تهیه نقشه UTM یو تی ام عرصه (زمین) ملک

Universal Transverse Mercator که برگرفته از یک سیستم مختصات جهانی است. و به نام نقشه UTM یو تی ام در ایران شناخته می‌شود. این سیستم مختصات برگرفته از یک ماهواره است. که برای هر نقطه بر روی زمین یک مختصات دوبعدی جداگانه تعریف می‌کند. همچنین کره زمین را به چند زون تقسیم می‌کند که ایران در زون‌های 38 و 39 و 40 و 41 قرار دارد. با ما همراه باشید تا تهیه نقشه UTM یو تی ام عرصه (زمین) ملک را با همدیگر بررسی کنیم.

امروزه این نقشه یو تی ام از طرف ادارات و ارگان‌های دولتی که مرتبط با امور ملکی و زمین هستند. درخواست تهیه نقشه UTM یو تی ام را از مالک یا متقاضی دارند. به‌این‌علت که روند کاری سازمان‌های دولتی به‌صورت سیستمی شده است. و برای بررسی ملک نیاز به بررسی موقعیت و اطلاعات فنی ملک دارند.

نقشه یو تی ام برای اداره ثبت ( تهیه و ترسیم نقشه یو تی ام عرصه ملک برای اداره ثبت )

سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور یکی از ارگان‌هایی است. که با ملک و املاک و زمین‌ها و همچنین وظیفه این سازمان سروسامان دادن به مالکیت املاک است. از طرفی سند رسمی کشور در این دوره سند تک‌برگ شناخته می‌شود. این سند یک سند سیستمی است که بر اساس آن تمام اطلاعات فنی و حقوقی ملک در سیستم کاداستر کشور ثبت می‌گردد. تا با رفع مشکلات سندهای قدیمی سند تک‌برگ برای هر ملک صادر گردد.

زمانی که برای اخذ سند تک‌برگ ملک خود به اداره ثبت مراجعه می‌کنید. برای تشکیل پرونده ثبتی خود نیاز به تهیه نقشه یو تی ام از ملک دارید. این نقشه یو تی ام باید حتماً توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی تهیه و مهر و امضا شده باشد. تا مورد تأیید اداره ثبت قرار گیرد.

بر اساس این نقشه یو تی ام اطلاعات فنی ملک از جمله موقعیت دقیق قرارگیری ملک با درنظرگرفتن حدود و مرزها، مساحت دقیق عرصه ملک با درنظرگرفتن زوایای ملک، و همچنین حدود اربعه دقیق ملک حاصل می‌گردد. که با ثبت در سیستم کاداستر کشور و درج اطلاعات در سند، مشکلات سندهای قدیمی از جمله عدم تطبیق مساحت یا گم‌شدن ملک پیش نمی‌آید.

علاوه بر این در زمان صدور سند تک‌برگ برای ملک یکی از مراحل تحدید حدود ثبتی ملک است. یعنی این که حدود و مرزهای ملک از طرف اداره ثبت بر روی زمین تثبیت می‌شود. که این کار توسط مأمور اداره ثبت، یک نقشه‌بردار و همسایگان ملک به همراه یک مأمور شهرداری انجام می‌گیرد.

نقشه یو تی ام در شهرداری ( تهیه نقشه UTM عرصه ملک در شهرداری )

شهرداری نیز یکی از ارگان‌هایی است که با امور ملک سروکار دارد. و بیشترین درخواست متقاضیان از این سازمان بابت صدور جواز ساخت یا تخریب و نوسازی است. که نقشه یو تی ام در این زمینه نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا برای صدور جواز ساخت نیاز است که ملک از تمام زوایا مورد بررسی قرار گیرد.

تهیه نقشه UTM یو تی ام برای این ارگان باید به صورتی باشد. که بتوان تمام اندازه‌ها و موقعیت ملک را بررسی کرد. برای همین منظور شهرداری فرمتی را برای نقشه یو تی ام تعیین کرده است. باید نقشه طبق آن تهیه گردد. تا مورد تأیید شهرداری باشد. برای تهیه نقشه یو تی ام این ارگان باید علاوه بر مختصات های یو تی ام گوشه‌های ملک اطلاعات دیگری نیز به نقشه اضافه شود:

  • نقاط ارتفاعی

یکی از مشخصه‌هایی که برای جواز ساخت در شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرد. تعیین میزان گودبرداری ملک است. که برای هر ساخت‌وسازی باید انجام شود. برای تعیین میزان گودبرداری اصولی ملک باید شیب منطقه در نظر گرفته شود. برای همین منظور باید در نقشه یو تی ام کدهای ارتفاعی در داخل عرصه ملک و گذرهای اطراف نیز درج گردد. تا بتوان میزان شیب منطقه را برای تعیین میزان گودبرداری ملک تعیین کرد.

  • عرض‌گذر

از دیگر مشخصه‌های ملک که برای شهرداری نیز حائز اهمیت است. رعایت حریم گذرهای اطراف ملک است. و این که ملک به حریم گذر تجاوزی نکرده باشد. برای همین باید علاوه بر برداشت عرصه ملک گذرهای اطراف نیز برداشت شود. با ترسیم در نقشه عرض‌گذرهای اطراف نیز درج گردد. تا در صورت نیاز مرزهای ملک اصلاح شود. حریم گذر نیز رعایت گردد.

تهیه نقشه UTM یو تی ام عرصه (زمین) ملک

  • بنا املاک هم‌جوار

برای تعیین میزان تراکم بنا و درصد آن نیاز است. بنای املاک هم‌جوار و در صورت وجود بنا در عرصه ملک خود اعیان ملک مدنظر نیز برداشت شود. تا بتوان خط بنا و میزان تراکم بنا در منطقه را تعیین کرد. در این مرحله نوساز یا قدیم‌ساز بودن املاک هم‌جوار نیز تعیین می‌شود.

  • تطبیق ابعاد سند با وضع موجود

یکی از مشخصه‌های مهم هر ملکی این است. که ملک حریم سند خود را رعایت کرده باشد. یعنی این که موقعیت ملک بر روی زمین که شامل حدود اربعه ملک است. دقیقاً طبق حدود اربعه درج شده در سند باشد. که برای تعیین حدود باید علاوه بر نقشه یو تی ام وضع موجود، نقشه سند نیز ترسیم شود. که برای تهیه این نقشه یو تی ام، که به نقشه یو تی ام دوخطی معروف است. باید بعد از ترسیم نقشه وضع موجود ملک نقشه با ابعاد سند نیز بر روی این نقشه با رنگ دیگری ترسیم شود. تا بتوان ملک را از لحاظ حدود و مرزها نیز بررسی کرد.

نقشه یو تی ام در ادارات آب، برق، گاز، منابع ملی و میراث‌فرهنگی

نقشه یو تی ام در ادارات و ارگان‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. تا باتوجه‌به موقعیت ملک بر روی زمین انشعابات آب و برق و گاز تعیین شود. یا اینکه از لحاظ موقعیت قرارگیری ملک برای منابع ملی یا میراث‌فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

نحوه تهیه نقشه UTM یو تی ام ( نحوه تهیه نقشه UTM یو تی ام عرصه ملک )

برای تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری باید وضع موجود ملک را در نظر گرفت. تا باتوجه‌به رعایت حدود دقیق ملک نسبت به برداشت مرزها با استفاده از دوربین‌های دقیق توتال استیشن لایکا یا جی‌پی‌اس های دقیق دو یا سه فرکانسه استفاده کرد. تا بعد از برداشت گوشه‌ها و شکستگی‌های ملک برای تخلیه اطلاعات ملک و ترسیم نقشه ملک اقدام شود. این نقشه موقعیت وضع موجود ملک را بر روی زمین تعیین می‌کند.

اما در مواردی پیش می‌آید که از ملک تنها یک سند قدیمی موجود است. اما از موقعیت ملک اطلاعی در دست نیست. برای همین نیاز است که از سیستم مختصات یو تی ام برای تعیین موقعیت ملک استفاده شود. برای این نوع از نقشه‌برداری دیگر نیازی به تجهیزات نقشه‌برداری نیست.

این کار جانمایی پلاک ثبتی گفته می‌شود. که بر اساس سند و پلاک ثبتی سند باید نقشه ثبتی تهیه شود. تا باتوجه‌به نقشه ثبتی و تبدیل آن به سیستم مختصات یو تی ام موقعیت ملک تعیین شود. برای ارتباط با ما در اکسپرت جاستیس درمورد تهیه نقشه UTM یو تی ام عرصه (زمین) ملک و انواع مشکلات و دعاوی ملکی می توانید با شماره تلفن های شرکت رادین مپ در تماس باشید.

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 3

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *