بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک

زمانی که اختلاف ملکی بر سر حدود و مرزهای ملک باشد. و یکی از طرفین ادعای تجاوز به حریم ملک را داشته باشد. باید از طریق اثبات ادعای خود با انجام جانمایی ملک و نقشه برداری وضع موجود و همچنین تفسیر عکس‌های هوایی اقدام به اثبات ادعای خود و دفاع از حقوق خود کند. برای انجام این امور باید به متخصصین این امر که دارای صلاحیت در مراجع دولتی و قضایی باشند مراجعه کرد. که منظور کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی است.امروز در اکسپرت جاستیس می خواهیم در مورد بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک و تمام جوانب موجود در این مورد را بسنجیم پس با ما همراه باشید.

انجام امور نقشه برداری علاوه بر داشتن تخصص در زمینه انجام امور فنی نیاز به داشتن صلاحیت برای مهر و امضا مدارک حاصل از کار است. که این مهر و امضا به منزله اعتبار نقشه به شمار می‌رود. برای ارائه مدارک به ارگان‌های دولتی و قضایی باید حتماً نقشه‌ها توسط این متخصصین مهر و امضا شود.

تداخل و تعارض ملک و دو پلاک ثبتی چیست؟

بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک

یکی از اختلافاتی که اغلب در سندهای قدیمی ملک وجود داشت. تداخل حدود و مرزهای ملک است. که در این صورت یکی از طرفین ادعای تجاوز به حریم ملک را دارد. لازم به ذکر است که تجاوز به حریم ملک و هرگونه تخریب حدود جرم به حساب می‌آید. که با اثبات این موضوع علاوه بر اصلاح حدود ملک پرداخت نقدی نیز دارد. برای همین اگر فردی متوجه این موضوع شود. که پلاک مجاور با تخریب دیوار کشی یا تخریب حدود ملک وارد حریم ملک شده است. باید از طریق انجام امور ذیل اثبات ادعای خود را انجام دهد.

اولین قدم: نقشه برداری وضع موجود ملک

خدمات بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک

در اولین قدم باید با استفاده از تجهیزات نقشه برداری از وضع موجود ملک نقشه برداری انجام شود. تا بتوان حدود و مرزهای وضع موجود ملک را در سیستم مختصات UTM تعریف کرد. برای همین موضوع با استفاده دوربین‌های توتال استیشن لایکا یا جی‌پی‌اس های دقیق دو یا سه فرکانسه و یا پهپاد برداشت وضع موجود و ترسیم نقشه ملک انجام شود. تا بتوان حدود و مرزها ملک را در حال حاضر بررسی کرد.

دومین قدم: جانمایی پلاک ثبتی ملک

برای تعیین حدود و مرزهایی که برای ملک در سند تعریف شده است. باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. که انجام این کار با توجه به اسناد و مدارک موجود از ملک و با مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی انجام می‌گیرد. برای همین با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی بررسی سند و تهیه نقشه جانمایی ملک انجام گیرد. تا با تطبیق این نقشه جانمایی ملک با نقشه وضع موجود میزان به‌هم‌ریختگی مرزها مشخص شود.

برای بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک بعد از تهیه نقشه جانمایی ملک و نقشه یو تی ام وضع موجودی که از طریق نقشه برداری تهیه شده است. با نقشه جانمایی پلاک ثبتی تطبیق داده می‌شود. و بررسی‌های لازم در زمینه بررسی حدود و مرزهای ملک انجام می‌گیرد. این در صورتی تنها با توجه به سند قابل انجام است. که ملک دارای حدود اربعه مشخص به همراه اندازه در سند باشد. در غیر این صورت ملک حدی به حدی به حساب می‌آید.

بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک

جانمایی املاکی که حدود اربعه مشخصی ندارند

در قدیم برای تعیین حدود اربعه ملک در بعضی مناطق اندازه درج نمی‌شد. به طور مثال حد به این صورت تعریف می‌شود: (شمالا دیواریست به ملک علی اکبری)

برای همین کار جانمایی پلاک ثبتی پیچیده‌تر است. و نیاز به هزینه مالی بالاتری است. که در این صورت با مراجعه به اداره ثبت و اخذ نقشه ثبتی باید حدود اربعه ملک نیز تهیه گردد. تا بتوان برای تعیین نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک اقدام کرد.

سومین قدم: تفسیر عکس هوایی

در نهایت حدود ملک باید از طریق عکس هوایی اثبات شود. برای همین باید در ابتدا عکس‌های هوایی با توجه به سال مورد نیاز و موقعیت ملک تهیه شود. تا با توجه به انجام پردازش‌های نرم افزاری بر روی عکس هوایی مدل سه بعدی ساخته شود. تا در مرحله بعدی نقشه دو خطی که در مراحل قبلی تهیه شده است. بر روی این عکس‌های هوایی جانمایی شود. تا با استفاده از تجهیزات نقشه برداری مانند عینک‌های دید سه بعدی یا استریسکوپ موقعیت ملک از لحاظ تعیین حدود ملک با توجه به عوارض موجود از جمله دیوارکشی‌های قدیمی یا فنس یا هر عارضه‌ای که برای تعیین حدود ملک به کار رفته تطبیق داده شود. و از این طریق اثبات گردد.

بعد از بررسی نهایی عکس‌های هوایی کارشناس گزارش تفسیر عکس هوایی را تهیه می‌کند. و این گزارش با توجه به درج نظریه کارشناسی نهایی و به همراه نقشه‌ها چاپ و مهر و امضا می‌شود. تا برای طرح دعوا یا ارائه مدارک در مراحل دادرسی آماده شود.

 

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 12

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *