تفکیک زمین در روستا با دوربین

تفکیک زمین در روستا با دوربین

زمین‌های کشاورزی که در روستاها هستند. معمولاً در مساحت‌های بالای چند هکتاری هستند. که امکان کشت در کل زمین برای بعضی از کشاورزان وجود ندارد. از همین جهت اقدام به تقسیم زمین به قطعات کوچک‌تر و فروش هر قطعه را می‌کنند. که برای همین امر نیاز به انجام نقشه برداری از ملک و طی کردن مراحل تفکیک زمین است. تا جداسازی قطعات انجام گیرد. و برای هر قطعه سند جداگانه صادر شود. برای همین منظور نیاز به انجام نقشه برداری و مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی است.

منظور از تفکیک زمین چیست؟

تقسیم زمین قوانینی دارد. که بر اساس آن باید اقدام به تقسیم زمین کرد. که به دو دسته افراز و تفکیک زمین تقسیم می‌شود. و برای تفهیم بهتر این موضوع هر کدام جداگانه توضیح داده می‌شود. و روش انجام آن نیز درج می‌گردد.

افراز زمین بر اساس قانون و معمولاً در اختلافات ملکی انجام می‌گیرد. که بین املاک مشاعی و یا انحصار وراثت است. و برای انجام آن باید با توجه به حکم دادگاه یا سازمان ثبتی انجام گیرد. که با توجه به اسناد و مدارک موجود در جهت تقسیم زمین و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می‌گیرد. در نهایت افراز زمین مساحت تحت مالکیت هر فرد مشخص می‌شود. یا املاک مساعی به صورت دقیق قطعه بندی می‌شوند. و مالکیت هر فرد محرز و مشخص می‌گردد. در این صورت مالکین برای اخذ سند شش دانگ برای هر قطعه اقدام می‌کنند. تا مالکیت هر قطعه به صورت جداگانه باشد. و در سند نیز قید شود.

در حالت بعدی درخواست تفکیک اراضی کشاورزی در صورتی انجام می‌گیرد. که مالک زمین یک نفر است. یا قصد تقسیم زمین به صورت دلخواه را دارند. در این صورت باید نقشه تفکیک زمین با توجه به درخواست متقاضی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام گیرد. و در صورت تأیید متقاضی برای طی کردن مراحل تفکیک زمین اقدام شود. لازم به ذکر است که برای تفکیک زمین باید قدرالسهم زمین برای شهرداری نیز اعمال شود. که با توجه به قوانین شهرداری تعیین می‌شود. و همچنین به تأیید این سازمان برسد. در ضمن باید مساحت زمین برای تفکیک حداقل مساحت را رعایت کرده باشد.

شرایط تفکیک اراضی روستایی

  1. رعايت حداقل مساحت برای تفكيك قطعات مطابق مقررات و ضوابط طرح هادي روستايي
  2. تفکیک باید متناسب با نوع کاربری صورت پذیرد. اراضی کشاورزی و زراعی با اراضی مسکونی تفاوت دارد.
  3. قطعه بندی و طراحی قطعات باید طبق ضوابط و مقررات و هم سو با معیارهای طرح هادی روستایی انجام شود. این کار در تخصص کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری است. که با این قوانین آشنایی دارند.
  4. در صورت نبود طرح هادی روستایی، تفکیک اراضی روستایی باید زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و طبق دستورالعمل این سازمان تهیه و ابلاغ گردد.

مدارک مورد نیاز برای تفکیک زمین‌های روستایی

  • درخواست كتبي مالک به ارگان‌های مربوطه
  • داشتن سند مالکیت عادی یا رسمی (منگوله دار)
  • ارائه کروکی تفکیک ملک (نقشه ترسیم شده حاصل از نقشه برداری زمین)
  • مشخص نمودن موقعیت ملک در نقشه وضع کنونی روستا (نقشه UTM یو تی ام)

تفکیک زمین کشاورزی و قوانین و مدارک مورد نیاز

اراضی کشاورزی اعم از تمام اراضی زیر کشت دیم، آبی، آیش، باغ، نهالستان، که در آنها انواع محصولات باغی، دامی، زراعی، شیلاتی و… تولید می‌شود. این زمین‌ها را با کاربری زراعی اعلام می‌کنند.

تفکیک و افراز اراضی کشاورزی از قوانین بسیار سختی برخوردار هستند. و فقط با شرایط خاص و با توجه به وضعیت موجود زمین و بررسی‌های تخصصی که توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره امور اراضی صورت می‌گیرد. و در شرایطی تفکیک و افراز اراضی کشاورزی امکان پذیر است. که بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری از تقسیم اراضی کشاورزی باید مشمول حدنصاب‌های فنی و اقتصادی مندرج در این قانون باشد. و اگر از حد نصاب‌های یاد شده کمتر باشد. تفکیک و افراز ممنوع است.

یکی از قوانین بسیار مهم و فنی که حفظ محیط زیست کمک شایان می‌کند، قانون مساحی و تفکیک اراضی کشاورزی است. با توجه به اینکه کشاورزی از پایه‌های بقای هر جامعه‌ای به شمار می‌آید. به همین خاطر در برنامه‌های کلان کشوری همواره مورد توجه قرار دارد.

بر اساس قانون تفکیک اراضی کشاورزی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و پیشگیری از تغییر کاربری این اراضی به شدت برخورد جدی خواهد شد. به همین جهت از تقسیم اراضی کشاورزی به قطعات کوچک جلوگیری می‌شود.

برای درخواست تفکیک اراضی کشاورزی باید مالک یا مالکین با ارائه مدارک هویتی به همراه سند مالکیت به اداره جهاد کشاورزی منطقه‌ای که اراضی در آن قرار دارد، مراجعه نمایند. و درخواست تفکیک اراضی خود را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز همچون نقشه یو تی ام 2000/1 تحویل دهند.

اداره جهاد کشاورزی درخواست را مورد بررسی قرار می‌دهد. و در صورتی که اراضی در شمار اراضی ملی و منابع طبیعی قرار نداشته باشند. امکان تفکیک اراضی وجود خواهد داشت.

متراژ اراضی باید:

  • اراضی زراعی زیر کشت دیم با مساحی حداقل 30 هکتار
  • اراضی زراعی زیر کشت آبی با مساحی حداقل 10 هکتار
  • باغات آبی با مساحی حداقل 5 هکتار
  • باغات دیم با مساحی حداقل 15 هکتار

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 0 / 5. میزان امتیاز: 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *