند المثنی
  9. سند معارض
  10. سند شورایی
  11. سند وکالتی
  12. سند بنچاق
  13. سند رهنی

سند مشاعی چیست؟

سند مشاعی نیز یکی از انواع سند تک برگ است. که بر اساس این سند مالکیت چند نفر مالک یک ملک هستند. در واقع مشاع به معنای شریک بودن بر سر یک مال می باشد. که زمین های مشاعی نیز دارای چند مالک هستند. و هر کدام مالک قسمتی از زمین است. یا اینکه به صورت دانگ از شش دانگ زمین سهم مشخصی دارند. در این املاک خرید و فروش ملک دارای قوانینی است. که برای انجام معاملات املاک دارای سند مشاعی باید قبل از هر گونه قرارداد از این قوانین اطلاع کافی داشته باشید.

مراحل تبدیل سند مالیکت مشاعی به شش دانگ

اسناد مالکیت مشاعی به همراه درخواست قبول واقع شود.

  • دستور ثبت تقاضا در دفتر اندیکاتور و به دفتر املاک ارجاع داده شود.
  • ثبت تقاضا دردفتر اندیکاتور و به بایگانی جهت ضمیمه نمودن پرونده ارسال شود.
  • ضمیمه کردن پرونده به همراه تقاضا و به وسیله بایگانی به دفتر املاک ارسال شود.
  • پرونده در دفتر املاک بررسی شود و پیش نویس سند مالکیت جدید تهیه شود.
  • جهت گواهی بازداشتی یا عدم آن  پرونده به دفتر املاک  ارسال شود.
  • امضا پیش نویس سند مالکیت و تحریر سند مالکیت توسط مسئول مربوط انجام شود.
  • سهام مشاعی ثبت شود و تحریر سند مالکیت جدید انجام شود.
  • سند مالکیت امضاء شود و توسط مسئول مربوط در دفتر املاک ثبت شود.
  • پرونده به بایگانی جهت ضبط در ردیف مربوطه تا مراجعه متقاضی ارسال شود.
  • پرونده به حسابداری جهت پرداخت بها ارسال شود.

نکته

  • پرونده به بایگانی برای ثبت در دفتر تسلیم اسناد و ارائه به مالک در قبال اخذ رسید ارسال شود.
  • مواقعی كه دو يا چند پلاك بر اثر ساختمان يا ديواركشي به صورت واحد درآمده باشد. يا قطعاتي كه به هم متصل باشند. و يا مالك يا مالكان مزبور سهام مشاعي برابر دفتراملاك داشته باشند. مالك يا مالكين با تسليم اسناد مالكيت خويش مي توانند از اداره ثبت محل وقوع ملك تقاضاي تجميع املاك خود را بنمايند.

سند شش دانگ چیست؟

سند مالکیت شش دانگ زمانی برای ملک صادر می گردد. که مالک ملک یا زمین یک نفر باشد. و این فرد تصاحب کل زمین که دارای یک پلاک ثبتی است. را داشته باشد. به این اسناد مالکیت سند تک برگ شش دانگ گفته می شود. که در اسناد مالکیت نیز نوع مالکیت درج شده است.

سند اعیان چیست؟

بر اساس این سند مالکیت مالک تنها مالکیت بنا ( اعیان) را دارد. و این مالکیت تا زمانی است. که معارض برای زمین وجود نداشته باشد. اگر زمانی مالکی برای زمین پیدا شود. و با ادعای مالکیت اسناد و مدارک ملک را نیز داشته باشد. و مالکیت خود را اثبات کند. مالک فعلی زمین مجبور به تخلیه ملک می باشد. به این اسناد تک برگ سند ماده 147 گفته می شود. که به منظور تعیین تکلیف املاکی که با قولنامه معامله می شدند بر روی کار آمد. تا این املاک نیز در سیستم کاداستر کشور ثبت گردد.

سند وقفی چیست؟

زمانی که مالکی ملک خود را وقف کند. یعنی اینکه این ملک در تصرف اداره اوقاف در می آید. و مالک آن دیگر شخصی نیست. و برای انجام امور خیریه مورد استفاده قرار می گیرد. مالک زمین اداره اوقاف است. و اگر شما قصد انجام معامله این املاک را داشته باشید. باید توجه کنید که شما تنها مستاجر زمین هستید. و مالک همیشگی آن به حساب نمی آیید. و در اصلی به اسماد این املاک اسناد موقوفه گفته می شود.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 0 / 5. میزان امتیاز: 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *