تفکیک آپارتمان برای تعیین مساحت در تهران و حومه

به‌منظور تعیین مساحت واحدهای آپارتمانی باید نقشه‌برداری انجام شود. این عملیات نقشه‌برداری را تفکیک آپارتمان می‌گویند. برای انجام آن نیز تنها با متر کشی واحد آپارتمانی و ترسیم نقشه واحد باتوجه‌به آئین و مقررات ملی ساختمان می‌توان به مساحت ملک دست پیدا کرد. از طرفی باتوجه‌به ارزیابی قیمت ملک که یکی از آیتم‌های مؤثر آن همین مساحت ملک است. می‌توان برای تعیین قیمت هر چه دقیق‌تر ملک تفکیک آپارتمان را انجام داد. با ما در اکسپرت جاستیس همراه باشید تا تفکیک آپارتمان برای تعیین مساحت در تهران و حومه را با هم بررسی کنیم و اطلاعات کافی را در این زمینه به دست بیاوریم.

منظور از تفکیک آپارتمان چیست؟ ( تفکیک آپارتمان برای تعیین مساحت در تهران و حومه )

تهیه نقشه تفکیک آپارتمان نیز یکی از عملیات های نقشه‌برداری است. که توسط متخصصان این امر انجام می‌گیرد. این عملیات برای صدور پایان کار و سند تک‌برگ هر واحد آپارتمانی از طرف نظام‌مهندسی ساختمان انجام می‌گیرد. تا باتوجه‌به انجام این عملیات مساحت دقیق هر واحد آپارتمانی و مشاعات تعیین گردد. و با قید در سند هر واحد برای انجام امور معاملاتی ملک موردتوجه قرار گیرد.

اما واحدهایی وجود دارد که صدور سند مالکیت به‌تعویق‌افتاده است. یا اینکه ملک به‌صورت پیش‌فروش معامله می‌شود. این واحدهای آپارتمانی شامل واحدهای تجاری، اداری و مسکونی می‌شود. که برای هر کدام سند با کاربری جداگانه صادر می‌شود. برای همین منظور در زمان معامله ملک برای تعیین قیمت دقیق ملک نیاز به مساحت واحد است. که با مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا مهندسین عضو نظام‌مهندسی ساختمان انجام می‌گیرد.

تفکیک آپارتمان برای واحدهای فاقد سند تک‌برگ 

یکی از مواردی که در واحدهای آپارتمانی گفته شد. این است که ملک دارای سن بیشتر از 5 سال است. اما هنوز سند تک‌برگ هر واحد صادر نشده است. این املاک به‌صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند. و در قولنامه تنها مساحتی که طبق نقشه‌های معماری تعیین شده بود. در قولنامه نیز درج می‌شود. که امکان تفاوت مساحت بین 1 تا 2 متر بین مساحت واقعی ملک و مساحت نقشه معماری وجود دارد. برای همین منظور امکان ضرر و زیان مالی نیز وجود دارد. که با انجام تفکیک آپارتمان تنها برای یک واحد و تهیه نقشه تفکیکی راه‌حل این مشکل است. در این صورت با درخواست تفکیک آپارتمان کارشناس تنها نقشه واحد شما را تهیه می‌کند.

این مشکل معمولاً در املاک تجاری و پاساژهای تجاری بیشتر وجود دارد. زیرا معمولاً پاساژهای تجاری دارای واحدهای زیادی است. و صدور پایان کار و سند این املاک در شهرداری‌ها مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد. از جهتی قیمت هر مترمربع واحد تجاری بالاتر از دیگر کاربری‌ها است. و برای همین منظور در زمان معامله ملکی این واحدهای تجاری بهترین راه تهیه نقشه تفکیک آپارتمان واحد است.

تفکیک آپارتمان برای تعیین مساحت در تهران و حومه

تفکیک آپارتمان برای املاک در حال ساخت ( تفکیک آپارتمان برای تعیین مساحت در تهران )

امروزه معمولاً بیشتر معاملات املاک نوساز به‌صورت پیش‌فروش انجام می‌شود. یعنی اینکه مالک یا سازنده قبل از تخریب یا در حین ساخت واحدهای موجود را به فروش می‌رساند. و در ابتدا کار نیز مبلغی را از خریدار اخذ می‌کند که بین دو طرف قراردادی نوشته می‌شود. و در این قرارداد مساحت مورد معامله همان مساحت نقشه معماری است. که امکان تغییر آن در حین ساخت وجود دارد. و خریدار زمانی متوجه این موضوع می‌شود. که سند هر واحد صادر گردد.

در مواردی نیز مساحت اعلام شده به خریدار بسیار بیشتر از مساحت واحد آپارتمان است. و سازنده مدعی است که مساحت لابی نیز به مساحت واحد باید اضافه شود. که این موضوع به دلیل عدم آشنایی خریدار به آئین و مقررات ملی ساختمان است. برای همین منظور بهترین راه انجام تفکیک آپارتمان قبل از پرداخت نهایی است. در املاک در حال ساخت تفکیک آپارتمان زمانی باید انجام گیرد که دیوارکشی‌ها و جداسازی فضاها انجام‌گرفته باشد.

نحوه انجام تفکیک آپارتمان 

برای انجام تفکیک آپارتمان در بیشتر موارد تنها با انجام متر کشی صورت می‌گیرد. اما اگر ملک دارای زوایا متعدد باشد. نیاز به انجام نقشه‌برداری دقیق از ملک نیز هست. که بیشتر در واحدهای تجاری و پاساژها دیده می‌شود.

  • تفکیک آپارتمان با دوربین نقشه‌برداری

زمانی که نیاز به انجام نقشه‌برداری از ملک باشد. دوربین نقشه‌برداری در محل ملک مستقر می‌شود. و در ابتدا با برداشت اعیان ملک با زوایا مشخص می‌شود. تا در ادامه با تغییر ایستگاه در واحد نیز به‌صورت گوشه‌های داخلی برداشت شود. و با ترسیم در اتوکد و لحاظ‌کردن دیوارها و مشاعات و با بررسی آئین و مقررات ملی ساختمان نقشه ملک حاصل گردد.

این مورد در صورتی به‌صرفه است که چندین واحد قصد انجام تفکیک را داشته باشند. اما اگر تنها برای یک واحد تفکیک آپارتمان انجام گیرد. بهترین راه همان متر کشی واحد است.

  • تفکیک آپارتمان با متر لیزری

در بیشتر موارد انجام تفکیک آپارتمان با متر لیزری انجام می‌گیرد. که برای انجام این کار باید کارشناس در محل واحد اندازه‌گیری از داخل واحد را انجام دهد. تا در ادامه با تعیین ضخامت دیوارهای به‌کاررفته در ساخت ملک ترسیم نقشه واحد آپارتمانی باتوجه‌به قانون و مقررات ملی ساختمان انجام گیرد. در نهایت نقشه‌ای از ملک حاصل می‌شود که مساحت دقیق مورد معامله ملک است. و با صدور سند تک‌برگ همین مساحت در سند نیز درج می‌شود.

تفکیک آپارتمان برای اخذ پایان کار و سند تک‌برگ

در اصل تفکیک آپارتمان یکی از مراحل اخذ سند تک‌برگ برای هر واحد است. که از طرف درخواست متقاضی به دفتر خدمات انجام می‌گیرد. برای همین نیز باید با مراجعه به دفاتر خدمات مستقر در محل ملک مراجعه کنید. و با ثبت درخواست مبنی بر اخذ پایان کار یا سند برای ملک مدارک موردنیاز را ارائه دهید. تا کار تفکیک آپارتمان از طرف دفتر خدمات به‌ نظام‌مهندسی ارجاع گردد. و با انتخاب مهندس از طرف نظام‌مهندسی کار تفکیک آپارتمان با حضور مهندس در محل ملک و انجام مترکشی دقیق از تمام طبقات و مشاعات و واحدهای آپارتمانی صورت گیرد. این کار بااطلاع از فرمت‌های مدنظر سازمان‌ها است. که در صورت درخواست پایان کار در ابتدا نقشه‌ها با فرمت شهرداری تهیه می‌شود. در ادامه با اخذ پایان کار و ارائه به مهندس نقشه‌های با فرمت اداره ثبت تهیه می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفکیک آپارتمان برای تعیین مساحت در تهران و حومه می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 3

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *