نمونه تامین دلیل عکس هوایی

 

بررسی عکس هوایی برای تعیین وجود عارضه

نمونه تامین دلیل عکس هوایی که منظور گزارشی است. که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری از نتیجه تفسیر عکس هوایی نوشته می شود. و از این تامین دلیل به منظور ارائه به دادگاه های اختلافات ملکی استفاده می شود.

عکس های هوایی یکی از منابع معتبر در استفاده در دادگاه های اختلافات ملکی است. زیرا این عکس های هوایی تغییرات زمین را در هر دوره عکس برداری ثبت می کنند. و می توان از این عکس ها برای اثبات ادعا در دادگاه استفاده کرد. که وظیفه تفسیر عکس های هوایی بر عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی است. که در نهایت بعد از نتیجه گیری انجام شده تامین دلیل برای ارائه به دادگاه تهیه و مهر و امضا می شود.

امروزه بحث های اختلافات ملکی در دادگاه ها اول بر سر تجاوز به حریم یک ملک و بهم ریختگی مرز ها است. و دوم بر سر سابقه احیای زمین است. که در حال حاضر جزء اراضی ملی ثبت شده است. باید برای این امور در ابتدا نسبت به سال مد نظر و موقعیت مد نظر عکس های هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح داده شود. با تهیه زوج عکس ها و بعد از انجام تفسیر دقیق بر روی زوج عکس های اسکن شده. و زوج عکسهای چاپ شده. و ساختن مدل سه بعدی از عکس ها نتیجه گیری نهایی انجام می شود.

در نهایت با نتیجه انجام شده تامین دلیل یا همان گزارش برای ارائه به دادگاه تهیه می شود. و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا برای انجام امور قضایی ملک اقدام کند.

تصویر ارتوفتو

تصویر ارتوفتو با استفاده از نقاط کنترل و نقاط گرهی که به عکس هوایی معرفی می شود ایجاد می شود. لذا عکس هوایی را نمی توان به عنوان نقشه مورد استفاده قرار داد. و با تبدیل آن به ارتو می توان از آن به عنوان یک نقشه که شامل اندازه و دقت مناسب است استفاده کرد. برای ایجاد یک تصویر ارتو نیاز به چند تصویر یا یک تصویر با تعداد نقاط کنترل مناسب می باشد. و می توان اشاره کرد. که میزان دقت نقشه های ارتو فتو به میزان مقیاس بستگی دارد.

این به این به این معنا است. که هر چقدر مقاس پایین تر دقت نیز پایین تر است. در برخی از پروژه ها نیاز به نقاط کنترل برای رسیدن. به دقت مناسب می باشد. که با نقشه برداری با استفاده از جی پی اس امکان پذیر است. عکس های هوایی را می توان به منظور تهیه نقشه ها و یا حتی امور قضایی مربوط به ملک استفاده کرد. تا با بررسی تغییرات زمین و یا حتی ترسیم نقاط و عوارض در طی سنوات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

عکس هوایی چیست؟

عکس هوایی منظور عکس هایی است. که از ارتفاع از سطح زمین عکسبرداری شده است. و این صنعت از سال 1334 در ایران انجام گردید. و عکس های هوایی موجود نیز از سال 1334 هجری شمسی در ایران موجود می باشد. که هر چند سال یکبار عکسبرداری از زمین انجام می شود. و آرشیو کاملی از آن در سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح موجود می باشد.

امروزه بیشترین استفاده از عکس های هوایی در زمینه بررسی تغییرات زمین را دارد. که در زمینه اختلافات ملکی نیز می توان به این عکس های هوایی مراجعه کرد.

نحوه تهیه عکس های هوایی

برای تهیه عکس های هوایی باید موقعیت مد نظر را بر اساس یو تی ام مشخص کنید. و با مراجعه به سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح درخواست عکس هوایی خود را ثبت کنید. و برای تهیه این عکس هوایی باید دهه مد نظر نیز مشخص گردد. تا با توجه به سال عکسبرداری از طرف سازمان مشخص گردد.

برای تهیه عکس هوایی از سازمان نقشه برداری کشور با مراجعه به سایت رسمی این سازمان به آدرس https://eshop.ncc.gov.ir/ و ساخت پنل کاربری درخواست خود را ثبت کنید. و برای تهیه عکس هوایی موجود در سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با مراجعه به آدرس این سازمان واقع در تهران، شریعتی درخواست عکس هوایی خود را انجام دهید.

نمونه تامین دلیل عکس هوایی

عکس‌برداری هوایی با پهپاد

در صنعت جدید عکس‌برداری هوایی پهپادها جای هواپیماها را گرفته‌اند. و در زمینه عکس‌برداری هوایی کاربرد دارند. که این ابزار از نوع به‌روز در زمینه نقشه‌برداری است. و باتوجه‌به حمل آسان و استفاده راحت‌تر امکان عکس‌برداری‌های هوایی را با سرعت بالاتر ایجاد کرده است. که برای انجام عکس‌برداری هوایی امکان همکار با سازمان جغرافیا نیروهای مسلح و سازمان نقشه‌برداری کشور وجود دارد.

این پهپادها نمونه کوچک شده هواپیما هستند. که امکان نصب دوربین‌های عکس‌برداری دقیق با سرعت بالا یا شاترها را دارند. که علاوه بر عکس‌برداری هوایی برای تفسیر و بررسی عکس هوایی امکان تهیه نقشه‌های یو تی ام یا فیلم‌برداری‌های هوایی را نیز ایجاد کرده است.

عکس‌های هوایی به دو صورت فایل اسکن شده یا زوج عکس‌های هوایی چاپ شده ارائه می‌شود. که امروزه باتوجه‌به پیشرفت دستگاه‌های نقشه‌برداری در زمینه تفسیر عکس هوایی از فایل اسکن عکس‌های هوایی استفاده می‌شود. زیرا عکس‌های هوایی به‌صورت چاپی نیاز به استریسکوپ‌های قدیمی دارد. که دیگر مورداستفاده نیستند.

نحوه ساختن تصویر ارتوفتو

برای ساختن مدل سه بعدی عکس هوایی باید عکس هوایی با نقاط متناظر زمینی تطبیق داده شود. تا مدل سه بعدی عکس هوایی ساخته شود. و برای همین برای دقیق شدن این ژئورفرنس عکی هوایی می توان از نقاط گره ای یا نقط زمینی استفاده کرد. که نقاط زمینی با انجام نقشه برداری تعیین می شود. که با توجه به این مختصات ها مدل سه بعدی عکس ساخته می شود. و به این کار ساختن تصویر ارتوفتو گفته می شود. تا بتوان تفسیر عکس هوایی را انجام داد.

 

تفسیر عکس های هوایی

تفسیر عکس های هوایی کاربرد شیوه هایی است که توسط آن پدیده های مختلف، حدود و طبیعت آن ها بر روی عکس و بالاخره رابطه آن ها با محیط زیست مورد بررسی  قرار می گیرد. تعیین  شیوه ای خاص برای تفسیر کاری است. بسیار دشوار، زیرا هر مفسری با  توجه به شناخت و معرفت قبلی خود از اشیاء و پدیده ها آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد .

اما میتوان شیوه های بسیار کلی ،ممکن و  مفید برای تفسیر را مورد بررسی قرار داد. روند تفسیر عکس که طی آن مفسر را به اخذ حداکثر اطلاعات در ارتباط با موضوع مورد مطالعه یاری می نماید، نیازمند آن است که قبل از بررسی بر روی عکس، اطلاعات قبلی و منابع مختلف درباره ی موضوع مورد نظر جمع آوری و مطالعه شود.

تفسیر ویژگی ها نیز شامل تقسیم عکس به واحد های کمی و کیفی پدیده مورد نظر است. بدین منظور بر روی عکس کاغذ شفاف قرار داده می شود. و به وسیله مداد با توجه به ویژگی های کلی، تفکیک یاد شده انجام میپذیرد. به طوری که هر واحد با واحد های مشابه خود در یک گروه قرار داده می شود. و سپس با واحد های مختلف مورد مقایسه قرار می گیرد .

نتایج حاصل از تفسیرعکس های هوایی بین مفسران مختلف متفاوت است. و آن دسته از مفسرانی که دارای تجارب بیشتری هستند. بهتر میتوانند عکس های هوایی را تفسیر کنند. و اطلاعات مورد نیاز را از آن ها دریافت کنند.

منظور از تفسیر عکس هوایی چیست؟

برای فهمیدن بهتر مفهوم تفسیر عکس هوایی در ابتدا باید توضیح داد که عکس هوایی چیست؟

عکس هوایی منظور عکس‌هایی است، که از ارتفاع از سطح زمین عکس‌برداری می‌شود. این عکس‌ها توسط شاترهای که بر روی هواپیماها نصب می‌شود. کار عکس‌برداری از سطح زمین را با پرواز بر فراز منطقه انجام می‌دهند. تا با ثبت تمام عوارض زمین در زمان مشخص در آینده امکان بررسی تغییرات ایجاد گردد.

عکس‌های هوایی از سال 1334 هجری شمسی در ایران موجود است. این عکس‌ها تا سال 1390 به‌صورت آنالوگ (سیاه‌سفید) و از سال 1390 تا زمان حال به‌صورت رقومی (رنگی) موجود است. همچنین وظیفه عکس‌برداری و حفظ و نگهداری عکس‌های هوایی بر عهده دو سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیا نیروهای مسلح است.

برای تهیه عکس‌های هوایی باید از طریق این دو سازمان اقدام کرد. سازمان جغرافیا عکس‌های سال 1334 و 1377 را موجود دارد. که برای تهیه عکس‌های این سازمان باید به‌صورت حضوری با مراجعه به آدرس تهران، شریعتی، خیابان معلم اقدام به تهیه عکس هوایی کرد.

و برای تهیه عکس‌های هوایی دهه 40 هجری شمسی تا زمان حال به‌صورت اینترنتی با مراجعه به آدرس https://eshop.ncc.gov.ir/ که متعلق به سازمان نقشه‌برداری کشور است. اقدام به خرید عکس‌های هوایی کرد.

نحوه تفسیر عکس هوایی

در زمینه تفسیر عکس هوایی باید فردی انجام این کار بر عهده بگیرد. که دانش کافی در زمینه بررسی عوارض طبیعی و مصنوعی را داشته باشد. که انجام تفسیر عکس هوایی در شاخته فتوگرامتری مورد بررسی قرار می گیرد. و یکی از امور نقشه برداری به حساب می آید. برای همین برای تفسیر عکس هوایی باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود.

برای همین مدل سه بعدی عکس بررسی می شود. تا با توجه به اختلاف ملکی پیش آمده مورد مد نظر بررسی گردد. و با توجه به نتیجه حاصل از تفسیر و بررسی عکس هوایی گزارش یا همان تامین دلیل تهیه گردد. تا برای ادله مثبت برای امور قضایی یا اداری استفاده شود. و در صورتی دارای اعتبار می گردد. که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا شود.

هزینه برای تفسیر عکس هوایی

هزینه برای تفسیر عکس هوایی که به منظور بررسی تغییرات زمین در طی سالیان مختلف انجام می شود. و از طریق این عکس های هوایی می توان برای حل اختلافات ملکی ناشی از تجاوز به مرز های یک ملک و یا سابقه احیا یک زمین اشاره کرد. و در نهایت مدارک حاصل از کار تفسیر عکس هوایی که شامل نقشه و تامین دلیل است توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. تا در دادگاه دارای اعتبار باشد. عکس های هوایی یکی از منابع معتبر برای ثبت تغییرات زمین در طی سالیان مختلف هستند. که امروزه بیشترین استفاده را در دادگاه های اختلافات ملکی دارند. و از طریق این عکس های هوایی و بررسی آن ها می توان نسبت به اثبات ادعای خود در دادگاه اقدام کرد.

برای اینکار در ابتدا باید نسبت به تهیه این عکسهای هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح اقدام با توجه به سال مد نظر عکس و موقعیت مد نظر عکس های هوایی اقدام کرد. بعد از تهیه و تفسیر این عکس های هوایی با نرم افزار های تفسیر عکس و یا استریسکوپ بررسی های نهایی و نتیجه گیری انجام می شود. و با توجه به نتیجه حاصل از تفسیر عکس های هوایی تامین دلیل یا همان گزارش تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا برای انجام امور قضایی در دادگاه نسبت به اثبات ادعای خود اقدام کند .

مدارک حاصل از تفسیر عکس های هوایی در صورتی دارای اعتبار هستند. که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شده باشند. در غیر این صورت فاقد اعتبار است.

تفسیر عکس هوایی دعاوی ملکی

تفسیر عکس هوایی دعاوی ملکی به منظور حل اختلافات ملکی در دادگاه ها انجام می شود. که تفسیر عکس هوایی یکی از منابع معتبر برای ارائه به دادگاه است. در صورتی که بر اساس تفسیر انجام شده گزارش تهیه شود. و این گزارش توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شود. تا در دادگاه دارای اعتبار باشد. که برای تفسیر و تههی این عکس های هوایی باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه شود. تا با توجه به موقعیت ملک درخواست عکس هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیرو های مسلح داده شود.

عکس های هوایی منظور عکس هایی است. که از ارتفاعی از سطح زمین عکسبرداری می شوند. و این عکس ها یکی از منابع معتبر در بحث اختلافات ملکی بین مرز های دو ملک مجاور یا بین منابع طبیعی و زمنین های دارای سابقه احیا هستند. که از این طریق می توان ادعای خود را در دادگاه اثبات کرد. و کار تفسیر عکس هوایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود. تا گزارش حاصل از تفسیر عکس هوایی توسط کارشناس مربوطه مهر و امضا می شود.

برای انجام در ابتدا باید عکس های هوایی از طریق سازمان نقشه بردای کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه شود. تا با توجه به موقعیت ملک و سال مد نظر تفسیر و بررسی بر روی این عکسها انجام شود. و در نهایت با توجه به نتیجه حاصل گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا برای انحام امور قضایی نسبت به ادعای خود اقدام کند.

تصویر ارتوفتو

کاربرد تفسیر عکس هوایی در بررسی تغییرات گستره جنگل ها

تفسیر عکس هوایی با استفاده از کارشناس تفسیر عکس هوایی شرکت رادین مپ انجام می شود. مناطق جنگلی از مهمترین منابع کشور هاست. و در دوره های اقلیمی و انسانی  برای برنامه ریزی آینده مهم است. با تفسیر عکس هوایی یک منطقه از جنگل میتوان تغییرات سطح و تراکم تاج پوشش منطقه در شیب ها و ارتفاع های مختلف را بررسی کرد. در این روش طبقات تراکمی تاج پوشش تعیین و مرز بین طبقات تفکیک می شود. و به صورت پلی گون های بسته ترسیم و مساحت آن ها با هم مقایسه می شود.

در ادامه نقشه های شیب و ارتفاع با استفاده از نرم افزار ArcView تهیه می شوند. و با نقشه های تراکمی منطقه تلفیق داده می شوند. و میزان تغییرات جنگل در طبقات مختلف شیب و ارتفاع به دست می آید.

تهیه نقشه از عکس هوایی

تهیه نقشه از عکس هوایی با استفاده از کارشناس تفسیر عکس هوایی انجام می شود. با استخراج اطلاعات مکانی از عکس های هوایی که با پهپاد یا هواپیما به دست می آید. نقشه تولید می شود. که با عملیات اندازه گیری و تفسیر بر روی عکس هوایی صورت می گیرد. ابتدا  عوارض تشخیص و شناسایی می شود. و اطلاعات مورد نیاز از آن ها استخراج می شود. تعیین حدود بر روی عکس هوایی انجام می شود. و طول، عرض، مساحت و ارتفاع عوارض محاسبه میشود.

برای  شناسایی عوارض از معیارهای گوناگون استفاده میشودکه توسط کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری انجام میشود. برای  تهیه  نقشه  از عکس هوایی به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری مراجعه فرمایید.

اختلافات ملکی که با عکس هوایی می توان بررسی کرد

  • تعیین سابقه احیا زمین در دهه 40 و قبل آن برای اراضی ملی
  • تعیین حد و حدود ملک برای اثبات تجاوز به حریم ملک
  • تعیین راه ها و آبرو ها و روخانه ها و استخر های آب
  • انجام جانمایی ملک با توجه به دیوار کشی های قدیمی
  • تعیین کاربری با توجه عوارض موجود در ملک در سنوات گذشته

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری چه کسی است؟

افرادی که در زمینه نقشه برداری تحصیلات دانشگاهی دارند. و در زمینه نقشه برداری امور ثبتی فعالیت می کنند. می توانند بعد از 5 سال از تاریخ صدور مدرک کارشناسی پیوسته آزمون کارشناسان رسمی دادگستری را شرکت کنند. و با قبولی در آزمون دارای حق مهر و امضا می شوند. که با گرفتن صلاحیت در زمینه امور مختلف حق تعیین نظریه کارشناسی دارند. که یکی از این امور تفسیر عکس هوایی است.

اثبات سابقه احیا زمین کشاورزی

اثبات سابقه احیا زمین کشاورزی با تعیین وجود عوارض مبنی بر انجام زراعت در زمین تعیین می شود. که برای آن باید به عکس های هوایی سال مد نظ رجوع کرد. و با تفسیر و بررسی آن توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری کار را انجام داد.

سابقه احیا یک زمین زراعی به این منظور است. که زمین دارای مالک است. و مالک در این زمین کشت و زرع داشته است. و در این صورت نباید جزء اراضی موات اعلام شود. که در صورتی که این اختلاف به وجود آید. مالک باید اثبات کند. که زمین دارای سابقه احیا بوده است. و برای اثبات آن باید به تفسیر عکس های هوایی سالی که زمین جزء منابع طبیعی اعلام شد. یا قبل از آن رجوع کند. که معمولا سال 1346 هجری شمسی است. که در سازمان نقشه برداری کل کشور موجود است. و با تهیه ان به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه می شود. کارشناس با بررسی دقیق بر روی ملک و وجود آثار مبنی بر زراعت و شخم زدن زمین تایید این موضوع را در قالب گزارش تهیه و گزارش بعد از چاپ توسط کارشناس مهر و امضا می شود.

بررسی سابقه احیا با عکس هوایی

سابقه احیا منظور وجود عوارضی مبنی بر فعالیت انسانی در ملک است که وجود عوارض کشاورزی یا وجود بنا بر این موضوع دلالت می کند و بعضی از املاکی که دارای سابقه احیا هستند به اشتباه جزء اراضی ملی اعلام شده اند و مالک با استناد به داشتن سابقه احیا در ملک خود می تواند مالکیت خود را اثبات کرده و ملک خود را پس بگیرد و برای اثبات این موضوع باید تفسیر عکس هوایی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود.

بررسی عکس هوایی برای تعیین وجود عارضه

اگر وجود بنا در ملک شما د سنوات گذشته مشهود باشد. برای اثبات نوع کاربری ملک خود که مسکونی است. در شهرداری اقدام کنید. یا اینکه با توجه به بررسی عکس هوایی برای تعیین وجود عارضه اثبات سابقه احسا زمین خود را انجام دهید. و ملک خود را از اراضی ملی پس بگیرید.برای اثبات این موارد باید به عکس های هوایی سنوات گذشته رجوع کرد. تا با تفسیر و بررسی عکس های هوایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری برای انجام این موضوعات اقدام شود.

تعیین وجود راه‌ها و تعیین عرض‌گذر

در مواردی پیش می‌آید که اختلاف بر سر راه دسترسی بین املاک است. که این اختلاف یا بین مالک و شهرداری است. یا بین دو مالک که را دسترسی به گذر را دارند. برای اثبات تجاوز به حریم گذر یا میزان عقب‌نشینی انجام شده، باید از تفسیر عکس هوایی استفاده کرد. تا باتوجه‌به تفسیر و بررسی عکس‌های هوایی بتوان این موارد را اثبات کرد.

اثبات وجود آبراه‌ها، رودخانه‌ها، قنات و یا استخرهای آب

دسترسی به آب برای زمین‌های کشاورزی یکی از مزایای زمین به شمار می‌رود. که در قیمت ملک نیز تأثیرگذار است. هرگونه ایجاد مانع در مسیر عبور آب‌های جاری غیرقانونی است. و ایجاد استخرهای آب از این نهرها جرم به‌حساب می‌آید. اما استخرهای طبیعی و چشمه‌ها این مشکل را ندارند.

اگر اختلاف پیش‌آمده در زمین‌های کشاورزی بر سر آب و مسیر عبوری باشد. یا اینکه فردی ادعا داشته باشد که استخر طبیعی موجود به‌صورت انسانی ساخته شده است. می‌توان از عکس‌های هوایی استفاده کرد. تا باتوجه‌به عوارض موجود مبنی بر وجود آب این موضوع را اثبات کرد.

اثبات تجاوز به حریم ملک

یکی از عمده‌ترین اختلافات ملکی بر سر حدود ملک است. زیرا با افزایش قیمت ملک امکان تخریب حدود بین املاک و تجاوز به حریم ملک وجود دارد. اما با اخذ سند تک‌برگ می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. ولی اگر چنین مشکل و اختلافی برای مالکین هم‌جوار پیش آمد. باید از طریق نقشه جانمایی ملک و تفسیر عکس هوایی باتوجه‌به دیوارکشی‌های قدیمی ملک اقدام کرد. تا اثبات گردد که چه میزان از حریم ملک تخریب شده است.

گزارش تفسیر عکس های هوایی

گزارش تفسیر عکس های هوایی به منظور ارائه به دادگاه یا تعیین نتیجه بررسی ها بر روی عکس های هوایی است. که توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. و این عکس های هوایی امروزه یکی از مدارک مهم برای حل اختلافات ملکی است. زیرا تغییرات زمین را در طی زمان های مختلف ثبت می کند. عکس های هوایی منظور عکس هایی است. که از ارتفاع از سطح زمین گرفته می شود. و این عکس ها تغییرات زمین را در طی سالیان مختلف ثبت می کنند.

امروزه بیشترین استفاده را در زمینه املاک و اختلافات ملکی دارند. که با بررسی و تفسیر عکس های هوایی می توان ادعای مالکیت خود را ثابت کرد. و سند مالکیت ملک را اخذ کنید. که برای این کار باید ابتدا عکس های هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر تهیه شود.

بعد از تهیه زوج عکس های اسکن یا چاپی می توان برای تفسیر عکس  هوایی اقدام کرد. که این کار توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. و کارشناس مربوطه با استفاده از سیستم نرم افزاری تفسیر یا استریسکوپ این کار را انجام می دهد. و با بررسی های نهایی در مورد موضوع موردنظر بر روی عکس های هوایی گزارش یا همان تامین دلیل برای ارائه به دادگاه تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود. تا در دادگاه دارای اعتبار باشد. و در نهایت مالک می تواند با استفاده از مدارک به دست آمد. برای اثبات مالکیت خود اقدام کرد. و بعد از نظر قاضی نسبت به اخذ سند مالکیت برای ملک خود اقدام کند.

تهیه تامین دلیل سابقه احیا

زمانی که بر سر زمین خود با اراضی ملی به مشکل خورده. و زمین شما در تصرف دولت درآمده باشد. باید وجود عوارض انسانی در زمین اثبات شود. که این اثبات سابقه احیا تنها از طریق تفسیر عکس هوایی سنوات گذشته امکان پذیر است. تا بر اساس این کار تهیه تامین دلیل سابقه احیا توسط متخصص این امر که کارشناس رسمی دادگستری است انجام گیرد. و برای اثبات مالکیت خود در این سازمن یا قوه قضاییه اقدام شود.

هزینه تامین دلیل ملکی

منظور از سابقه احیا زمین چیست؟

سابقه احیا منظور هر گونه فعالیت انسانی در زمین است. که این زمین را از دایره بایر یودن خارج می کند. که انجام کشت و زرع در زمین , ساخت و ساز بنا , نگهداری دام و طیور و یا هر گونه فعالیتی که نشان دهنده وجود انسان در زمین باشد. را سابه احیا می گویند. که سازمان منابع طبیعی در سال 1346 هجری شمسی به منظور حفاظت از جنگل ها و مراتع و نهر ها زمین هایی که در آن ها فعالت انسانی وجود نداشت. را در تصرف دولت در آورد. و انجام هر گونه کشاورزی و ساخت و ساز در این زمین ها ممنوع است. اما در همان زمان نیز زمین هایی وجود داشت. که دارای سابقه احیا بودند. و به اشتباه در داخل مرز های اراضی ملی قرار گرفتند.

چگونه می توان اثبات سابقه احیا زمین را انجام داد؟

تنها راهی که می توان اثبات سابقه احیا در همان زمان را انجام داد. این است که به سراغ عکس های هوایی دهه 40 هجری شمسی رفته. تا با انجام تفسیر عکس هوایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری وجود عوارض فعالیت انسانی در زمین اثبات شود. و از این طریق بتوان تهیه تامین دلیل سابقه احیا زمین را انجام داد.

برای همین باید در ابتدا عکس های هوایی دهه 40 از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا عکس های هوایی ما قبل یعنی سال 1334 هجری شمسی از طریق سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه شود. تا با توجه به این عکس های هوایی که به صورت فایل اسکن شده است. برای تفسیر عکس هوایی به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کرده. تا با انجام تفسیر و بررسی عکس های هوایی با توجه به پردازش های لازم بر روی عکس هوایی و ابزار تخصصی این کار مدل سه بعدی عکس تهیه می شود. و از این طریق می توان هر گونه فعالیت انسانی در زمین را تشخیص داد.

تامین دلیل چیست؟

تامین دلیل گزارش انجام کار است. که برای ارائه به دادگاه تهیه می گردد. و در زمینه ملکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. و این تامین دلیل که با تفسیر و بررسی های لازم بر روی عکس های هوایی تهیه شده است. توسط کارشناس رسمی دادگستری باد حتما مهر و امضا گردد. تا اعتبار لازم را برای ارائه به مراجع قضایی داشته باشد. برای همین باید برای تفسیر عکس هوایی به این متخصص مراجعه کنید. تا کار تفسیر و بررسی عکس های هوایی تنها یکبار انجام گیرد. و نتیجه لازم حاصل گردد.

تامین دلیل توسط کارشناس رسمی

تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری به منظور حل اختلافات ملکی در دادگاه یا ارگانهای مرتبط با ملک و زمین و با بررسی اسناد و مدارک موجود و با استناد به عکس های هوایی سنوات گذشته انجام می شود. که در نهایت بررسی های انجام شده گزارش یا تامین دلیل تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا برای انجام امور قضایی ملک اقدام کند.

امروزه در بحث اختلافات ملکی که بر سر مرز های ملک و یا بر سر سابقه زمین در سنوات گذشته پیش می آید. قاضی دستور به تفسیر عکس هوایی و تامین دلیل می دهد. تا بر اساس این مدارک که در نهایت مهر و امضا کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی را دارد می دهد. و با توجه به مدارک تهیه شده نسبت به حل اختلاف ملکی و اعلام مالک اصلی اقدام می شود.

تهیه تامین دلیل سابقه احیا

موارد تهیه تأمین دلیل ملکی

  • تهیه تأمین دلیل برای سابقه احیا زمین

این مورد معمولاً در سازمان منابع طبیعی درخواست می‌شود. و در ابتدا باید سابقه احیا زمین خود را در این سازمان اثبات کنید. تا بر سر مالکیت زمین خود با این سازمان به توافق برسید. در غیر این صورت باید تأمین دلیل خود را به مراجع قضایی ارائه دهید.

زیرا در زمان تعیین مرزهای منابع ملی که شامل زمین‌های بایر می‌شود. بعضی از زمین‌های دارای فعالیت انسانی نظیر کشت‌وزرع و ساخت بنا نیز در این محدوده قرار گرفت. که برای پس‌گرفتن زمین از اراضی ملی باید سابقه حیا زمین اثبات شود. تا تعیین آثار و علائم فعالیت انسانی در زمین در زمان اراضی ملی اعلام‌شدن زمین انجام گیرد.

برای تهیه تأمین دلیل برای اراضی کشاورزی باید تفسیر عکس هوایی انجام شود. تا بتوان آثار و علائم موجود در زمین را در سنوات گذشته بررسی کرد. و به تفسیر عکس هوایی توسط کارشناسان رسمی که دارای صلاحیت تفسیر عکس هوایی هستند انجام می‌گیرد. و این کارشناسان شامل کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری، کشاورزی یا منابع ملی می‌شود. که با تهیه و تفسیر و بررسی بر روی عکس‌های هوایی در صورت مشاهده آثار احیا بر روی زمین در دهه 40 هجری شمسی که مدنظر منابع ملی است. تأمین دلیل مبنی بر آثار احیا زمین تهیه و مهر و امضا می‌شود.

  • تأمین دلیل برای آپارتمان‌های نوساز

در مواردی که واحدهای آپارتمانی به‌صورت پیش‌فروش معامله می‌شود. در ادامه اختلافات ملکی بر سر مساحت ملک، پارکینگ و یا حتی استحکام بنا بین مالکین و سازنده یا مالک به وجود می‌آید. که در این صورت صدور سند واحدهای آپارتمانی نیز به تعویق می‌افتد. و با طرح شکایت در مراجع قضایی کارشناس رسمی متخصص در زمینه اختلافی تعیین می‌شود. و با انجام تفکیک آپارتمان برای مساحت‌های واحدها یا هر نوع بررسی تخصصی دیگر تأمین دلیل و نقشه‌های مربوط به دعوای مطرح شده تهیه می‌گردد.

در این موارد زمانی که اختلاف بر سر مساحت واحدها باشد. توصیه کارشناسان رسمی به شما این است. که قبل از پرداخت نهایی و تسویه‌حساب اقدام به تفکیک آپارتمان داوطلبانه کنید. یعنی این که با تماس با کارشناسان رسمی دادگستری درخواست تفکیک آپارتمان تنها برای واحد خود را کنید. تا با حضور کارشناس در واحد و اندازه‌گیری دقیق و ترسیم نقشه واحد مساحت دقیق واحد آپارتمانی حاصل شود.

 

نحوه طرح دادخواست تأمین دلیل

طبق ماده 15 آئین دادرسی مدنی طرح دادخواست تأمین دلیل می‌تواند در حین دادرسی یا در زمان طرح دعوا باشد. و این طرح دادخواست تأمین دلیل می‌تواند به‌صورت کتبی یا شفاهاً مطرح شود. که در حال حاضر درخواست تأمین دلیل از طرف ذی‌نفع بر روی فرم مخصوص است. که به تعداد خواندگان با یک نسخه همراه با کپی برابر اصل اوراق به شورای حل اختلاف ارائه می‌شود که شامل اطلاعات زیر می‌باشد:

  1. مشخصات درخواست‌کننده و طرف او
  2. موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تأمین دلیل می‌شود.
  3. اوضاع و احوالی که موجب تأمین دلیل شده است.

در طرح این دادخواست باید مشخصات طرفین، دعوایی که باعث طرح تأمین دلیل شده است، و اوضاع‌واحوال احتمالی که بعث درخواست تأمین دلیل است. باید شرح داده شود.

 

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 3.5 / 5. میزان امتیاز: 2

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *