تفکیک زمین قولنامه ای

زمین قولنامه ای منظور زمینی است. که فاقد سند رسمی باشد. و تنها با بنچاق و قولنامه معامله انجام می شود. که این املاک دارای سند هستند. اما سند ها یا به صورت تعاونی می باشد. یا اینکه زمین مادر زمین تقسیم شده است. و هر قطعه به صورت قولنامه ای معامله می شود. که برای سر و سامان دادن به این املاک اداره ثبت سند ماده 147 ار بر روی کار آورد. و همچنین قولنامه برای ملک به صورت سند رسمی شناخته نمی شود. و تفکیک این زمین ها امکان پذیر نیست. تا زمانی که سند رسمی ملک صادر گردد. یا زمین از طرف شخصی که ملک به صورت رسمی به نام وی می باشد. اقدام به تفکیک زمین قولنامه ای شود.

منظور از تفکیک زمین چیست؟

تفکیک زمین به معنای تقسیم یک قطعه زمین به قطعات کوچکتر است. که با توجه به درخواست مالک زمین انجام می گیرد. و در انجام تفکیک زمین اختلاف و مشکل وجود ندارد. و مالک یا مالکین با انجام توافق اقدام به تقسیم زمین و جداسازی قطعات می کنند. که برای هر قطعه سند جداگانه صادر گردد. همچنین برای انجام تفکیک زمین باید مراحل خاص طی شود. تاب توان سند جداگانه برای هر قطعه را اخذ کرد.

تفاوت تفکیک با افراز زمین

افراز زمین نیز مانند تفکیک به معنای تقسیم زمین به قطعات کوچکت است. با این تفاوت که در افراز زمین باید تقسیم بندی یا جداسازی قطعات با توجه به قوانین و به صورت دقیق انجام شود. و معمولا مالکین دچار اختلاف شده اند. همچنین برای افراز زمین باید به مراجع قضایی مستقر در محل ملک مراجعه شود. و درخواست افراز زمین ثبت گردد.

اما برای تفکیکی زمین نیازی به مراجعه به مراجع قضایی نیست و تنها با مراجعه به اداره ثبت درخواست تفکیک زمین ثبت می گردد. و روند آن طی می شود. که در تفکیک زمین مالک یک نفر یا جند نفر باشد. به صورت توافقی اقدام به تقسیم زمین و جداسازی قطعات کرده اند.

شرایط تفکیک زمین

شرایط تفکیک زمین قولنامه ای

تفکیک زمین نیز دارای شرایطی است. که در صورت داشتن شرایط می توان اقدام به تفکیک زمین کرد. و زمین را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد. اما در صورتی که زمین دارای این شرایط نباشد. نمی توان تفکیک زمین را انجام داد. و برای هر قطعه سند جداگانه اخذ کرد.

  • براساس قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری، از مهم ترین شرایط مربوط به تفکیک زمین این است. که مالک زمین که دارای سند رسمی است. می تواند درخواست تفکیک زمین را بدهد. در غیر این صورت امکان تقسیم زمین توسط غیر وجود ندارد. به این معنا که تفکیک زمین قولنامه ای امکان پذیر نیست. و تنها با سند رسمی می توان اقدام به تفکیک زمین کرد
  • برای تفکیک زمین باید نقشه تفکیک زمین تهیه شود. و تسلیم شهرداری گردد. تا با تایید نقشه توسط شهرداری اقدام به تفکیک زمین شود. همچنین لازم به ذکر است. که در تقسیم زمین باید قدر السهم شهرداری نیز مشخص گردد. تا با در نظر گرفتن میزان سهم شهرداری از زمین برای احداث راه ها، فضای سبز یا هر گونه مراکز رفاهی اقدام به تقسیم زمین شود.
  • طبق تبصره یک اصلاحیه ماده 101 قانون شهرداری، و با توجه به قانون 14 و 15 زمین شهری منع فروش یا واگذاری اراضی با غیر از کاربری مربوطه امکان پذیر نیست. به این منظور که اراضی با کاربری غیر مسکونی به عنوان کاربری مسکونی معامله نشوند. همچنین باید از خرد شدن و از بین رفتن اراضی زراعی و باغات جلوگیری شود.

مراحل تفکیک زمین

مراحل تفکیک زمین تنها با مراجعه به اداره ثبت و شهرداری انجام می گیرد. و نیاز به مراجعه به مراجع قضایی نیست. که در ادامه روند تفکیک زمین تا اخذ سند جداگانه برای هر قطعه توضیح داده می شود.

  1. با توجه به قانون اصلاح ماده 101 شهرداری باید در ابتدا نقشه تفکیک زمین تهیه شود. و این نقشه تسلیم شهرداری گردد. و شهرداری در قبال نقشه رسید به متقاضی می دهد. تا ظرف مدت 3 ماه تایید یا عدم تایید نقشه ها را به صورت کتبی اعلام نماید. که در این مدت میزان قدر السهم شهرداری از زمین و کسر معابر و دسترسی قطعات را تعیین کند.
  2. با تایید شهرداری و اعلام کتبی آن به صورت صورت جلسه برای سازمان ثبت اسناد و املاک، یک کارشناس نقشه برداری یه همراه مامور اداره ثبت بازدید میدانی از زمین را انجام می دهد. و تطبیق نقشه های ارائه شده با زمین را بررسی می کند. تا در صورت مطابقت نقشه به وضع موجود زمین، تحدید حدود ثبتی نیز انجام گیرد. و سند اولیه به نام مالک صادر گردد.
  3. اما در صورت عدم اعلام نظر شهرداری ظرف مدت اعلام شده متقاضی و اداره ثبت می توانند با توجه به مدارک و نقشه های ابرازی اقدام به تفکیک زمین کنند.

تفکیک زمین قولنامه ای

هزینه انجام تفکیک زمین

قیمت تفکیک زمین قولنامه ای

برای تعیین هزینه تفکیک زمین باید با توجه به کاربری زمین و متراژ آن تعیین قیمت انجام شود. که متفاوت است. و در صورت عدم پرداخت هزینه ها از ادارمه روند انجام تفکیک زمین جلوگیری می شود.

در مرحله تایید شهرداری و تعیین میزان قدر السهم شهرداری هزینه از طرف متقاضیان اخذ می شود. که با توجه به مساحت زمین میزان قدر السهم تعیین می گردد. و زمین را به شهرداری واگذار کرد. یا اینکه قیمت به روز زمین را به شهرداری پرداخت کرد. اما در صورتی که میزان سرانه زمین برای تعیین خدمات رفاهی کافی نباشد. شهرداری می تواند معادل قیمت زمین را با توجه به کارشناسی زمین از مالک اخذ نماید.

قدر السهم شهرداری

بر اساس تبصره سه قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری، میزان قدر السهم شهرداری با توجه به مساحت زمین تعیین می گردد. که برای زمین های بالای 500 متر مربع تا 25% از زمین به شهرداری واگذار می شود. که در این صورت باید عنوان کرد که کل زمین را نمی توان تفکیک کرد.

مدارک لازم برای تفکیک زمین

مدارک لازم تفکیک زمین قولنامه ای

  • درخواست تفکیک زمین به اداره ثبت
  • شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین زمین
  • نقشه تفکیک زمین و کپی آن که توسط مالک تهیه شده است.
  • سند رسمی زمین
  • نقشه یو تی ام زمین

نحوه اخذ سند رسمی برای زمین قولنامه ای

اداره ثبت اسناد و املاک کشور برای سر و سامان دادن به این املاک سند ماده 147 و 148 را برای این زمین ها تصویب کرد. طبق این سند زمین تا زمانی در تصاحب مالک است. کهمعارض دیگری برای ملک وجود نداشته باشد. که در این صورت فردی که ادعای مالکیت زمین را دارد. باید مدارک مالکیت خود را ارائه دهد. و در صورت تایید مدارک زمین به مالک اصلی برگردانده می شود.

برای اینکه سوالات و ابهامات شما در نحوه تفکیک زمین قولنامه ای برطرف شود می توانید با شماره تلفن های اکسپرت جاستیس در ارتباط باشید.

 

 

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 4.2 / 5. میزان امتیاز: 5

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *