تفسیر عکس هوایی سابقه ملک

تفسیر عکس هوایی سابقه ملک

تفسیر عکس هوایی سابقه ملک به منظور تعیین وجود یا عدم وجود بنا در یک زمان خاص و یا تعیین سابقه احیای یک زمین کشاورزی استفاده می شود که از این طریق متقاضی قصد اثبات ادعای مالکیت خود را دارد و می توان برای انجام تفسیر عکس های هوایی به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کرده تا با انجام تفسیر و تهیه گزارش یا همان تامین دلیل برای دادگاه توسط کارشناس مربوطه مهر و امضا شود. عکس های هوایی منظور عکس هایی است که از ارتفاع از سطح زمین عکسبرداری می شود و این عکس های هوایی برای انجام امور بررسی تغییرات زمین استفاده میشود که یکی از این موضوعات تعیین سابقه زمین یا ملک است که از این طریق می توان سایقه کشاورزی یا مسکونی بودن یک زمین ثابت شود.

از طریق عکس های هوایی و تهیه آن ها از سازمان نقشه برداری کل کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر تهیه می شود و بعد از تهیه زوج عکس های هوایی با مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری و تعیین موضوع مد نظر تفسیر عکس های هوایی از طریق فایل اسکن شده زوج عکس های هوایی و یا زوج عکس های چاپ شده انجام می شود و در نهایت با بررسی موضو مد نظر در عکسهای هوایی در موقعیت تعیین شده نتیجه گیری نهایی انجام و در نهایت تامین دلیل یا همان گزارش تفسیر عکس هوایی برای ارائه به دادگاه تهیه می شود. موضوع بررسی در زمین ها تعیین سابقه احیای یک زمین کشاورزی که آثار کشت و زرع در عکس ها مشخص باشد و یا تعیین وجود یا عدم وجود بنا در زمین می توان اشاره کرد.

عکس برداری های هوایی 

  • عکس های هوایی قائم 

عکس های هوایی قائم: محور دوربین عمود بر سطح زمین است. و یا به عبارتی صفحه فیلم حالت افقی دارد.

  • عکس های هوایی مایل و زیاد مایل 

الف: عکس های هوایی کمی مایل ،محور دوربین عکس برداری با خط قائم بر سطح زمین تشکیل زاویه داده است. ولی افق در این عکس ها دیده نمی شود.

ب: عکس های هوایی خیلی مایل ، تمایل محور دوربین عکس برداری زیاد بود. به طوری که افق در این گونه عکس ها تصویر می گردد.

انواع تصویر و خصوصیات آن ها 

  • تصویر موازی

وقتی خطوطی که نقاط یک جسم را بر روی یک صفحه تصویر می کنند. موازی یکدیگر باشند، تصویر را موازی گویند.

  • تصویر عمودی یا قائم 

مشابه تصویر موازی است. با این تفاوت که خطوط به وجودآورنده تصویر، برسطح صفحه تصویر عمود می باشند.

تصویر مرکزی

اگر خطوطی که نقاط یک جسم را بر روی صفحه تصویر منعکس می نمایند. از نقطه ای به نام مرکز تصویر بگذرند. تصویر مرکزی تشکیل می گردد.

عکس هوایی و ماهواره‌ای

عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای از جمله مدارکی است. که می‌توان با استفاده از آن‌ها سنوات گذشته را بررسی کرد. و عکس‌های هوایی با استفاده شاتر و هواپیماها از سطح مناطق انجام می‌گیرد. همچنین عکس‌های ماهواره‌ای با استفاده از ماهواره‌هایی که به‌دور زمین در حال گردش هستند عکس‌برداری می‌شود.

عکس‌های هوایی در ایران از سال 1334 هجری شمسی موجود است. که تا سال 90 به‌صورت آنالوگ (سیاه‌سفید) و سال 1390 به بعد به‌صورت رقومی (رنگی) با وضوح تصویر بالاتر موجود است. همچنین تعدادی از عکس‌های ماهواره‌ای در دهه 80 هجری شمسی نیز که با ماهواره‌های مختلف عکس‌برداری شده است. در سازمان نقشه‌برداری کشور موجود می‌باشد.

برای تهیه عکس‌های هوایی سال 1334 هجری شمسی باید به سازمان جغرافیا نیروهای مسلح واقع در خیابان شریعتی مراجعه کنید. یا با دسترس بودن سایت این سازمان می‌توانید. درخواست عکس خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کنید.

همچنین برای تهیه عکس‌های هوایی دهه 40 هجری شمسی تا زمان حال که به‌صورت آنالوگ و رقومی موجود است. می‌توان از طریق سایت سازمان نقشه‌برداری به آدرس https://eshop.ncc.gov.ir/ مراجعه کنید. و درخواست عکس هوایی خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کنید. که روش کامل ساختن پنل کاربری و ثبت درخواست عکس در مقالات قبل موجود است.

عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای در چه زمینه‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

از این عکس‌ها در زمینه بررسی تغییرات زمین در محدوده‌هایی از زمین مورداستفاده قرار می‌گیرد. که امروزه بیشترین استفاده را در زمینه امور ملکی دارد. و برای حل اختلافات ملکی موردتوجه قرار می‌گیرد.

  • تعیین سابقه احیا زمین‌هایی که جزء اراضی ملی اعلام شده است.
  • تعیین حدود مرزها و اثبات تجاوز به حریم ملک از طریق دیوارکشی‌های قدیمی
  • تعیین وجود راه‌ها و عرض‌گذرها برای اثبات تجاوز به حریم گذر
  • تعیین وجود آبراه‌ها و رودخانه‌ها و آبگیرها و استخرهای آبی
  • تعیین نوع کاربری زمین باتوجه‌به وجود بنا در زمین

سفارش عکس هوایی امور قضایی

سفارش عکس هوایی امور قضایی به منظور حل اختلافات ملکی تهیه می شود. که این اختلافات بر سر مرز های یک ملک و یا تعیین سابقه احیا زمین هایی که جزء اراضی ملی اعلام شده اند. انجام می شود. و کار تفسیر عکس های هوایی باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود. تا مدارک حاصل در دادگاه دارای اعتبار باشد.

عکس های هوایی امروزه یکی از مدارک معتبر برای دادگاه های اختلافات ملکی است. که باید حتما این عکس های هوایی تفسیر شده و نتیجه حاصل از آن در قالب گزارش و یا همان تامین دلیل مهر و امضا شده توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری به دادگاه ارائه شود. تا با توجه به این نتایج تصمیم گیری در مورد موضوع مورد نظر انجام شود.

برای سفارش عکس های هوایی باید با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر به سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح مراجعه شود. تا با تهیه زوج عکس های هوایی اسکن شده یا چاپ شده نسبت به تفسیر عکس هوایی با استفاده از سیستم های نرم افزاری یا استریسکوپ اقدام شود. و این کار توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود. در نهایت نتایج حاصل از کار در قالب گزارش یا همان تامین دلیل برای دادگاه تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا برای اثبات ادعای مالکیت خود اقدام کرد. و قاضی با توجه به این تامین دلیل و مدارک حاصل از کار تصمیم گیری را انجام داد. و نسبت به حل این اختلافات ملکی اقدام خواهد شد.

تفسیر عکس هوایی

تفسیر عکس هوایی با استفاده از متخصصین کارشناس رسمی نقشه برداری در حداقل زمان انجام می شود. چنانچه  شما یک قطعه زمین داشته باشید. که مالک آن در واقع شما هستید. اما بنا به دلایلی ثبت اراضی ملی شده باشد. برای ثابت شدن مالکیت شما نیاز است. که در دادگاه بر اساس شواهدی ادعای شما ثابت شود. بنابراین نیاز است. که نوع کاربری زمین وعوارض موجود در آن مشخص شود. درسال هایی که زمین تحت مالکیت شما بوده است.

برای این کار نیاز است که شما یک زوج عکس هوایی درسال هایی که زمین تحت مالکیت شما بوده تهیه نمایید. و با استفاده از یک مفسر عکس هوایی نوع کاربری زمین و عوارض آن را مشخص کنید. و بعد از تفسیر کامل ازعکس هوایی ،اطلاعات استخراج شده را به دادگاه ارائه کنید. که طبق شواهد ارائه شده رای دادگاه مبنی بر صدق و صحت مالک بودن یا نبودن شما صادر می شود.

با تهیه عکس های هوایی باید به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کرده. با ارائه عکس های هوایی باید با توجه به اسکن عکس های هوایی و نرم افراز های تفسیر عکس هوایی مدل سه بعدی عکس با توجه به پردازش های لازم انجام می گیرد. و ابزار های تخصصی برای تفسیر عکس هوایی بررسی های لازم بر روی عکس انجام می شود. و گزارش آن تهیه می شود.

سابقه احیا زمین با تفسیر عکس هوایی

کاربرد عکس های هوایی در مطالعه پوشش گیاهی

یکی از کاربردهای مهم عکس های هوایی تحقیق در مورد پوشش گیاهی است. در این باره متخصصان جنگل وجغرافیای گیاهی در سطح وسیعی از این عکس ها استفاده می کنند. زیرا از این طریق جنگل ها و تشکیلات مختلف گیاهی مورد مطالعه قرار می گیرند. مطالعه عکس های هوایی این امکان را می دهد. که حدود صحیح مناطق متجانس راکه دارای ویژگی های اکولوژی خاص هستند. و در اکثر موارد در روی زمین دارای تنوع یکنواختی از گیاهان می باشند. تعیین نمود.

به منظور مشخص کردن گونه های گیاهی داخل مناطق متجانس، این مرحله با عملیات نمونه گیری در روی زمین همراه است. که با تلفیق این اطلاعات و تفسیر عکس ها حدود صحیح مناطق متجانس برای تهیه ی نقشه کاملی از گیاهان تعیین می شود.

یکی از معیار های مفیدی که مستقیما در تشخیص پوشش های گیاهی به کار می رود رنگ است. همان طور که میدانیم درجه ی روشنی و تیرگی هر قسمت از تصاویر به روشنی و تیرگی خود شی بستگی دارد. از این خاصیت میتوان برای تشخیص اشیاء استفاده کرد. مثلا باتوجه به اختلاف درجه رنگ برگ های گونه های مختلف یعنی روشنی و تیرگی آن ها، گونه های مختلف گیاهی را میتوان تشخیص داد.

همچنین با تجزیه و تحلیل ارتفاع درختان میتوان جنگل ها، بیشه های کوچک مراتع  و مزارع را مشخص کرد. اشکال برجستگی یا ارتفاع درختان به صورت برجستگی  زیاد، برجستگی متوسط یا کم، و برجستگی نامحسوس تقسیم بندی می شود.

نقش یا الگو در تفسیر عکس های هوایی

به معنی طرز قرار گرفتن اجسام و عوامل جزئی آن ها در کنار یکدیگر می باشد. برای افرادی که با علوم زمین سروکار دارند. اصولا نقش میتواند عامل بسیار مهمی در کشف عوارض و یا وظایف اجسام باشد. جغرافیدانان و باستان شناسان که مسائل  الگوهای استقرار و پراکندگی را مطالعه می کنند. میتوانند با ملاحظه نقش ها به انتشار و مهاجرت در تاریخ فرهنگ ها پی ببرند. رخنمون ها سرنخی برای پی بردن به ساخت زمین شناسی، سنگ شناسی و بافت خاک خواهد بود.

در رستنی ها، روابط بین موجودات زنده و محیط زیست اطراف آن ها ایجاد نقشی را تحت عنوان گیاهان معرف می نماید. نقش های منطقه ای که در روی زمین به سختی قابل تشخیص هستند. بر روی عکس های هوایی مشهود است. که از آن ها برای تفسیر استفاده می شود. به عبارت دیگر، می توان گفت که  مفسرین ورزیده همیشه از پدیده نقش ستایش کرد. و نهایت استفاده را در تفسیر عوارض سطحی زمین از آن ها میبرند.

کاربرد عکس های هوایی و ماهواره ای در جغرافیا 

شناخت اثرات فرهنگی انسان بر طبیعت اکثرا بر روی عکس های هوایی آشکار و قابل تشخیص است. چون معمولا، با خطوط صاف و مستقیم و با اشکال منظم همراه است. بسیاری از آثار انسان در روی طبیعت برای مدت زیادی به جا خواهد ماند. نقشه های مربوط  به اسکان انسان ها، معادن و کشاورزی، حتی هزار ها سال بعد هم، از ارتفاع بسیار زیاد قابل تشخیص بود. و مفسران عکس های هوایی میتواندآن ها را به طور مستقیم ازروی عکس های خودشان با آثار جنبی آن ها مانند رستنی ها و با فرسایش به عنوان ابزاری در باستان شناسی مورد استفاده قرار دهند.

آثار مربوط به کشاورزی مانند کشت های ردیفی، شبکه زهکش ها و رستنی ها نقش مهمی در تفسیر دارند. زراعت در دره ها و روی تراس ها که معمولا کرت بندی آن ها در امتداد منحنی های میزان انجام می پذیرد. نماینده کشت و زراعت آبی در سطح شیبدار می باشد. در حالی که کرت بندی بزرگ و با خطوط منظم و صاف میتواند نماینده کشت دیم باشد. البته در خصوص کشت دیم ممکن است. گاهی آثار کرت بندی هم مشاهده نشود. مجموعه نقشه های مهم و پیچیده بر روی تصاویر فضایی، گاهی به شکل تفاوت در بافت ظاهر شده و احتمالا باعث گمراهی می گردد.

تعیین سابقه احیا زمین

برای زمین‌هایی کشاورزی یا مسکونی که در داخل مرزهای اراضی ملی قرار گرفت. و اسناد این املاک باتوجه‌به وجود آثار مبنی بر فعالیت انسانی در زمین باطل شد. و در حال در تصرف دولت است. باید مدرکی مبنی بر سابقه احیا زمین تهیه شود. تا مالک بتواند اثبات مالکیت خود را انجام دهد. این تفسیر عکس هوایی باید در دهه 40 هجری شمسی یا ماقبل آن باشد. تا مورد قبول سازمان منابع طبیعی یا قوه قضاییه قرار گیرد.

برای انجام این امور باید به متخصصین دارای شرایط اظهارنظر مراجعه کنید. تا باتوجه‌به تفسیر عکس هوایی امکان مهر و امضا مدارک و اعتبار داشتن در مراجع قضایی و ادارات را داشته باشد. که این افراد شامل کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا کشاورزی یا منابع طبیعی است. که با انجام این مهر و امضا مورد قبول قرار گیرد.

برای انجام تفسیر عکس هوایی بعد از تهیه عکس هوایی باید به کارشناسان رسمی نقشه‌برداری مراجعه کنید. تا باتوجه‌به پردازش‌های لازم بر روی عکس هوایی با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص عکس هوایی مدل سه‌بعدی عکس هوایی ساخته شود. و در ادامه با استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری مخصوص تفسیر عکس هوایی مانند استریسکوپ یا عینک‌های سه‌بعدی تمام عوارض بر روی عکس به‌صورت سه‌بعدی قابل‌بررسی می‌باشد.

از این طریق می‌توان بر روی زمین مشخص شده از طریق نقشه یو تی ام عوارض موجود بر روی آن را بررسی کرد. و در صورت تأیید کارشناس مبنی بر فعالیت انسانی در زمین گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه شود. و این گزارش به همراه نقشه‌ها جزء ادله مثبت برای اثبات ادعای مالکیت است.

تامین دلیل برای سابقه احیا زمین

عکس های هوایی یکی از مدارک معتبر در بررسی تغییرات زمین است. که برای اثبات مالکیت یک زمین که دارای سابقه کشاورزی و یا وجود بنا است مورد استفاده قرار می گیرد. و برای انجام باید در ابتدا عکس های هوایی با توجه به موقعیت مد نظر ملک و سال مد نظر از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه شود. تا با توجه به زوج عکس های هوایی تهیه شده تفسیر و بررسی انجام شود. و گزارش برای ارائه به منابع طبیعی و یا دادگاه تهیه شود. در بین اراضی ملی اراضی وجود دارند. که مالک به وجود آثار کشاورزی و یا وجود بنا در زمان های گذشته واقف است.

در حال حاضر قصد پس گرفتن زمین خود را از اراضی ملی دارد. که باید برای انجام این کار و تهیه سند تک برگ به نام خود سابقه احیا زمین خود را ثابت کند. که اینکار تنها با تفسیر عکسهای هوایی امکان پذیر است. و باید حتما توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود. تا با تهیه گزارش تفسیر عکس هوایی یا همان تامین دلیل و در نهایت مهر و امضا توسط کارشناس رسمی دادگستری مربوطه کار اداری ملک در سازمان منابع طبیعی یا ارائه به دادگاه انجام شود.

تفسیر عکس هوایی و تهیه تامین دلیل

زمانی که برای حل اختلاف ملکی خود به دادگاه یا منابع ملی مراجعه می کنید. از شما درخواست تفسیر عکس هوایی و تهیه تامین دلیل می کنند. که این تامین دلیل همان گزارش حاصل از تفسیر عکس هوایی است. که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می گیرد. و همچنین مهر و امضا گزارش نیز توسط کارشناس انجام می گیرد.

تفسیر عکس هوایی برای اثبات تجاوز به حریم ملک

اگر ملک همجوار وارد حریم ملک شما شده باشد. و این مشکل با انجام جانمایی ملک هم مشخص شود. و باعث اختلاف بین دو مالک شود. به طوری که ملک همجوار حدود را رعایت نکند. باید به قوه قضاییه مراجعه کرده. و شکایت انجام شود. که برای انجام شکایت نیاز به ارائه مدارک و ادله دارید. که می توان اثبات تجاوز به ملک را از طریق تفسیر عکس هوایی و تهیه تامین دلیل با توجه به دیوار کشی های قدیمی انجام داد.

اثبات احیا بودن زمین کشاورزی با توجه به عکس هوایی

یکسری از زمین ها نیز وجود دارند. که در زمانی که اراضی ملی اعلام شدند. دارای سابقه کشاورزی یا هر گونه فعالیت انسانی در زمین بودند. به همین دلیل نباید جزء اراضی ملی اعلام شوند. و اگر این املاک به اشتباه در تصرف اراضی ملی اعلام شده باشند. باید از طریق تفسیر عکس هوایی سابقه احیا زمین اثبات شود. و در زمان قدیم سابقه کشاورزی ، وجود بنا ، نگهداری دام در زمین اثبات گردد.

اثبات وجود نهر و قنات و یا تغییر مسیر نهر ها با تفسیر عکس هوایی

در عکس های هوایی مسیر نهر ها و قنات ها و استخر های آب و چشمه ها مشخص است. و به دلیل شکست نور و آنالوگ بودن عکس ها تا قبل سال 1390هجری شمسی آب در عکس هوایی سیاه مشخص می شود. و می توان با انجام نقشه برداری از محل و تطبیق آن با عکس های هوایی تغییر مسیر مشخص شود.

درخواست تامین دلیل

سایه در تفسیر عکس های هوایی

پدیده ای آشنا است. که در طبیعت میتوان به وسیله آن درباره اندازه و شکل اجسام یا افرادقضاوت نمود. در عکس های هوایی هم و می تواند به کمک مفسر بیاید در مواردی که اختلاف تن بین جسم و محیط اطراف آن وجود ندارد و اجسام ریز هستند ، آن ها کمک بیشتری به شناخت مینماید. بخصوص وقتی مفسر در آستانه قضاوت قرار می گیرد و می تواند به شناخت او جهت بهتری بدهد.

بر عکس ،زمانی که اجسام یا عوارض بزرگ برروی اجسام کوچکتر می افتد، انعکاسات اجسام کوچک به حدی کم خواهد بود که بر روی عکس ،اثرقابل شناختی نخواهد گذاشت و پاره ای از اوقات ،کاملا جسم را می پوشاند .چنانکه مفسر نخواهد یک عارضه را  تفسیر کند ،بلکه شناخت کلی و منطقه از روی تصویر مطرح باشد،می توان از مزایای سایه چشم پوشید. در این حالت عکس برداری هوایی  عموما باید بین ساعت 10تا 14 که به حداقل طول خود میرسد، انجام شود(به سایر مشکلات عکس برداری) دراین ساعات نیز، باید توجه شود.

کاربرد عکس های هوایی و ماهواره ای در جغرافیا 

عمق دید مفسر اثر مهم داشته و بخصوص، وقتی که تصاویر فضایی کوهستانی برای مطالعات ژئومورفولوژی مورد بررسی قرار می گیرند. این پدیده در ایجاد عمق بسیار موثر است. اکثر مفسران باید کار خود را با عکس های هوایی عمودی انجام دهند. و منظره عمودی را که چندان آشنا با چشم نیست. ببینند و قضاوت کنند. ولی عکس های مایل نزدیکی بیشتر با دید روزمره دارند. اما اندازه گیری بر روی آن ها بسیار پیچیده و مشکل است.

بنابراین مفسر باید دنیای دید و تخیلات معمولی خود را دگرگون کرده. و به دنبال تجربه بر روی دید از هوا به زمین باشد. و توجه نماید که مقیاس اکثر عکس های مورد تفسیر به حدی کوچک است. که عوارض را فوق العاده ریز می بیند. به لحاظ کوچکی مقیاس و دید عمودی، ممکن است مفسر پاره ای از اجسام کم اهمیت را بیشتر مهم بداند. بنابراین ،مفسر باید بیاموزد. که چگونه با عوامل فوق برخورد نماید. تا حاصل تفسیر او نهایت دقت را داشته باشد. در کار جنگل بانی، عموما درختان بلند می تواند رستنی های کوتاه زیر خود را بپوشاند. و در این حالت اشکوب های زیرین قابل رویت نیستند. چنانچه درخت یا اجسام به وضوح و کامل دیده شود. می توان از این عامل برای اندازه گیری ارتفاع استفاده نمود.

ابزار تفسیر عکس های هوایی

چون برای دیدن اجسام با چشم و به صورت عادی، شعاع های دید در نقطه مورد نظر یکدیگر را قطع  می نمایند. لذا برای جدا کردن عمل دید هر چشم از دیگری از استریوسکوپ استفاده می شود. به عبارت دیگر، خاصیت استریوسکوپ موازی  نگه داشتن دید هر چشم و در نتیجه، ایجاد دو تصویر جداگانه و مستقل در  چشم ها می باشد. که پس از رسیدن این تصاویر به مرکز بینائی مغز، با هم ترکیب شده و ایجاد تصویر برجسته را خواهد نمود.

انواع استریوسکوپ

  • استریوسکوپ جیبی
  • استریوسکوپ آئینه دار
  • استریوسکوپ آموزشی

تعیین سابقه احیا زمین زراعی

در سازمان منابع طبیعی به زمینی که فاقد فعالیت انسانی باشد. در واقع زمین موات گفته می‌شود که این زمین‌ها در تصرف دولت است و هر گونه ساخت‌وساز و زراعت در این زمین‌ها غیرقانونی حساب می‌شود. برای همین باید زمانی که زمین شما دارای سابقه زراعت و کشاورزی یا هر گونه فعالیت انسانی در دهه 40 هجری شمسی و قبل آن باشد. نباید اراضی ملی باشد و اگر متوجه این موضوع شدید که زمین در تصرف دولت است. باید با تفسیر عکس هوایی و تعیین سابقه احیا زمین اثبات مالکیت انجام دهید و زمین را از تصرف اراضی ملی خارج کنید.

تفسیر عکس هوایی کشاورزی

تفسیر عکس هوایی کشاورزی توسط کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری انجام می شود. با استفاده از روش تفسیرعکس هوایی تشخیص اراضی از لحاظ دایر، بایر و موات انجام می شود. و نوع کاربری و سابقه آن مشخص می شود. و دیگر اطلاعات مانند تعیین حدود ثبتی و اراضی مزروعی و باغی، بنا های احداث شده و فرسایش تغییر کاربری و… قابل استخراج است. اطلاعات استخراج شده قابل ارائه به اداره های دولتی و دادگاه می باشند. برای سفارش عکس هوایی به کارشناس رسمی نقشه برداری و یا سازمان نقشه برداری کشور مراجعه فرمایید. برای تفسیر عکس  های هوایی کشاورزی به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری مراجعه کنید.

منظور از سابقه احیا زمین چیست؟

زمین‌هایی که فعالیت انسانی بر روی آن انجام گیرد. را اصطلاحاً زمین‌های دارای سابقه احیا می‌گویند. یعنی اینکه زمین جزء زمین‌های بکر و دست‌نخورده نیست و دارای مالک قانونی است که بر روی زمین کاری انجام داده است. این سابقه احیا شامل زراعت در زمین، ساخت‌وساز و وجود بنا در زمین یا نگهداری دام و طیور می‌باشد که نشان از وجود انسان است. اما اگر زمینی فاقد این نشانه‌ها باشد. در اصل زمین موات یا بکر و دست‌نخورده است که این زمین‌ها در تصرف دولت هستند و سازمان منابع طبیعی وظیفه حفظ و نگهداری از این زمین‌ها را دارد.

نحوه اثبات سابقه احیا زمین

در دهه 40 هجری شمسی با شروع اصلاحات اراضی زمین‌های موات و بکر و دشت‌ها و رودخانه‌ها و حریم آن‌ها در تصرف اراضی ملی درآمد و مرزهای این زمین‌ها از طریق نقشه‌برداری مشخص شد. دراین‌بین زمین‌هایی که برای مدت طولانی فاقد آثار و علائم مبنی بر فعالیت انسانی بودند. نیز در تصرف اراضی ملی درآمدند و سند مالکیت این املاک باطل شد. اما در این مرزبندی‌ها تعدادی زمین نیز وجود داشتند که دارای سابقه احیا بودند و اراضی ملی سند زمین را باطل کرد که اگر زمین شما از جمله این زمین‌ها است. باید با اثبات سابقه احیا زمین خود اقدام به پس‌گرفتن مالکیت زمین کنید که اثبات سابقه احیا زمین تنها با تفسیر عکس هوایی امکان دارد.

تعیین سابقه احیا زمین زراعی

نحوه تفسیر عکس هوایی برای سابقه احیا زمین

برای تفسیر عکس هوایی در ابتدا باید نسبت به تهیه عکس‌های هوایی اقدام کرد. که تهیه عکس‌های هوایی معتبر از دو سازمان نقشه‌برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح انجام می‌شود. برای اثبات سابقه احیا زمین باید عکس‌های هوایی دهه 40 هجری شمسی و ماقبل آن تهیه شود که عکس‌برداری هوایی از سال 1334 در ایران موجود است که در  سال 1334 و 1345 از کل ایران عکس‌برداری انجام گرفت و برای تمام موقعیت‌ها موجود است.

برای تهیه عکس هوایی سال 1334 هجری شمسی به سازمان جغرافیا نیروهای مسلح و دهه 40 هجری شمسی به سازمان نقشه‌برداری کشور باید مراجعه کرد. با این تفاوت که سازمان جغرافیا نیروهای مسلح فروش محصولات خود را به‌صورت حضوری انجام می‌دهد. اما سازمان نقشه‌برداری کشور به‌صورت غیرحضوری و از طریق سایت رسمی https://eshop.ncc.gov.ir/ این سازمان به فروش می‌رسد.

بعد از تهیه عکس هوایی برای تفسیر و بررسی آن و تعیین سابقه احیا زمین باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری مراجعه کنید. تا باتوجه‌به عکس‌های موجود و پردازش‌های لازم در محیط نرم‌افزار در ادامه با استفاده از استریسکوپ یا عینک‌های مخصوص دید سه‌بعدی تمام عوارض موجود در عکس هوایی به‌صورت سه‌بعدی قابل‌مشاهده است که با بررسی عوارض موجود در عکس هوایی در صورت تأیید سابقه احیا زمین توسط کارشناس گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می‌شود.

تعیین سابقه احیا زمین زراعی

تعیین هزینه تفسیر عکس هوایی

تعیین هزینه تفسیر عکس هوایی به منظور ارائه به دادگاه های اختلافات ملکی و یا تهیه گزارش برای جانمایی ملک و یا حتی تعیین وجود یا عدم وجود یک بنا در یک سال مشخص است. که از طریق عکس های هوایی و تفسیر عکس های هوایی می توان به این اطلاعات دست پیدا کرد. و این کار توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود .

عکس های هوایی منظور عکس هایی است. که از ارتفاع از سطح زمین گرفته می شود. و از این عکس ها در زمینه هایی بررسی عوارض طبیعی و مصنوعی بر روی سطح زمین استفاده می شود. و این عکس های هوایی یکی از مرجع های مهم در بحث اختلافان ملکی است. که دادگاه با استناد به این عکس های هوایی و تفسیر آن ها می تواند رای دادگاه را صادر کند.

از اینرو در ابتدا باید با توجه به درخواست متقاضی سال مد نظر عکس هوایی تعیین شود. و در ادامه با توجه به موقعیت ملک درخواست عکس هوایی در سازمان نقشه برداری کشور یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح داده شود. تا با تهیه این عکس های هوایی و در ادامه با استفاده از نرم افزار های تفسیر و فایل اسکن زوج عکس های هوایی و یا با استفاده از تجهیزات تفسیر عکس مانند استریسکوپ و زوج عکس های چاپی تفسیر عکس هوایی انجام می شود.

تهیه گزارش تفسیر عکس هوایی

تهیه گزارش تفسیر عکس هوایی به منظور حل اختلافات ملکی و یا تهیه گزارش جانمایی ملک انجام می شود. و این کار با بررسی عکس های هوایی و تفسیر آن ها انجام می شود. که در نهایت به تهیه گزارش توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ختم می شود. و این گزارش توسط کارشناس رسمی مربوطه مهر و امضا می شود. تا دارای اعتبار باشد. عکس های هوایی منظور عکس هایی است. که از ارتفاع توسط هواپیما ها و یا ماهواره ها از سطح زمین گرفته می شود. و در زمینه امور مربوط به زمین و تغییرات زمین از این عکس ها استفاده می شود. که بیشترین استفاده را در حل اختلافات ملکی دارد و برای امور قضایی باید حتما از این عکس ها استفاده شود.

برای انجام این کار در ابتدا باید عکس های هوایی تهیه شود. که برای تهیه این عکس های هوایی باید با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر درخواست عکس هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح داده شود. تا با تهیه فایل اسکن زوج عکس ها و هم چنین زوج عکس های چاپی تفسیر عکس ها با استفاده از نرم افزار های تفسیر و ابزار نقشه برداری مانند استریسکوپ انجام شود. و با نتیجه گیری انجام شده گزارش تفسیر عکس هوایی نیز تهیه شود.

نحوه تهیه تامین دلیل با تفسیر عکس هوایی

تامین دلیل یکی از مدارک مهم برای دادگاه است. که با ارائه یک تامین دلیل می توان طرح شکایت کرد. یا اینکه برای ارائه به قاضی در روند دادرسی و برای اثبات ادعا این کار را انجام داد. که در بحث اختلافات ملکی که معمولا بر سر یک ملک یا مزهای بین دو ملک است. توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری تهیه می شود. و برای انجام این کار باید نقشه ها و عکس های هواییاین تامین دلیل تهیه شود.

بهترین گزینه برای ارائه تامین دلیل بررسی عکس های هوایی است. که با توجه به درخواست متقاضی و سال های مد نظر زوج عکس های هوایی از طریق سازمان نقشه برداری کشور یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه می شود. و بعد از تهیه این عکس ها که به صورت زوج عکس چاپ شده. و فایل اسکن شده عکس ها بر روی سی دی است. کار تفسیر عکس انجام می شود. برای انجام این کار ابتدا با استفاده از فایل اسکن شده عکس ها و نرم افزار های تفسیر کار ژئورفرنس عکس انجام شده.

تهیه تامین دلیل برای دادگاه ملکی

تهیه تامین دلیل برای دادگاه ملکی به منظور حل اختلافات ملکی که بر سر مرز های دو ملک کنار هم و یا املاکی که جزء منابع ملی اعلام شده اند تهیه می شود. که تهیه این تامین دلیل بر اساس تفسیر عکس های هوایی و بررسی بر روی آنها انجام می شود. که توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. و در نهایت توسط کارشناس مربوطه مهر و امضا می شود.

عکس های هوایی که از سطح زمین عکسبرداری می شوند. یکی از منابع معتبر در بحث املاک هستند. و می توان از این عکس ها برای انجام امور قضایی مربوط به ملک استفاده کرد. و با توجه به این عکسهای هوایی اثبات مالکیت خود را در دادگاه یا ارگان های مربوطه انجام داد.

برای انجام این کار و تهیه تامین دلیل باید در ابتدا عکس های هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر تهیه شود. تا با توجه به زوج عکس های هوایی تهیه شده تفسیر عکس های هوایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود.

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 2.5 / 5. میزان امتیاز: 2

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *