نقشه UTM یو تی ام

نقشه UTM یو تی ام امروزه یکی از مدارک اصلی و مهم برای هر ملکی به شمار می رود که باید حتما تهیه شود و این نقشه یو تی ام با فرمت و دقت مد نظر سازمان همخوانی داشته باشد و همچنین توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شده باشد تا اعتبار لازم را برای انجام امور اداری ملک در ادارات ثبت و شهرداری داشته باشد و برای تهیه این نقشه یو تی ام باید موقعیت دقیق ملک مشخص باشد

نقشه UTM یو تی ام ( نقشه یو تی ام چیست؟ )

نقشه یو تی ام منظور نقشه ای است که موقعیت دقیق ملک را با رعایت حدود و مرز های ملک بر روی کره زمین نمایش میدهد و این نقشه یو تی ام امروزه یکی از مدارک مهم برای اخذ سند تک برگ برای ملک و یا اخذ جواز ساخت برای ملک است که باید جتما تهیه شود تا روند اداری ملک طی شود و برای تهیه نقشه یو تی ام باید به کارشناسان رسمی داد گستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه شود.

بر اساس این سیستم مختصات هر نقطه بر روی زمین دارای یک مختصات جداگانه است. که مخصوص به همان نقطه و نمایش دهنده موقعیت آن نقشه بر روی کره زمین است. برای همین منظور می‌توان از این سیستم مختصات برای تعیین موقعیت و حتی تعیین حدود و مرزهای دقیق املاک بر روی زمین استفاده کرد. برای تهیه نقشه یو تی ام باید نقشه برداری توسط متخصصین این امر انجام شود. تا اولاً آشنایی کامل به ابزار و تجهیزات نقشه برداری داشته باشند. ثانیاً تخصص کامل در شناخت عوارض و برداشت دقیق از عرصه ملک داشته باشند. ثالثاً صلاحیت مهر و امضا نقشه‌های تهیه شده برای عرصه ملک را داشته باشند. برای همین منظور باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه می‌شود. تا برداشت و تهیه نقشه یو تی ام ملک را انجام دهند.

برای تهیه نقشه یو تی ام از یک ملک با موقعیت و حدود مشخص باید با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک مختصات گوشه ها و شکستگی های ملک برداشت می شود و در ادامه با توجه به مختصات های برداشت شده ترسیم نقشه ملک انجام می شود که در نهایت نقشه ای از ملک حاصل می شود که با در نظر گرفتن تمام زوایای ملک موقعیت دقیق قرار گیری ملک را بر روی کره زمین نمایش می دهد و این نقشه یو تی ام با در نظر گرفتن فرمت مد نظر نهایی و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود و به دست متقاضی می رسد تا برای انجام امور اداری ملک اقدام کند.

 

خدمات نقشه برداری یو تی ام

تهیه نقشه UTM با استفاده از تجهیزات نقشه برداری

برای این که بدانیم چگونه نقشه UTM تهیه کنیم؟ نیاز است که از تجهیزات تخصصی و دقیق نقشه‌برداری استفاده گردد. و با حضور در محل مورد نقشه‌برداری این کار با تجهیزاتی مانند دوربین‌های دقیق و قدرتمند نقشه‌برداری و همچنین GPS جی‌پی‌اس های دقیق دو فرکانسی و سه فرکانسه انجام می‌شود. و نهایتاً با نرم‌افزارهای تخصصی نقشه‌برداری اطلاعات تخلیه و تجزیه‌وتحلیل می‌گردند. نقشه UTM یو تی‌ ام در اداره ثبت به‌منظور اخذ سند تک‌برگ استفاده می‌شود. و در شهرداری به‌منظور اخذ جواز ساخت مورد نیاز است. یکی از راه‌های تهیه نقشه یو تی ام استفاده از تجهیزات نقشه برداری مانند جی‌پی‌اس های دقیق دو یا سه فرکانسه و یا دوربین‌های دقیق توتال استیشن لایکا است. که باید برای انجام خدمات نقشه برداری یو تی ام با استفاده از تجهیزات نقشه برداری حتماً موقعیت ملک و حدود و مرزها به صورت دقیق مشخص باشد. تا بتوان با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک برداشت دقیق از عرصه ملک را انجام داد. و با توجه به اطلاعات برداشت شده و تخلیه اطلاعات دستگاه در نرم افزار ترسیم نقشه یو تی ام ملک را انجام داد. و در نهایت موقعیت عرصه ملکدر سیستم مختصات یو تی ام مشخص می‌شود.

  • جی پی اس های دقیق دو فرکانسه و سه فرکانسه

این جی پی اس ها بکه به جی پی اس های دقیق معروف است. به صورت ماهواره ای عمل می کند. به این صورت که با اتصال به 3 یا 4 ماهواره می تواند مختصات هر نقطه را شناسایی و برداشت کند. و به همین علت است که برداشت جی پی اس ها به صورت یو تی ام هستند. و از این ابزار برای برداشت مختصات یو تی ام ملک به صورت دقیق استفاده می شود. اما از معایب آن می توان به این موضوع اشاره کرد. که اگر برداشت در محیط شهری با ساختمان های بلند باشد. امکان برداشت مختضات وجود ندارد. زیرا اتصال دستگاه به ماهواره ها به مشکل می خورد. و خطای دستگاه بالا می رود.

  • دوربین های توتال استیشن لایکا

این دوربین ها از ابزار قدیمی نقشه برداری به شمار می رود. که در حال حاضر پیشرفت کرده اند. و به عنوان برداشت مختصات املاک مورد استفاده قرار می گیرند. اما این دستگاه به صورت محلی برداشت مختصات ملک را انجام می دهد. و اگر برداشت با استفاده از این دستگاه انجام شود. نیاز است که با جانمایی در نقشه 2000 ام مختصات های یو تی ام ملک برداشت گردد.

تهیه نقشه یو تی ام با جانمایی پلاک ثبتی

اما در صورتی که ملک دارای موقعیت یا حدود مشخص نباشد. و مالک قادر به تشخیص دقیق این حدود نباشد. باید با انجام جانمایی پلاک ثبتی و بررسی سند و مدارک ملکی کار تهیه نقشه یو تی ام انجام شود. برای همین باید فردی که دسترسی به اطلاعات و نقشه‌های ثبتی را دارد. کار تهیه نقشه جانمایی ملک را انجام دهد.

برای همین منظور باید به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه شود. تا در ابتدا با بررسی سند ملک و با توجه به پلاک ثبتی سند استعلام نقشه ثبتی ملک گرفته شود. و با تهیه نقشه ثبتی و تبدیل آن به سیستم مختصات یو تی ام بتوان موقعیت ملک را بر اساس پلاک ثبتی مشخص کرد. با تشخیص موقعیت ملک در نقشه ثبتی نقشه یو تی ام عرصه تهیه می‌شود. که این نقشه یو تی ام بر اساس سند می‌باشد. و امکان مغایرت آن با وضع موجود ملک وجود دارد.

هزینه نقشه UTM یو تی ام

قیمت نقشه یو تی ام بر اساس مساحت ملک تعیین می‌شود. که سالانه از طرف سازمان نقشه برداری کشور طبق تعرفه اعلام می‌شود. که برای تهیه نقشه یو تی ام برای ارگان‌های دولتی مانند اداره ثبت یا شهرداری باید حتماً به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کنید. همچنین برای اطلاع دقیق از قیمت تهیه نقشه یو تی ام ملک بهترین راه تماس با کارشناسان رسمی دادگستری شرکت رادین مپ به شماره تماس 09129277534 و یا شماره تماس ثابت 02166398316 است. تا با توجه به نوع درخواست خود تعیین قیمت تهیه نقشه یو تی ام را انجام دهید.

تهیه نقشه یو تی ام به چه عواملی بستگی دارد؟

در تهیه نقشه یو تی ام از عرصه ملک باید توجه داشت. که موقعیت ملک و حدود به صورت دقیق مشخص است. یا اینکه مالک قادر به تعیین مرز ها نیست. یا اینکه در حالت کلی آدرس ملک قابل تشخیص نیست. که در این صورت نیاز است که روش تهیه نقشه یو تی ام مشخص گردد.

 

نقشه برداری UTM یو تی ام

نحوه گرفتن نقشه UTM

امروزه نقشه یو تی ام یکی از مدارک اصلی و مهم برای هر ملکی به شمار می رود که برای مراجعه به هر سازمان و ارگانی باید حتما تهیه و مهر و امضا شده باشد تا دارای اعتبار شود و روند اداری ملک طی شود.

اما چگونه نقشه utm تهیه کنیم؟برای تهیه این نقشه یو تی ام باید با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک مختصات یو تی ام گوشه ها و شکستگی های ملک برداشت شود و بعد از انجام برداشت مختصات ترسیم نقشه ملک با توجه به مختصاتهای برداشت شده انجام شود و در نهایت نقشه ای از ملک به دست می آید که مختصات های یو تی ام گوشه های ملک در نقشه درج شده است و این نقشه به همراه مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی به دست متقاضی می رسد تا برای انجام امور اداری ملک اقدام کند.

این نقشه یو تی ام در سازمان ثبت یکی از مدارک اصلی است که با ثبت این نقشه در سیستم کاداستر کشور سند تک برگ برای قطعه زمین مشخص شده صادر می شود و در شهرداری باید با توجه به هدف انجام کار نقشه یو تی ام مد نظر تهیه شود که با فرمت و دقت مد نظر سازمان نیز همخوانی داشته باشد و هم این که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شود.

امکان تهیه نقشه UTM یو تی ام با گوشی وجود دارد؟

با وجود اینکه امکان تشخیص آدرس با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه مانند گوگل مپ وجود دارد. اما امکان تشخیص نقاط در این نرم افزار به صورت دقیق نیست. و هر نقطه در این نرم افزارها بین 3 تا 5 متر خطا دارد. که اصلاً قابل قبول نیست. از طرفی نقشه یو تی ام که برای ارائه به ارگان‌های دولتی تهیه می‌شود. باید دقیق باشد. که انجام آن تنها با انجام نقشه برداری امکان پذیر است. تا موقعیت دقیق نقاط به صورت کاملاً دقیق مشخص شود. برای اطلاع از نحوه تهیه نقشه یو تی ام با تلفن همراه کلیک کنید.

مزایای نقشه یو تی ام

  • به دست آمدن مساحت دقیق ملک

با راهنمای مالک گوشه های دقیق ملک مشخص می شود. و با برداشت دقیق مهندس نقشه بردار نقشه دقیق ملک تهیه می شود. که دارای مساحت دقیق و حدود اربعه مشخص است. با مشخص شدن ابعاد و مساحت و تطبیق آن با مشخصات ثبتی سند از تداخل حدود، تعارض و… جلوگیری می شود. و در صورت مغایرت به اداره ثبت گزارش داده می شود. در صورتی که نمیدانید چگونه نقشه utm تهیه کنیم؟ می توانید با کارشناسان رادین مپ در تماس باشید.

  • تثبیت موقعیت دقیق ملک

با تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود. به این طریق که نقشه ملک در نقشه هوایی پلاک ثبتی بامقیاس 1:2000 که دارای سیستم مختصات یو تی ام UTM است جانمایی شده است. و علاوه بر تعیین مختصات ملک در سیستم مختصات یو تی ام  و تهیه نقشه UTM موقعیت دقیق ملک هم مشخص می شود. که به آن نقشه جانمایی پلاک ثبتی گفته می شود.

  • جلوگیری از تصرف غیر قانونی ، تعارض و جابجایی

با تهیه نقشه یو تی ام و جانمایی پلاک ثبتی ملک تحدید حدود ملک و مرز ملک نسبت به املاک مجاور انجام می شود. و در صورت تعارض یا تداخل و تجاوز  به اداره ثبت گزارش داده می شود.

  • پیشگیری از دعاوی ملکی

با در دست داشتن نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک و حدود اربعه مشخص می شود. و از دعاوی ملکی به منظور تصرف غیر قانونی ، جعل اسناد و… جلوگیری می نماید.

تهیه نقشه یو تی ام utm توسط گروه مهندسی رادین مپ

کاربرد نقشه یو تی ام

  • صدور سند تک برگ

برای صدور سند تک برگ اداره ثبت از متقاضی نقشه یو تی ام ملک را درخواست می کند. که بر اساس آن اطلاعات فنی ملک مثل موقعیت ملک و مساحت دقیق حاصل گردد. همچنین این نقشه یو تی ام تهیه شده باید توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شده باشد.

  • تعیین مساحت و حدود اربعه ملک

با استفاده از نقشه یو تی ام مساحت دقیق به همراه پیاده سازی چهار گوشه ملک مشخص می شود. تحدید حدود ملک مرز دقیق ملک نسبت به مرز املاک مجاور مشخص می شود. این کار توسط مامور اداره ثبت و در زمان اخذ سند تک برگ انجام می شود.

نقشه یو تی ام شهرداری

زمانی که برای اخذ جواز ساخت ملک خود به شهرداری مراجعه می‌کنید. از شما درخواست تهیه نقشه یو تی ام می‌شود. اما این نقشه یو تی ام باید حتماً با فرمت و دقت این سازمان همخوانی داشته باشد. تا با یک‌بار هزینه کردن نقشه یو تی ام مد نظر تهیه شود. برای همسن منظور در زمان تعیین قیمت تهیه نقشه یو تی ام بهتر است مورد استفاده خود را اعلام کنید. تا برداشت به صورت کامل انجام شود. برای تهیه نقشه یو تی ام شهرداری باید علاوه بر برداشت عرصه ملک نقاط ارتفاعی از داخل عرصه ملک و گذرهای اطراف نیز برداشت شود. و در نقشه آورده شود تا از طریق این کدهای ارتفاعی میزان شیب منطقه مشخص و میزان گود برداری ملک تعیین شود. علاوه بر این باید گذرهای موجود برداشت شود. تا از این طریق بتوان عرض گذرها را مشخص کرد. که ملک از لحاظ تجاوز یا عدم تجاوز به گذر مورد بررسی قرار گیرد. تا در صورت تجاوز به حریم گذر قبل از هرگونه ساخت و ساز اصلاح حدود ملک انجام گیرد. همچنین باید حدود املاک مجاور و از لحاظ همبادی بنا نیز برداشت شود. تا درصد تراکم بنا نیز تعیین گردد.

برای تهیه این نقشه یو تی ام باید برداشت از وضع موجود انجام گیرد. و نقشه یو تی ام وضع موجود ملک تهیه گردد. باید مشخصه های زیر در نقشه درج گردد:

  • کد های ارتفاعی 

این کد های ارتفاعی باید هم از داخل عرصه ملک و هم از گذر های اطراف ملک برداشت گردد. و در نقشه درج شود. تا بتوان میزان شیب منطقه را برای تعیین میزان گود برداری ملک تعیین کرد.

  • عرض گذر

برای تعیین عرض گذر باید علاوه بر عرصه ملک گذر های قابل دسترس ملک نیز برداشت گردد. تا با تعیین عرض گذر ها مشخص گردد. که ملک به حریم گذر تجاوز نکرده است.

  • دو خطی بودن نقشه یو تی ام

منظور از نقشه دو خطی یو تی ام این است. که ابعاد سند نیز بر روی نقشه وضع موجود ملک ترسیم گردد. تا مشخص شود که ملک حدود خود را به طور کامل رعایت کرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نقشه برداری UTM یو تی ام از جمله هزینه تهیه نقشه یو تی ام، نحوه انجام و… می توانید با کارشناسان ما در اکسپرت جاستیس تماس حاصل نمایید.

تفاوت نقشه یو تی ام با دیگر نقشه ها

نقشه یو تی ام یک سیستم مختصات جهانی است. که موقعیت یک نقطه را بر روی کره زمین تعیین می کند. و دیگر سیستم مختصات ها در نقشه های دیگر این قابلیت را ندارند. یک نقشه باید دارای مشخصه های زیر باشد.

  • سیستم مختصات
  • مقیاس

روش تهیه نقشه utm دو خطی

برای تهیه نقشه یو تی ام دو خطی باید حتما به حدود اربعه درج شده در سند و یا نقشه ثبتی پلاک دسترسی داشت. زیرا زمیانی می توان. نقشه یو تی ام دو خطی تهیه کرد. که علاوه بر وضع موجود ملک به سند نیز دسترسی داشته باشیم. تا با ترسیم هر دو نقشه بر روی یک دیگر مغایرت در انداطه ها مشخص گردد. برای همین برای تهیه نقشه یو تی ام باید از وضع موجود ملک نقشه یو تی ام تهیه شده. که این کار با توجه به تجهیزات نقشه برداری مانند دوربین و جی پی اس های دقیق انجام می گیرد. بعد از ترسیم این نقشه با توجه به ابعاد حدود اربعه درج شده. در سند نقشه سند نیز ترسیم می شود. و این نقشه با رنگ دیگری بر روی نقشه یو تی ام وضع موجود ترسیم می گردد. و در این صورت است. که اگر ملک از حریم خود خارج شده باشد. یا اینکه حریم ملک خود را رعایت نکرده باشند مشخص می گردد. نقشه ای که سیستم مختصات و مقیاس نداشته باشد نقشه نیست و کروکی نامیده می شود. و علاوه بر آن در نقشه ابعاد ،مساحت و زوایا با دقت بالا تعیین می شود.

نقشه یو تی ام اداره ثبت

اداره ثبت نیز وظیفه سروسامان دادن به مالکیت املاک را دارد. از طرفی سند به روز ملکی سند تک برگ است. که یک سند سیستمی به شمار می‌رود. برای همین باید تمام اطلاعات فنی و حقوقی ملک در سیستم کاداستر کشور ثبت شود. یکی از این اطلاعات موقعیت و مساحت دقیق ملک است. که از طریق نقشه برداری یو تی ام انجام می‌گیرد. برای همین منظور باید نقشه برداری ملک انجام شود. و نقشه یو تی ام ملک تهیه شود. تا با توجه به این نقشه یو تی ام موقعیت ملک و همچنین مساحت دقیق ملک با در نظر گرفتن زوایای ملک تعیین شود. برای بهره مندی از خدمات نقشه برداری یو تی ام می توانید با کارشناسان ما در رادین مپ تماس حاصل نمایید.

نحوه تهیه نقشه یو تی ام با توجه به سند

اما زمانی که مالک موقعیت ملک را به طور کامل نشناسد. یا اینکه بر سر حدود ملک شک داشته باشد. نیاز است که انجام نقشه برداری UTM یو تی ام با استفاده از اسناد و مدارک موجود از ملک انجام گیرد. تا حدود دقیق ملک بر اساس سند تعیین گردد. و برای انجام این کار باید به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه شود. تا با دسترسی به نقشه های ثبتی کار انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام گیرد.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی و تهیه نقشه یو تی ام ملک کارشناس در ابتدا با توجه به پلاک ثبتی ملک که در سند درج شده است. نقشه ثبتی ملک را تهیه می کند. و با تبدیل نقشه ثبتی ملک به سیستم مختصات یو تی ام موقعیت ملک تعیین می شود. و نقشه یو تی ام عرصه ملک تهیه می گردد.

این نقشه یو تی ام موقعیت ملک و حدود را بر اساس سند نمایش می دهد. که برای تعیین دقیق حدود ملک باید پیاده سازی و میخ کوبی زمین انجام گیرد. و برای همین باید مختصات های یو تی ام ملک بر وری زمین با استفاده از جی پی اس های دقیق مشخص گردد. و با انجام گچ ریزی و میخ کوبی ملک حدود ملک مشخص می شود. در ادامه مالک باید این حدود را از طریق دیوار کشی مشخص کند.

نقشه یو تی ام برای تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ

سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 1390 برای تعیین موقعیت ملک و تثبیت مالکیت ملک و جلوگیری از تعارض ، تداخل حدود و… سند تک برگ را با دیگر اسناد جایگزین کرد.

  • مراحل اخذ سند تک برگ

مراجعه به دفاتر ثبت

در صورتی که سند قدیمی است. باید به اداره ثبت مراجعه کرد. و اگر ملکی خریداری شده باشد. برای ثبت سند مالکیت به نام مالک جدید باید به یکی از دفاتر ثبت مراجعه کرد.

استعلام سند قدیمی

برای انتقال سند مالکیت باید استعلام سند قدیمی به دفتر ثبت اسناد رسمی ارائه شود. استعلام توسط اداره ثبت انجام می شود. و مالک زمین و این که در رهن بانک و… است مشخص می شود.

تسویه حساب شهرداری

برای  واگذاری سند به شخص دیگر باید بدهی های ملک به شهرداری تسویه شود. و گواهی پایان کار و نامه از سازمان نوسازی برای تسویه جهت ارائه به شهر داری مورد نیاز است. گواهی  پایان کار مربوط به پرداختی عوارض و مالیات می باشد. و در نامه سازمان نوسازی کاربری ملک مشخص شده است.

انتقال سند در دفتر

بعد از انجام دو مراحل قبل  زمینه انتقال سند در دفتر فراهم می شود. و در دفتر ثبت اسناد مراحل نقل و انتقال به اداره  ثبت ارسال می شود. و باید سند قدیمی به اداره ثبت جهت صدور سند تک

برگ ارائه شود .

مراجعه به اداره ثبت

برای صدور سند تک برگ  باید به اداره ثبت مراجعه کرد. و با تکمیل فرم تقاضا درخواست خود را ارائه داد.

ارائه سند مالکیت قبلی

برای نقل و انتقال سند مالکیت و صدور سند تک برگ باید اصل سند مالکیت قبلی ملک به اداره ثبت ارائه شود. در غیر این صورت سند جدید صادر نمی شود. و در صورت مفقود بودن سند مالکیت باید برای صدور المثنی آن اقدام کرد. تا طبق آن سند تک برگ صادر شود.

پرداخت هزینه ها و مدارک

باید هزینه های مربوط به قبض آب وبرق،گازو تلفن پرداخت شود. و مدارک شناسایی را فروشنده و خریدار همراه داشته باشند.

مراجعه به باجه پست

سند مالکیت در زمان ارائه به مالک از طریق اداره پست به دست مالک می رسد .

دریافت سند جدید مالکیت

بعد  از  مراحل انجام شده سند مالکیت آماده تحویل به مالک می باشد. که از طریق اداره پست ارسال می شود .

نقشه ی یو تی ام (UTM) جهت تشخیص مرز املاک

نقشه یو تی ام (UTM) جهت تشخیص مرز املاک مورد استفاده قرار می گیرد. و کمک می کند. که مرز ملک نسبت به املاک مجاور مشخص شود. چنانچه با استفاده از اسناد و مدارک مربوط به ملک مرز ملک قابل شناسایی نباشد. میتوان از دیوار، میله، نرده، چینه، سنگچین ، و نظیر این موارد کمک گرفت. اما برای اراضی کشاورزی ، باغات  و…که فاقد دیوار ، نرده و… باشد. تشخیص مرز به سادگی امکان پذیر نیست. و عوارضی مانند نهر، مسیر جوی ، درختان حاشیه زمین و موارد  مشابه به عنوان مرز تعیین می شود.

نقشه یو تی ام و کاربرد آن در علم ثبت

ماده 135قانون مدنی

درخت و حفیره و نحو آن ها که فاصل مابین املاک باشد. در حکم دیوار مابین خواهد بود. کاشت درختان در هر زمین به معنای متعلق بودن آن ها به زمین است. و با آن ها میتوان مرز را تشخیص  داد. و دیگر  موارد میتوانند به‌عنوان راهنما به ما در توانایی تشخیص مرزها کمک کنند. اما بهترین گزینه ممکن استفاده از نقشه ثبتی یا نقشه یو تی ام است. که با استفاده از آن مساحت و حدود اربعه و موقعیت ملک تعیین می شود.

در این روش باید به کمک مالک حدود زمین به همراه شکستگی هایی که زمین دارد. مشخص شود. و مهندس بعد از ایستگاه گذاری های مناسب طوری که دید کافی نسبت به عوارض داشته باشد . عملیات برداشت را انجام می دهد. و نقشه تهیه می شود. بعد از تهیه نقشه هدف نقشه ای است. که در سیستم مختصات یو تی ام به دست آید. و باید تبدیل به نقشه یو تی ام (UTM) شود.  برای این منظور نقشه زمین در  نقشه هوایی  1.2000 جانمایی می شود. و مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک استخراج می شود. و نقشه یو تی ام (UTM) تهیه می شود.

جانمایی بر روی نقشه 1.2000

تا به اینجا روش  تهیه نقشه ی یو تی ام (UTM) با استفاده از دوربین نقشه برداری بود. اما میتوان از  جی پی اس چند فرکانسه هم برای تهیه نقشه استفاده کرد. و دیگر عمل جانمایی  بر  روی  نقشه  1.2000 انجام نمی شود. و خروجی برداشت با جی پی اس چند فرکانسه مختصات یو تی ام  UTM می باشد.

کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری

نقشه های یو تی ام نقشه هایی با ارزش حقوقی هستند. که برای تهیه آن ها به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه می شود. و قابل ارائه به اداره ثبت ، شهرداری و… می باشند. کارشناسان رسمی دادگستری متخصصینی هستند. که در آزمون صلاحیت دادگستری قبول شده‌اند. و مهر و امضا این متخصصین مورد تایید این ارگان است. برای همین منظور با کسب صلاحجیت لازم امکان اضهار نظر در مورد امور ملکی و ثبتی را دارند.

نقشه یو تی ام (UTM) برای تعیین موقعیت ملک بازداشتی

جهت محدود کردن مالکیت و توقیف ملک به دلایل حقوقی مانند تخلف و… بازداشت ملک صورت میگیرد. برای این کار ابتدا وضعیت ثبتی ملک استعلام و مشخصات مالکیت و پلاک ثبتی به دست می‌آید و با پذیرفته شدن تقاضای ثبت و انتشار آگهی های نوبتی و منقضی شدن مهلت اعتراض به اصل ملک، بازداشت ملک قابل انجام است.

مراحل روش بازداشت املاک جاری (ثبت نشده) از مراجع صلاحیت دار

  • دستور بازداشت از مراجع صلاحیت دار به اداره ثبت ارائه شود.
  • ثبت نامه در دفتر اندیکاتور انجام و به دفتر املاک بازداشتی توسط مسئول اداره ارسال شود.
  • برای پیوست به پرونده و ارسال به دفتر املاک بازداشتی به بایگانی ارسال شود.
  • بررسی و تهیه نامه بازداشت ملک توسط متصدی دفتر بازداشتی پس از احراز مالکیت انجام شود.
  • نامه بازداشت ملک توسط مسئول اداره به امضاء برسد.
  • صدورنامه بازداشت ملک دردفتر اندیکاتور انجام شود.
  • نامه به مرجع مربوط ارسال شود.

طبق ماده 2 آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک دفتر املاک توقیفی باید مجلد باشد. و تمام صفحات آن ممهور به مهر و امضاء دادسرا باشد.

طبق ماده 4 آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک پس از اتمام دفتر مسئول آن باید تعداد شماره های ثبت را در آخر دفتر قید، بسته و امضا نماید.

نقشه یو تی ام و کاربرد آن در علم ثبت

رایانه دفتر بازداشتی

دررایانه دفتر بازداشتی اسامی اشخاص ممنوع المعامله و املاک بازداشتی ثبت می شود. ابتدا بازداشت ملک در رایانه ثبت می شود. در دفتر املاک توقیف شده است. و رایانه موارد زیر ثبت می شود.

  1. تاریخ ثبت نامه در دفتربازداشتی
  2. شماره و تاریخ صدور نامه
  3. دادگاه
  4. محکوم به
  5. محکوم علیه
  6. حدود و مشخصات ملک بازداشتی
  7. کد پستی و بخش ثبتی ملک
  8. پلاک ثبتی
  9. تاریخ وصول اطلاع بازداشت به دفتر املاک
  10. تاریخ رفع بازداشت
  11. ملاحضات

روش عملی بازداشت ملک در اداره ثبت

وقتی دستور بازداشت ملک از مراجع صلاحیت دار به اداره ثبت ارائه شود. در دفتر اندیکاتور ثبت نامه انجام می شود. و برای پیوست به پرونده و ارسال به دفتر بازداشتی به بایگانی ارسال می شود. و نامه برای احراز مالکیت به دفتر املاک ارجاع می شود. بعد به دفتر املاک بازداشتی ارسال می شود. نامه به مهر و امضاء می رسد. و به مرجع مربوط ارسال می شود. چنانچه طلب کار نسبت به مالک ملک بازداشتی بیش از یک نفر باشد. حق تقدم برای کسی است. که توقیف ملک را زودتر انجام بدهد. و بر سایر طلبکاران مقدم است. و طلب خود را وصول کند.

بنابراین لازم است که وقتی نسبت به بازداشت ملک اقدام می شود. آدرس دقیق ملک به دست آید. زیرا در هنگام استعلام فقط پلاک ثبتی ملک مشخص می شود. و در سند های دفترچه ای آدرسی از ملک نوشته نشده است. و برای تعیین آدرس ملک باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. که برای این کار به کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری مراجعه می شود. برای جانمایی پلاک ثبتی نیاز به بانک اطلاعات ثبتی ملک بانقشه یو تی ام ملک است. که با هم تطبیق داده شوند. و موقعیت دقیق ملک به دست آید. بانک اطلاعات ثبتی شامل نقشه ثبتی منطقه مربوط به ملک است. برای به‌دست آمدن حدود تقریبی ملک است.

نحوه تهیه نقشه UTM از املاک دارای حدود مشخص

زمانی که از شما درخواست تهیه نقشه utm شود. شما باید توجه داشته باشید. که حدود و مرز های ملک خود را تفکیک کرده اید یا خیر؟ این حدود به صورت دقیق است و با سند مطابقت دارد؟ تا با توجه به موقعیت ملک که به صورت دقیق قابل تشخیص است. با استفاده از تجهیزات نقشه برداری برداشت مختصات از ملک انجام گیرد.

برای تهیه نقشه یو یت ام از این املاک باید با استفاده از تجهیزات نقشه برداری (دوربین های توتال استیشن لایکا یا جی پی اس های دقیق دو یا سه فرکانسه) برداشت حدود ملک با توجه به شکستگی ها انجام گیرد. و با تخلیه اطلاعات برداشت شده در سیستم نرم افزاری ترسیم نقشه یو تی ام عرصه ملک انجام گیرد.

نحوه تهیه نقشه UTM از املاک فاقد حدود مشخص

اگر ملکی که قصد تهیه نقشه utm از آن را دارید. فاقد حد و مرز و گاها موقعیت مشخص باشد. باید با توجه به سند ملک اقدام به تهیه نقشه یو تی ام از آن کنید. که در واقع جانمایی پلاک ثبتی سند انجام می گیرد.

برای جانمایی پلاک ثبتی سند ملک باید با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی کار انجام گیرد. تا با دسترسی این کارشناس به اطلاعات و نقشه های ثبتی نقشه یو تی ام سند تهیه شود.

کارشناس با توجه به پلاک ثبتی سند نقشه ثبتی را تهیه می کند. که با تبدیل این نقشه ثبتی به سیستم مختصات یو تی ام موقعیت ملک بر روی کره زمین بر اساس حدود سند مشخص می گردد. که این نقشه یو تی ام سند با درج پلاک ثبتی و مختصات های یو تی ام چاپ و توسط کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی مهر و امضا می شود.

نقشه یو تی ام سایت ساختمان برای پیاده کردن پلان نقشه معماری

برای اخذ دستور نقشه (شروع تخریب و نوسازی املاک) شهرداری برای ملک های زاویه دار با طول های نامتقارن قبل از صدور جواز ساخت و دستور نقشه دستور تهیه نقشه یو تی ام ملک توسط کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری را صادر می کند.

چگونه از این سیستم مختصات برای املاک استفاده می شود؟

از این سیستم مختصات برای تعیین موقعیت املاک استفاده می شود. به صورتی که هر ملک دارای حداقل چهار مختصات منحصر به فرد در چهار گوشه ملک است. می توان موقعیت ملک و حدود و مرز های آن را بر روی کره زمین تشخیص داد. و برای همین منظور از این نقشه UTM برای املاک نیز استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی و سیستمی شدن روند کاری ادارات نقشه یو تی ام در سازمان های مربوط به ملک مورد توجه قرار گرفت. و در اداره ثبت و شهرداری برای اخذ سند تک برگ و جواز ساخت استفاده می شود. که برای تهیه این نقشه یو تی ام باید فرمت مد نظر سازمان نیز در نظر گرفت.

تهیه نقشه یو تی ام با اکسپرت جاستیس

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص نقشه UTM یو تی ام می توانید با مارشناسان ما در اکسپرت جاستیس در ارتباط باشید. کارشناسان ما در تمام روز های هفته آماده خدمت رسانی و مشاوره به شما عزیزان می باشند.

رادین 09129277534 و 02166398316 کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی

نقشه یو تی ام

نقشه UTM یو تی ام

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 11

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

4 دیدگاه ها

  • واقعا ممنونم از این مقالتون خیلی بهم کمک کرد تو درک نقشه یو تی ام هیچ سایتی به این اندازه کامل نبود

    • سلام ضمن تبریک سال نو . بسیار خوشحالی شما باعث سعادت ماست.
      شاد و پیروز باشید

    • باسلام و احترام
      تعرفه برخی خدمات از سوی سازمان نقشه برداری و نظام مهندسی اعلام می شود شما میتوانید برای اطلاع کامل از تعرفه ها با شماره 09129277534 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *