شناسه ملی جغرافیایی

شناسه ملی جغرافیایی املاک

شناسه ملی جغرافیایی املاک منظور شناسه ای است. که با توجه به آن می توان موقعیت ملک را پیدا کرد. که در صفحه اول سند های تک برگ در انتهای صفحه درج شده است. و شش رقم اول X و هفت رقم بعدی برای Y است. سند دفترچه ای موقعیت ملک با شناسه ملی جغرافیایی ملک مشخص نشده. و نیاز به تخصص کافی برای تعیین موقعیت وجود دارد.

منظور از سیستم مختصات UTM یو تی ام چیست؟

سیستم مختصات یو تی ام یک سیستم مختصات جهانی است. که مخفف Universal Transverse Mercator coordinate system است. و بر اساس این سیستم مختصات زمین به 6 زون تقسیم شده است. و هر نقطه بر روی کره زمین دارای یک مختصات جداگانه و منحصر به فرد است. که تعیین کننده موقعیت املاک می باشد.

بر این اساس می توان برای تعیین اطلاعات فنی هر ملک از این سیستم مختصات استفاده کرد. و مساحت و موقعیت ملک را تعیین کرد. که با تهیه نقشه یو تی ام از ملک امکان پذیر می باشد.

شبکه و سیستم تصویر

شبکه و نوع تصویر ،دارای ارتباط بسیارنزدیکی هستند. می دانیم که نوع تصویر، روی شکل و مساحت منطقه اثر می گذارد. لیکن شبکه در مقیاس های مختلف دارای ساختمان و شکل یکسانی است. چنانچه از منطقه ای دو نوع نقشه با دو نوع تصویر تهیه شود. و برای هر دو نقشه یک شبکه به کار رود. خطوط شبکه از نقاط مختلف دو نقشه عبور خواهد کرد. که در نتیجه، مبنای شبکه روی هر کدام از نقشه ها مشابه نخواهد بود. به همین جهت، مبنای شبکه ممکن است. در برگه های مختلف تغییر نماید. این موضوع در تصویر یو تی ام (UTM)  که برای نقشه های پوششی ایران به کار رفته به طور بارزی مشخص است. که به تشریح آن می پردازیم.

شبکه  یو تی ام : UTM مخفف سه کلمه Universal Transverse Mercator است. که برگردان فارسی آن، تصویر مرکاتور جانبی جهانی است. به طوری که از اسم این تصویر می توان استنباط نمود. این تصویر از نوع استوانه ای جانبی است. در واقع، تصویر مرکاتور جانبی است. که اصلاحاتی در آن انجام گرفته است .

سیستم تصویر یو تی ام

هر تصویر، بر پایه ماهیت و ویژگی های آن فقط برای مناطق خاصی از کره زمین مناسب است. به همین جهت، هر کشور بر مبنای موقعیت جغرافیایی ،شکل و اندازه سرزمین خود، تصویر یا تصاویر را انتخاب می نماید. بدیهی است، یک سیستم تصویر به تنهایی نمی تواند برای نمایش کلیه کشور ها و کل زمین مناسب باشد. به همین دلیل، ما با تنوع سیستم تصویر ها روبه رو هستیم. و میبینیم که هر کشوری تصویری را انتخاب مینماید. که از جهات گوناگون، متفاوت با کشور های دیگر است.

سیستم یو تی ام در دهه 1950 به وسیله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو معرفی شد. امروزه بیش از 60 کشور دنیا از این تصویر بهره گیری می کنند. 50 کشور از کشور های فوق علاوه بر تصویر یو تی ام از تصویر دومی هم برای نمایش سرزمین خود استفاده می نمایند. شایان ذکر است که ایران هم تصویر یو تی ام را به عنوان تصویر ملی پذیرفته است. و تمامی نقشه های تهیه شده در ایران، در سیستم یو تی ام، به استثنای تعدادی از نقشه ها که توسط  وزارت نفت در تصویر لامبر تهیه شده است.

مشخصات تصویر یو تی ام به شرح زیر است :

در این سیستم، (کره زمین به 60 نوار عمودی یا قاچ zone) که هر کدام شامل 6 درجه طول  جغرافیایی است تقسیم می شود. محدوده شمالی این سیستم عرض جغرافیایی 80 درجه شمالی است. و محدوده جنوبی آن عرض جغرافیایی 80 درجه جنوبی است. برای  نمایش عرض های بالاتر از 80 درجه شمالی و جنوبی یا مناطق منجمد شمالی و جنوبی ، از تصویر دیگری به نام سیستم تصویر (استرئوگرافیک قطبی جهانی UPS) استفاده می شود. هر کدام از نوار 60 گانه با یک رقم مشخص میشود.

نوار محصور بین طول جغرافیایی 180درجه و 174 درجه غربی، عدد یک را به خود اختصاص می دهد. نوار های مربوط به ایران نوار های 38،39،40،41 است. هر قاچ یا نوار دارای یک خط مرکزی به نام نصف النهار مرکزی است. که در نتیجه، 60 نصف النهار مرکزی خواهیم داشت. در واقع، از نظر تئوری هر بار کره زمین در راستای یکی از این نصف النهارات با استوانه مماس می شود. یعنی،استوانه جانبی به طور فرضی 60 بار دور کره می چرخد و هر بار یک قاچ یا نوار را ایجاد می نماید .

مرحله بعد مشخص کردن مختصات است که جنبه کلی دارد. برای تعیین موقعیت یک نقطه در سطح جهانی به کار می رود. مرحله بعدی معرفی مختصات دقیق تر نقطه است. به طوری که هر 100 کیلومتر مربع از کره زمین به وسیله دو حرف مشخص می شود. این روش برای هر 18 درجه عرض و 24 درجه طول جغرافیایی تکرار می شود. مرحله بعدی، نوشتن مختصات دقیق نقطه در داخل هر 100 کیلومتر است. در تصویر مرکاتور جانبی (T.M) کره زمین با استوانه در راستای نصف النهاری که نصف النهار مرکزی  نامیده می شود. مماس است.

خدمات نقشه برداری یو تی ام

نقشه تپوگرافی بر اساس سیستم مختصات یو تی ام

تهیه نقشه های توپوگرافی با نظارت کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری انجام می شود. نقشه های  تپوگرافی به عنوان نقشه های مبنا در جغرافیا مورد استفاده قرار  می گیرند. و با استفاده از منحنی میزان موقعیت هندسی هر نقطه با دقت بهتری تعیین می شود. این نقشه ها در مقیاس های 1/100 ،1/200 ،1/500 ،1/2000،1/1000 تهیه می شوند. و کاربرد هر  کدام متفاوت است. و به روش های نقشه برداری زمینی و هوایی تهیه می شوند. با استفاده از این نقشه ها پستی و بلندی ها، شیب زمین، سطح ارتفاعی زمین به صورت دقیق مشخص می شود.

مزیت این نقشه ها در این است که مرزها به صورت دقیق ترسیم می شود. و از آن ها میتوان در پروژه های عمرانی نظیر ساخت و ساز استفاده کرد. مختصات جغرافیایی نقشه های تپوگرافی را میتوان تبدیل به مختصات یو تی ام کرد. و نقشه تپوگرافی رابر اساس سیستم مختصات یو تی ام UTM به دست آورد. و برای تثبیت موقعیت دقیق و ارائه به اداره ثبت و صدور سند مالکیت این کار انجام می شود. که در سیستم کاداستر کشور ثبت می شود. برای  تهیه نقشه های تپوگرافی بر اساس سیستم مختصات یو تی ام باید به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری مراجعه فرمایید.

شناسه ملی جغرافیایی چیست؟

در اسناد مالکیت تک‌ برگی ذیل تمامی اسناد ثبتی عنوان «شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام)» قید شده است. در این بخش توضیح خواهیم داد. که این شماره چیست؟ و به چه‌ کاری می‌آید؟

شماره همان مختصات یو تی ام است. که مختصات جغرافیایی هر نقطه در کره زمین منحصر به‌ فرد است. برای استفاده از این شماره و مشخص کردن موقعیت ملک روی نقشه بدین شرح عمل می‌کنیم:

  1. به سایت اطلاعات جغرافیایی مراجعه کرده.
  2. شش شماره اول شناسه جام را در مستطیل بالا و در بخش X یا E وارد کنید.
  3. هفت شماره بعدی در مستطیل ذیل آن در بخش Y یا N وارد کنید.
  4. دو شماره بعدی را در خانه سوم در مربع کوچک زیر یو تی ام  بنویسید.
  5. توجه داشته باشید. که در مربع مقابل نوشته یو تی ام حرف n انتخاب شده باشد. که نشان نیم‌ کره شمالی است.
  6. حال با انتخاب کردن در نقشه ببینید. که ملک شما نمایش داده خواهد شد. و متوجه می‌شوید. که سند مربوط به کدام ملک است.
  7.  نقطه‌ای که در نقشه نمایش داده‌ شده. مرکز ملک شماست.
  8. درصورتی‌که ملک شما محصور باشد. به‌خوبی می‌توان دریافت که موقعیت ملک با سن مطابقت دارد یا خیر.

نقشه یو تی ام چیست ؟

نقشه یو تی ام با نظارت کارشناسان رسمی دادگستری شرکت رادین مپ برای ملک تهیه می شود. به نقشه برداری از ملک و تهیه نقشه از آن در سیستم مختصات یو تی ام برای ارائه به اداره ثبت، شهرداری و… به عنوان نقشه ی ثبتی نقشه یو تی ام گفته می شود. سیستم  مختصات یو تی ام UTM یک سیستم مختصات جهانی است. که موقعیت هر نقطه بر روی زمین را تثبیت می کند. و از آن به عنوان یک سیستم مختصات مبنا استفاده می شود. اسناد بسیاری ازاملاک به صورت دفترچه ای، بنچاقی، قولنامه ای و… وجود دارد. که باید تبدیل به سند تک برگ شوند. برای این کار نقشه یو تی ام ملک باید توسط کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری تهیه شود. و به اداره ثبت ارائه شود .

اداره  ثبت با بررسی و نظارت دقیق در صورت تایید محتویات نقشه را در سیستم کاداستر کشور به عنوان مشخصات ثبتی ملک ثبت می کند. در نقشه ی یو تی ام مساحت، حدود اربعه، موقعیت مکانی ملک در سیستم مختصات یو تی ام نمایش داده می شود .

مزیت نقشه یو تی ام

  • تثبیت پلاک ثبتی ملک
  • تعیین مساحت
  • تعیین موقعیت مکانی ملک
  • تامین امنیت مالکیت ملکیت
  • جانمایی پلاک ثبتی

اهمیت نقشه یو تی ام برای ملک

اهمیت نقشه یو تی ام برای ملک جهت در دست داشتن یک نقشه دقیق ثبتی از ملک برای ارائه به اداره های دولتی مانند اداره ثبت ، شهرداری و… می باشد. امروزه برای امور مربوط به املاک در دست داشتن نقشه یو تی ام ملک الزامی است. و با استفاده از این نقشه است. که مساحت، حدود اربعه و موقعیت مکانی ملک تعیین می شود. امور مربوط به املاک شامل سند تک برگ، جواز ساخت، معاملات املاک و… می باشد. و برای همه ی این موارد ارائه نقشه یو تی ام ملک الزامی است. از سال 90 به بعد برای معاملات املاک سند تک برگ الزامی شده است. در غیر این صورت نمیتوان معاملات مربوط به ملک را انجام داد. و برای سند تک برگ ارائه نقشه یو تی ام ملک به اداره ثبت الزامی است. تا سند دفترچه ای ملک تبدیل به سند تک برگ شود.

روش تهیه نقشه یو تی ام به این طریق است. که ابتدا باید به یک کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری مراجعه کرد. سپس با مراجعه مهندس نقشه بردار به محل و شناسایی دقیق ملک و مشخص شدن گوشه های آن عملیات برداشت انجام می شود. بعد از آن عملیات ترسیم و کارتوگرافی انجام می شود. و جانمایی ملک در نقشه 1/2000 صورت می پذیرد. مختصات یو تی ام ملک استخراج می شود.

روش های مختلف تهیه نقشه یو تی ام

روش های مختلف برای تهیه نقشه یو تی ام وجود دارد. که مهمترین آن دوربین نقشه برداری و جی پی اس چند فرکانس است. برای  تهیه  نقشه یو تی ام زمین های کشاورزی بهتر است. از از جی پی اس های چند فرکانسه استفاده شود. به این خاطر که به صورت مستقیم نقاط برداشت شده با مختصات یو تی ام قابل استخراج می باشد. و دیگر نیاز به فایل UTM 2000 برای جانمایی نمی باشد. لذا ممکن است منطقه ای که زمین در آن است. فایل UTM 2000 آن موجود نباشد.

با توجه به این نکته استفاده از جی پی اس هوشمند ترین انتخاب می باشد. اما برای ساختمان با استفاده از دوربین نقشه برداری هم میتوان نقشه یو تی ام تهیه کرد. به این صورت  که مالک چهار گوشه ملک را مشخص کرده و مهندس نقشه بردار به همراه دیگر عوارض آن را برداشت می کند. و در فایل UTM 2000 جانمایی می کند. و نقشه تهیه می شود.

نحوه تهیه نقشه یو تی ام

همان طور که گفته شد برای استفاده از شناسه ملی جغرافیایی نیاز است. که از ملک نقشه یو تی ام تهیه شود. تا موقعیت و مساحت ملک به صورت دقیق حاصل گردد. و برای تهیه این نقشه یو تی ام باید توجه داشت. که باید حتما موقعیت مرز های ملک به صورت دقیق مشخص باشد. و برای همین باید با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک مختصات گوشه ها و شکستگی های ملک برداشت شود. و اگر در برداشت مختصات از جی پی اس های دقیق استفاده شود. برداشت به صورت یو تی ام است. در غیر این صورت باید تبدیل مختصات انجام گیرد.

بعد از برداشت دقیق حدود ملک ترسیم نقشه در سیستم نرم افزاری با تخلیه دستگاه انجام می گیرد. و با ترسیم نقشه بر اساس سیستم مختصات یو تی ام موقعیت حدود ملک بر روی کره زمین مشخص می گردد.

شناسه ملی جغرافیایی

برای تهیه نقشه یو تی ام باید به این نکته توجه داشت. که آیا موقعیت و حدود ملک به طور دقیق مشخص است یا خیر؟

  • تهیه نقشه یو تی ام با موقعیت مشخص

زمانی که موقعیت ملک مشخص باشد. یعنی اینکه آدرس دقیق ملک در دسترس باشد. و همچنین حدود و مرز های ملک از طریق دیوار کشی مشخص باشد. می توان نقشه یو تی ام را با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه برداری مانند جی پی اس های دقیق یا دوربین های نقشه برداری تهیه نقشه UTM یو تی ام را انجام داد.

برای تهیه نقشه UTM از این املاک باید در محل ملک برداشت مختصات با استفاده از دستگاه های دقیق انجام گیرد. و با تخلیه اطلاعات دستگاه در محیط اتوکد ترسیم نقشه مربوط به ملک انجام می گیرد. که حدود دقیق ملک را نمایش می دهد. همچنین باید توجه داشت. که اگر برداشت مختصات با استفاده از دوربین انجام گیرد. نیاز است که نقشه در نقشه 2000 ام سازمان نقشه برداری جانمایی شود. تا بتوان مختصات های یو تی ام ملک را استخراج کرد. و اگر برداشت با استفاده از جی پی اس انجام گرفته باشد. با اتصال به ماهواره ها مختصات های یو تی ام برداشت شده است. و نیاز به تغییر نیست.

نقشه یو تی ام

  • تهیه نقشه یو تی ام املاک فاقد موقعیت و حدود دقیق

اما در مواردی وجود دارد. که مالک یا متقاضی قادر به تشخیص موقعیت یا حتی مرز های ملک نیست. که در این صورت برای انجام نقشه برداری نیازی به تجهیزات نقشه برداری نیست. و برای تهیه نقشه یو تی ام از این املاک باید با توجه به سند ملک اقدام گردد. که در واقع باید جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.

هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM

هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM طبق استاندارد اداره مربوطه و نوع پروژه و متراژ زمین محاسبه می شود. برای برآورد دقیق قیمت نقشه یو تی ام باید با شرکت مربوطه تماس حاصل شود. و باید توجه کرد که این نقشه ها دارای ارزش حقوقی هستند. و بیشتر باید به تجربه و کارایی کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری توجه کرد و قیمت نقشه را اولویت دوم قرار داد.

شرکت رادین مپ با نظارت کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری در تهیه نقشه های یو تی ام فعالیت می کند. و برای مشاوره می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید.

نقشه یو تی ام و مراحل آن

نقشه یو تی ام و مراحل آن که این نقشه یو تی ام یکی از اصلی ترین مدارک برای هر ملکی است. و به طوری که امروزه این نقشه به همراه مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یکی از اصلی ترین مدارک صدور سند برای یک ملک است. و مراحل تهیه آن یک پروسه عملیات زمینی و بعد از آن ترسیم نقشه است. که در نهایت یک نقشه از ملک یا زمین تهیه می شود. که گوشه های ملک دارای مختصات یو تی ام است. و در نقشه نیز درج شده است. و هدف از تهیه این نقشه تعیین موقعیت ملک بر روی کره زمین است.

نقشه یو تی ام منظور نقشه ای است. که موقعیت ملک را بر روی زمین از طریق مختصات های یو تی ام مشخص کند. امروزه این نقشه یکی از اصلی ترین مدارک برای هر ملکی است. و برای طی کردن مراحل اداری ارگان ها باید با تهیه نقشه یو تی ام از ملک که با فرمت و دقت مد نظر سازمان ها همخوانی داشته باشد. هم این که نقشه یو تی ام ام تهیه شده توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا شده باشد. تا دارای اعتبار شود تهیه شود. و این کار به علت سیستمی شدن تمامی ارگان ها و سازمان های دولتی است.

نحوه استفاده از شناسه ملی جغرافیایی در پیدا کردن آدرس ملک گمشده

زمانی که ملکی دارای سند قدیمی منگوله دار یا شاهنشاهی باشد. و از موقعیت دقیق ان اطلاعی در دست نداشته باشد. یا اینکه قادر به تعیین حدود ملک نباشد. باید با استفاده سیستم مختصات یو تی ام تعیین موقعیت ملک انجام گردد. و در اصطلاح نقشه برداری جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.

جانمایی پلاک ثبتی

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک باید با توجه به سند ملک به سراغ کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی رفت. تا با توجه به نوع سند موقعیت ملک مشخص گردد.

در سند های تک برگ موقعیت ملک در قالب کد جام درج شده است. و تنها برای تعیین حدود دقیق ملک باید مالک به اداره ثبت مراجعه کند. تا با توجه به تحدید حدود ثبتی که در زمان اخذ سند تک برگ انجام شده است. حدود ملک مشخص گردد.

و اگر سند ملک به صورت قدیمی منگوله دار باشد. باید با توجه به نقشه های ثبتی کار جانمایی ملک انجام شود. که برای انجام این کار نیاز است. که به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه شود. و کارشناس با دسترسی به اطلاعات ثبتی و نقشه های ثبتی کار جانمایی سند را انجام دهد. و نقشه UTM ملک تهیه گردد.

تشریح ضرورت تهیه نقشه یو تی ام UTM  و تعیین مختصات جغرافیایی ملک

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی گفت: افرادی که مدعی مالکیت ملکی هستند باید مدارک مثبته به همراه نقشه با مشخص بودن حدود چهار گانه ملک را ارائه دهند. وی  با  توضیح  اینکه  این  مختصات  با مراجعه به نقشه کاداستر، جانمایی می شود، گفت: به این ترتیب، مختصات اعلام شده مختص ملک مورد تقاضا است و از ثبت مجدد ملک برای  دیگری جلوگیری می شود. این مقام سازمان ثبت دیگرویژگی تعیین مختصات جغرافیایی ملک به خصوص برای املاکی که تاکنون فاقد سند  بوده  را  صادر  نشدن  سند  معارض اعلام و اضافه کرد: اگر این مختصات در اراضی ملی تعیین شود در  زمان بررسی مشخص شده و بی تردید برای متقاضی سندی صادر نخواهد شد و به این ترتیب از زمین خواری، تجاوز و تعرض به این اراضی جلوگیری می شود.

تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک های بدون دیوار

نقشه یو تی ام UTM به معنی ثبت مرزها و گوشه های موجود ملک درسیستم جهانی یو تی ام UTM است. بنابراین باید گوشه ها و حدود ملک از قبل تثبیت شده باشند. که با دستگاه های نقشه برداری توسط نقشه بردار کارشناس رسمی برداشت و در سیستم ثبت شوند. دیوارکشی بهترین حالت تثبیت حدود و گوشه های ملک است. اما نیم دیوار یا فنس هم می تواند ملاک قرار گیرد. به  شرط اینکه قدیمی باشد.  و تثبیت شده باشد. به این معنی که مجاورین ملک این مرزها را پذیرفته باشند. و یا آنها نیز بر اساس همین مرز مشترک در اداره ثبت مربوطه نقشه یو تی ام UTM ثبت کرده باشند. و سند گرفته باشند.

اگر  زمین و مجاورین آن هیچ گونه مرز مشخصی روی زمین نداشته باشند. ابتدا باید گوشه ها و مرزهای زمین  بر اساس شماره قطعه تفکیکی ملک روی زمین پیاده شود. تا در آینده محل اختلافات ملکی با ملک های مجاور نشود. بنابراین این مهم باید حتما توسط نقشه برداران کارشناس رسمی امور ثبتی انجام شود.

تهیه نقشه یو تی ام و کاداستر جهت ارائه به ارگان های دولتی

نقشه utm اعم از اداره ثبت و املاک کشور ،شهرداری ،اداره برق اب گاز ،اوقاف ، منابع طبیعی و… تهیه نقشه ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ جهت قانون تعیین و تکلیف املاک قولنامه ای تعیین  مساحت املاک مسکونی ،تجاری ، کشاورزی و… برداشت و تفکیک زمین ها و تقسیم بندی آن به شکل دلخواه محاسبه احجام عملیات خاکی در گود برداری ها و پروژهای عمرانی به صورت روزانه و کنترات اجرا و کنترل دیواره های محل گود برداری، برداشت و پیاده سازی اکس ستون ها و بیس پلیت ها، کنترل شاقولی ستون ها، تهیه نقشه های توپوگرافی در هر مقیاس، تهیه پروفیل طولی و عرضی، جانمایی پلاک ثبتی اسناد قدیمی، تعیین حد و حدود برای سند های حدی به حدی خدمات نقشه برداری با قیمت مناسب توسط رادین مپ انجام میشود.

نقشه یو تی ام ثبت

نقشه یو تی ام ثبت یک نقشه ثبتی از ملک است. که در آن مساحت دقیق ملک به همراه حدود اربعه و موقعیت مکانی ملک به صورت دقیق مشخص می شود. امروزه سند مالکیت تک برگ جایگزین سند دفترچه ای شده است. که نقشه ملک بر روی آن نمایش داده شده است. که برگرفته از نقشه یو تی ام است.

درسند های دفترچه ای یک نقشه کامل از ملک به همراه موقعیت مکانی درج نشده است. اما با صدور اسناد تک برگ و استفاده از نقشه های یو تی ام که در سیستم مختصات یو تی ام ترسیم می شوند. این امکان به وجود آمده است که نقشه ملک به همراه ابعاد در سند نمایش داده شود. تهیه آن نیاز به مهر تایید کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری دارد و باید قبل از عملیات نقشه برداری گوشه های دقیق ملک برای کارشناس رسمی نقشه برداری مشخص شود. تا مساحت و حدود اربعه ملک به صورت دقیق به دست آید. این  نقشه دارای ارزش حقوقی است. و محتویات آن به عنوان مشخصات ثبتی ملک در سیستم کاداستری کشور ثبت می شود.

نقشه یو تی ام UTM تطبیق وضع موجود ملک با سند

نقشه یو تی ام UTM تطبیق وضع موجود ملک با مشخصات ثبتی سند با نظارت کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری انجام می شود. برای کارشناسی تطبیق وضع موجود ملک با مشخصات ثبتی سند باید به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری مراجعه کرد. به دلیل ارزش حقوقی این کار باید به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری که صلاحیت لازم را دارد مراجعه کرد. و باید کارشناسی با دقت لازم و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حقوق ملک انجام شود.

بعد از  بررسی اگر بین نقشه وضع موجود و مشخصات ثبتی سند مغایرت باشد. و ابعاد و مساحت با هم مغایرت داشته باشند. باید نقشه کاداستر از املاک مجاور تهیه شود. که به آن نقشه بلوکی هم گفته می شود. و جانمایی پلاک ثبتی آن ها انجام شود. و با مشخصات ثبتی سندهایشان تطبیق داده شوند. تا تداخل در حدود  املاک مشخص شود.

در صورت مشخص شدن مغایرت، نقشه کاداستری املاک و نقشه تطبیق وضع موجود با مشخصات ثبتی سند مالکیت با مهر ممهور به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری به اداره ثبت ارائه می شود. تا رسیدگی های لازم نسبت به احقاق حقوق ثبتی ملک به عمل آید.

برای انتخاب کارشناس رسمی  نقشه برداری  دادگستری به قیمت تهیه نقشه توجه نکنید. و تجربه و سوابق فرد را ملاک کار قرار دهید. زیرا چنین کار کارشناسی به دلیل حساسیت بالا و ارزش حقوقی که دارد نیاز به تجربه مکفی دارد.

نقشه یو تی ام برای تبدیل بنچاق قدیمی به سند تک برگ

نقشه یو تی ام برای تبدیل بنچاق قدیمی به سند تک برگ با نظارت کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری تهیه میشود.

  1. انواع سند ملکی
  2. سند مشاع
  3. سند مفروز
  4. سند تک برگ
  5. سند منگوله دار
  6. سند شش دانگ
  7. سند وقفی
  8. سند عرصه
  9. سند ورثه ای
  10. سند  المثنی
  11. سند معارض
  12. سند شورایی
  13. سند وکالتی
  14. سند رهنی
  15. سند بنچاق

هر کدام از این اسناد ارزش حقوقی بر حسب کاربرد خود را دارد .

طبق قانون ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک تبدیل سند های قدیمی به سند تک برگ الزامی است. و برای معاملات ملکی سند تک برگ الزامی می باشد.

مزایای سند تک برگ

  • تعیین مساحت و حدود اربعه دقیق ملک
  • تعیین موقعیت مکانی ملک
  • استقرار پلاک ثبتی در موقعیت خود
  • تامین امنیت و پیشگیری از جعل سندبا درج هولوگرام در سند

با اخذ سند تک برگ مشخصات ثبتی سند به صورت دقیق به دست می آید. و نقشه کاداستر ملک در سیستم کاداستر ثبت می گردد. این نوع سند به صورت سیستمی و مکانیزه چاپ می شود. و شفاف و خوانا است.

موقعیت ملک در سیستم مختصات یو تی ام  به صورت شناسه جام و به صورت شماتیک در نقشه کاداستر نمایش داده می شود. شناسه جام یک شماره چند رقمی در زیر نقشه نمایش داده شده در سند است که مختص ملک است و مشابه آن وجود ندارد..

نقشه یو تی ام - سند تک برگی 

برای گرفتن سند تک برگی موقعیت دقیق ملک به همراه حدود اربعه باید مشخص باشد. که این مهم توسط نقشه یو تی ام محقق می شود. نقشه یو تی ام به نقشه ای می گویند. که توسط مهندس نقشه بردار تهیه می شود. که دارای مهر کارشناس رسمی دادگستری می باشد. طبق نقشه یوتی ام مساحت دقیق زمین و حدود اربعه و مختصات گوشه های ملک برای تثبیت موقعیت زمین مشخص می شود. که برای تمامی ادارات بخصوص اداره ثبت و اسناد که متقاضی این نوع نقشه ها هستند کاربرد دارد.

نقشه یو تی ام برای املاک دارای حدود مشخص

بهترین روش برای تعیین حدود ملک دیوار کشی است. زیرا تخریب آن کار راحتی نیست. و باعث تثبیت حدود ملک می شود. و برای تهیه نقشه یو تی ام از ملک نیز به راحتی قابل تشخیص است.

برای تهیه نقشه یو تی ام ملک باید با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملکی که موقعیت حدود آن مشخص است. برداشت مختصات گوشه های ملک انجام شود. تا با توجه به این برداشت حدود ملک به طور دقیق مشخص گردد. و با ترسیم نقشه موقعیت ملک بر روی زمین مشخص می گردد.

این نقشه یو تی ام از جمله مدارک اصلی و مهم است. که در اخذ سند تک برگ برای ملک باید حتما تهیه شده باشد. و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی مهر و امضا شده باشد. و این نقشه ای است که در اداره ثبت دارای اعتبار است.

نقشه یو تی ام برای املاک فاقد حدود مشخص

زمانی نیز وجود دارد که ملک دیوار کشی خود را انجام نداده است. و همین عامل باعث می شود. که حدود ملک به طور کامل مشخص نباشد. و برای همین امکان تشخیص حدود ملک وجود نداشته باشد. که این مشکل در زمین های کشاورزی مشهود است. و برای تهیه نقشه یو تی ام این املاک نیاز به سند های قدیمی و بنچاق و نسخ ملک است. تا با توجه به اطلاعات ملک موقعیت ملک و حدود آن بر روی زمین مشخص گردد.

این نقشه که بر اساس پلاک ثبتی سند و نقشه های ثبتی تهیه می شود. از جمله مدارکی است که ملک را بر اساس سند بر روی زمین نمای می دهد. و زمانی که تهیه شود. باید برای میخ کوبی و پیاده سازی زمین مورد استفاده قرار گیرد. تا حدود ملک بر اساس سند تثبیت شود. و با انجام دیوار کشی دیگر مشکل عدم تشخیص حدود ملک پیش نیاید.

نقشه یو تی ام-سند تک برگی 

سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ نوع سیستمی از سند های مالکیت است. که تمامی اطلاعات فنی و حقوقی ملک و مالک در سیستم کاداستر ثبت شده است. و برای حل مشکلات و اختلافات سند های قدیمی بر روی کار آمده است. که برای تعیین اطلاعات فنی ملک باید حتما نقشه یو تی ام ملک تهیه شده باشد. و از طریق این نقشه یو تی ام موقعیت و حدود ملک و همچنین مساحت ملک تعیین گردد.

نحوه تبدیل سند قدیمی ملک با سند تک برگ

برای همین منظور املاکی که هنوز دارای سند های قدیمی هستند. باید هر چه سریعتر نسبت به تبدیل سند قدیمی ملک خود به سند تک برگ اقدام کنند. و از آن جایی که تمامی امور ملکی نیاز به سند تک برگ ملک دارد. بهتر است که سند قدیمی ملک تبدیل شود. و برای تبدیل این سند قدیمی به سند تک برگ باید مراحل زیر طی شود.

  • درخواست اخذ سند تک برگ ( آدرس و کد پستی ملک ، اصل فیش های پرداختی مورد نیاز ، استعلام سند ، اصل و کپی قبض تلفن ملک ، نقشه یو تی ام ملک ، ارائه اصل پایان کار شهرداری ، ارائه اصل پایان کار شهرداری ، ارائه گواهی تسویه حساب با سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که ملک مورد نظر جزو املاک تجاری یا صنعتی باشد )
  • مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی
  • استعلام سند قبلی
  • دریافت گواهی پایان کار
  • مراجعه به پست
  • دریافت سند تک برگ

مزایای اخذ سند تک برگ

سند های قدیمی ملک دارای مشکلاتی بود. که باعث به وجود آمدن اختلاف می شد. در سند تک برگ این مشکلات حل شده است. که مزیت های این نوع از سند به شمار می رود.

  • دقیق بودن مساحت سند

در قدیم به دلیل اینکه مساحت ملک تنها با استفاده از متر اندازه گیری می شد. و برای تعیین مساحت ملک از تجهیزات به روز استفاده نمی شد. و در این صورت بدون در نظر گرفتن زوایای ملک مساحت ملک تعیین می شده است. اختلاف در مساحت واقعی ملک با کساحت درج شده در سند وجود دارد. که در سند های تک برگ با تهیه نقشه یو تی ام این مشکل حل شده است. و مساحت ملک در حد سانتی متر به صورت دقیق مشخص گردیده است.

  • موقعیت مشخص ملک

در سند های قدیمی موقعیت ملک بر اساس پلاک ثبتی مشخص شده است. که این تعیین موقعیت امروزه کار راحتی نیست. و از این جهت است که اگر مالک مدت زیادی از ملک بی خبر باشد. دیگر امکان تشخیص آدرس ملک وجود ندارد. و باید برای تعیین موقعیت املاکی که دارای سند های قدیمی هستند. جانمایی پلاک ثبتی سند انجام گیرد. که این کار شامل هزینه بالایی است. اما با ثبت موقعیت ملک بر اساس یو تی ام در سیستم کاداستر و درج کد جام این مشکل حل شده است.

  • تثبیت حدود و مرز های ملک

یکی از مزیت های سند تک برگ این است. که با تهیه نقشه یو تی ام و بررسی آن با حدود اربعه درج شده در سند ، باید این حدود بر روی زمین از طریق میخ کوبی و دیوار کشی تثبیت شود. و اگر شما اولین نفری باشید که در بین املاک همجوار پیاده سازی ملک خود را انجام می دهید. دیگر امکان جا به جایی مرز ها وجود ندارد. و سایر املاک باید نسبت به حدود ملک شما مرز های ملکشان را مشخص کنند.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 2

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *