هزینه تفسیر عکس هوایی

هزینه تفسیر عکس هوایی

هزینه تفسیر عکس هوایی که به منظور ارائه تامین دلیل به دادگاه یا تعیین قدمت یک بنا انجام توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود. براساس نوع کار و نوع عکس های هوایی تعیین قیمت می شود. عکس های هوایی یا عکس های ماهواره ای  عکس هایی هستند. که از ارتفاع از سطح زمین گرفته  می شود. که این کار توسط شاتر هایی که بر روی  هواپیما نصب می شود. و یا توسط ماهواره ها گرفته می شود. که در زمینه فتوگرامتری مورد بررسی قرار می گیرد. و امروزه از این عکس ها بیشتر در ارائه تامین دلیل به دادگاه استفاده می شود.

برای انجام این کار باید زوج عکس های هوایی به همراه فایل اسکن عکس ها مربوط به دهه های مورد نظر از منطقه مربوطه در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح سا سازمان نقشه برداری کشور تهیه می شود. و بعد از آن ابتدا با استفاده از نرم افزار های تفسیر فایل اسکن شده عکس ها انجام می شود. و بعد از بررسی زوج عکس ها با استفاده  از استرسکوپ یک تامین دلیل قوی برای ارائه به دادگاه توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری تهیه می شود. که دارای اعتبار باشد. در غیر این صورت تامین دلیل نوشته شده فاقد اعتبار است.

این زوج عکس ها در دهه های مختلف از سطح زمین گرفته شده است. که با توجه به درخواست متقاضی نامه ای برای سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یا سازمان نقشه برداری کشور با درج مختصات های یو تی ام از محدوده صادر می شود و عکس های هوایی تهیه می شود. و تمامی امور تفسیر و ارائه تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری به صورت کاملا دقیق انجام می شود.

عکس هوایی چیست؟

عکس های هوایی یک تصویر واقعی از عوارض سطح زمین می باشد. که در مطالعات شهرسازی ، کشاورزی، زمین شناسی، منابع طبیعی ، حفاظت از محیط زیست و برای تامین اهداف نظامی و امنیت کاربرد دارد. و در زمینه ملکی و به منظور حل اختلافات ملکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. که عمده ترین استفاده این عکس های هوایی در زمنیه اختلافات ملکی استفاده می شود. و مجموعه کاملی از عکس های هوایی در دو سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیا نیروهای مسلح موجود می باشد. همچنین برای انجام تفسیر عکس های هوایی لازم است. به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود.

عکس برداری به وسیله هواپیما و پهباد که یک دوربین عکس برداری روی آن نصب شده است انجام می شود. و نوع دوربین، ارتفاع پرواز، مسیر خطوط پرواز با توجه به عکس برداری برنامه ریزی و طراحی می شود. که دوربین به صورت اتوماتیک در فواصل معین عکس برداری می کند. و این عکس های هوایی در علم فتوگرامتری مورد بررسی قرار می گیرند. که به صورت زوج عکس های هوایی که پوشش 60% نسبت بهم دارند. تهیه و مورد استفاده قرار می گرد. تا بتوان دید سه بعدی نسبت به عکس های هوایی حاصل شود.

مقیاس چیست؟

مقیاس به صورت کسر (1/250000) یا به صورت تقسیم (1:250000) می باشد. و عکس هوایی درمناطق غیر مسطح در نقاط مرتفع تر بزرگتر و در نقاط پایین تر کوچک تر می باشد. به این علت که نقاط مرتفع به دوربین نزدیک تر از نقاط پایین تر می باشد. اما مقیاس نقشه در سرتاسر نقشه یکسان است.

تفاوت عکسهای هوایی با تصویر ماهواره ای

مهمترین تفاوت وسعت منطقه زیر پوشش است. برای داشتن دید کلان در یک منطقه از تصاویر  ماهواره ای استفاده می شود. مدت زمانی که برای تفسیر تصویر ماهواره ای صرف می شود. بسیار کمتراز یک عکسهای هوایی است. تصویر ماهواره ای نسبت به عکس هوایی قیمت ارزان تری دارد. به تکرار پذیری تصاویر ماهواره‌ای، چندطیفی بودن تصاویر ماهواره‌ای و قدرت تفکیک طیفی بهتر تصاویر ماهواره‌ای می توان اشاره کرد.

تفاوت عکسهای هوایی با نقشه

نقشه به صورت یک تصویر قائم از سطح زمین می باشد. که طبق یک مقیاس مشخص کوچک شده است. نقشه یک مقیاس ثابت و بدون تغییر دارد. و در حالی که مقیاس عکس به علت یکسان نبودن ارتفاع نقاط سطح زمین یکسان نیست. و متغیر است. بر روی نقشه اندازه گیری ها نمایش داده می شود. اما در عکسهای هوایی برای نمایش ابعاد و اندازه ها احتیاج به مهارت و تجهیزات ویژه می باشد. از سوی دیگر علائم قراردادی برروی نقشه نمایش داده می شود. و بر روی تصویر هوایی این اطلاعات نمایش داده نمی شود.

عکس هوایی

انواع اختلافات ملکی که با عکس هوایی قابل اثبات است

  • تعیین سابقه احیا زمین برای منابع ملی به منظور اثبات مالکیت زمین
  • اثبات وجود بنا در زمین به منظور تعیین کاربری ملک و مسکونی بودن آن برای شهرداری و حفظ ارزش مالی ملک
  • تعیین نوع کشت زمین و وجود درختان میوه در سنوات گذشته
  • تعیین وجود راه های عبور و مرور از نوع خاکی و یا آسفالت
  • وجود رودخانه ها و آبریز ها و اثبات تغییر در مسیر حرکت آبریز ها
  • اثبات تجاوز به حریم ملک از طریق جانمایی ملک با توجه به دیوار کشی های قدیمی

نحوه درخواست عکس هوایی

دو سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیا نیروهای مسلح وظیفه ثبت و نگهداری عکس های هوایی را دارند. که عکسبرداری هوایی در ایران از سال 1334 هجری شمسی آغاز گردیده است. و تا قبل از سال 1390 هجری شمسی به صورت آنالوگ ( سیاه – سفید ) موجود می باشد. و بعد از آن به صورت رقومی ( رنگی ) هستند.

برای همین برای درخواست عکس هوایی باید با مراجعه به سایت سازمان نقشه برداری یا آدرس سازمان جغرافیا درخواست عکس خود را ثبت کنید. و با دریافت عکس های هوایی برای تفسیر و بررسی عکس ها به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کنید.

سفارش عکس هوایی کشاورزی

سفارش عکس هوایی کشاورزی به منظور اثبات مالکیت املاک کشاورزی که جزء منابع ملی اعلام شده اند تهیه می شود که با تفسیر و بررسی بر روی این عکس ها سابقه احیا زمین کشاورزی مشخص می شود و بر اساس مشخص شدن عوارض کشاورزی موجود در زمین گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود.

عکس های هوایی یکی از منابع معتبر در بررسی سابقه یک زمین است که امروزه زمین هایی که در سالیان گذشته دارای سابقه کشاورزی بوده اند جزء منابع ملی اعلام شده و مالک برای اثبات ادعای خود و پس گرفتن مالکیت ملک نیاز به تفسیر عکس های هوایی دارد که باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری انجام شود و برای انجام تفسیر عکس هوایی در ابتدا عکسهای هوایی باید تهیه شود و برای تهیه عکسهای هوایی باید با مراجعه به سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت ملک و سال مد نظر درخواست عکس هوایی داده شود تا با تهیه زوج عکسهای هوایی اسکن شده یا چاپ شده نسبت به تفسیر عکس هوایی اقدام شود.

شرکت  نقشه برداری و امور ثبتی مفتخر  است. در زمینه تفسیر عکس های هوایی شما را یاری کند. چنانچه  شما  جهت مشخص کردن تعیین موقعیت ملک و یا نوع کاربری زمین های کشاورزی و یا برای اختلافات حقوقی نیاز به عکس هوایی از منطقه مورد نظر خود دارید. شرکت مهندسی رادین مپ آماده انجام خدمت به شما می باشد. شرکت رادین با داشتن نیرو های متخصص و با تجربه بسیار موفق و درخشان در زمینه تفسیر عکس های هوایی توانایی سفارش عکس هوایی شما از سازمان نقشه برداری و تفسیر آن را برای شما دارد.

استفاده عکس هوایی برای ثبت

عکس های هوایی که از طریق عکس برداری های هوایی توسط ماهواره ها و هواپیما از مناطق انجام شده است. و در مقیاس های متفاوت قابل تهیه است. نیز می توان برای انجام امور مربوط به تهیه نقشه یو تی ام و جانمایی یک ملک نیز استفاده می شود. که باید برای انجام این نوع از عکس ها از تفسیر کرد. از عکس های هوایی برای کار های مختلفی در زمینه نقشه برداری استفاده می شود. برای مثال می خواهیم موقعیت ملکی را در طی چند دهه بررسی کنیم. تا از تثبیت زمین اطمینان حاصل کنیم. در این حالت مالک جای دقیق ملک را نمی داند. و تنها مدارک مبنی بر مالکیت را دارد .

برای این کار باید با توجه به پلاک ثبتی ملک عکس های هوایی آن را از طریق سازمان نقشه برداری کشور یا سازمان جغرافیا تهیه کرد. و با تفسیر آن و تطبیق آن با نقشه به روز شده از زمین یا همان گوگل ارث جای آن را مشخص کرد. و برداشت یو تی ام آن را انجام داد. عکس هوایی در شاخه ای از نقشه برداری به نام فتوگرامتری است. که یکی از تخصصی ترین شاخه های نقشه برداری است. که نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

در حالت دیگر مالک جای زمین را می داند و زمین از طریق انحصار ورثه به مالک رسید. و بر سر ملک اختلافات ملکی وجود دارد. و این که قصد فروش زمین را دارد. در این حالت باید اول بحث مالکیت تثبیت شود. و بر اساس نشانه هایی که در قدیم بوده میخواهند جای دقیقی از ملک را بدست آورند. در این حالت نیز با استفاده از عکس های هوایی در طی چندین سال تفسیر انجام می شود. و در نهایت کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری بحث مالکیت وی را تثبیت می کنند.

عکس های هوایی

تفسیر عکس های هوایی

تفسیر عکس های هوایی می تواند به ما کمک کند تا بهتر عوارض را شناسایی کنیم و حدود را بر روی آن تعیین کنیم. از این علم نقشه برداری که در شاخه فتوگرامتری بررسی می شود. می توان برای حل اختلافات ملکی نیز استفاده کرد. به طوری که یکی ادله مثبت برای ارائه به دادگاه همین تفسیر عکس هوایی و تهیه گزارش آن توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری است. که در زمینه اختلافاتی که با اداره منابع طبیعی ، اداره ثبت و یا هر ارگان دولتی و یا حتی اختلاف بر سر مرز های ملک مورد استفاده قرار می گیرد.

علم تفسیر عکس هوایی چیست ؟

با عمل تفسیر بر روی عکسهای هوایی اندازه گیری طول و عارضه و شناخت عوارض انجام می شود. و شناخت برخی ویژگی ها مانند کاربری زمین منطقه، کاربری ساختمان های واقع در منطقه ،جنس سنگ های منطقه،چشمه و رودخانه های واقع در منطقه و دیگر عوارض موجود در منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین یک مفسر با تجربه اطلاعات کافی از اندازه و ویژگی های عوارض موجود در یک منطقه را استخراج می کند.

با استفاده از عکس های هوایی می توان اطلاعات مورد نیاز از عوارض منطقه را استخراج کرد. خدمات تفسیر توسط کارشناس رسمی نقشه برداری انجام می شود.

از تفسیر عکس های هوایی می توان در امور قضایی ملک و همچنین اموری مانند اثبات ادعای مالکیت خود اقدام کرد. که تشخیص اراضی موات از غیر موات و وجود بنا در ملک برای تعیین کاربری و یا حتی اثبات تجاوز به حریم ملک از طریق دیوار کشی های قدیمی از این قبلی است.

اراضی موات و غیر موات

منظور از اراضی موات و غیر موات این است. که در زمین فهالیت انسانی نظیر کشاورزی ، ساخت و ساز ، نگهدار دام صورت گرفته است. یا اینکه زمین جزء منابع ملی و دست نخورده می باشد. که اگر اراضی موات باشد. اجازه فعالیت در این زمین ها وجود ندارد. و سازمان منابع طبیعی حق حفظ و نگهدار این زمین ها را دارد. که در سال 1346 هجری شمسی سازمان منابع طبیعی مرز های این زمین ها را مشخص کرد. و بعضی از زمین هایی که دارای مالک و سند بودند. و در دهه گذشته دارای سابقه زراعت بودند. نیز در داخل این مرز ها قرار گرفتند. که برای حفظ اموال خود باید اثبات سابقه احیا زمین خود را در دهه 40 و ماقبل انجام دهند.

اثبات سابقه احیا زمین

زمانی که زمین شما اراضی ملی اعلام شود. و این در صورتی باشد. که در دهه 40 و ماقبل آن سابقه زراعت و یا هر گونه فعالیت انسانی در آن مشهود باشد. می توانید از طریق عکس های هوایی و تفسیر و بررسی آن ها اثبات مالکیت خود را انجام دهید.

برای همین باید به کارشناسان رسمی دادگستری مراجعه کنید. زیرا تنها این متخصصان هستند که علم و دانش کافی را در زمینه تفسیر و بررسی عکس های هوایی دارند. و می توانند عوارض موجود در عکس های آنالوگ را تشخیص دهند. برای همین موضوع باید در ابتدا درخواست عکس هوایی از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح ثبت شود.

تفسیر عکس های هوایی

تفسیر و بررسی عکس های هوایی

برای تفسیر عکس هوایی کارشناس از نرم افزار های تخصصی در زمینه تفسیر عکس هوایی و همچنین ابزار و تجهیزات دید سه بعدی استفاده می کند. و با توجه به سه بعدی سازی عکس های هوایی و با آشنایی کامل به عوارض و شناسایی آن ها در عکس های هوایی آنالوگ سابقه احیا را در زمین مشخص می کند. و گزارش تفسیر عکس هوایی را تهیه می کند. که این گزارش با درج نظریه کارشناسی در زمین مهر و امضا می گردد. و مالک با استفاده از این مدارک می تواند سابقه احیا زمین خود را اثبات کند.

اثبات تجاوز به حریم ملک

اگر ملک در زمان های دارای دیوار کشی یا هر گونه حریم سازی برای ملک خود بوده باشد. در حال حاضر می توان برای اثبات بهم ریختگی مرز های بین املاک از عکس های دهه های گذشته اثبات کرد. همچنین برای اثبات تجاوز به حریم ملک باید در ابتدا نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک تهیه گردد. و با نقشه وضع موجود ملک منطبق شود. تا حدود ملک دقیقا بر اساس سند مشخص شود. و از این طریق نیز مرز های ملک بررسی گردد. در صورت وجود مغایرت و احتمال تجاوز به حریم ملک داده شود. و با جانمایی این نقشه بر روی عکس هوایی گزارش مبنی بر تجاوز به حریم ملک تهیه گردد.

بررسی تداخل حدود و جانمایی ملک به منظور بررسی مرز های بین دو ملک که دچار اختلاف شده اند انجام می شود و این کار توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی و با بررسی اسناد و مدارک موجود از ملک انجام می شود که در نهایت به تهیه نقشه یو تی ام از ملک و تهیه گزارش جانمایی پلاک ثبتی ملک ختم می شود و این مدارک برای دادگاه و برای بررسی قاضی استفاده می شود و ناگفته نماند که در این بررسیها و اثبات مالکیت ملک از تفسیر عکسهای هوایی نیز استفاده می شود

بررسی تداخل حدود و جانمایی

جانمایی پلاک ثبتی منظور تعیین موقعیت ملک و هم چنین تعیین مرز های یک ملک است. که از طریق اسناد و مدارک موجود از ملک که در آن پلاک ثبتی و حدود اربعه درج شده باشد. انجام می شود. و از این روش می توان برای حل اختلافات ملکی که بین دو ملک اتفاق می افتد نیز استفاده کرد.

بر این اساس باید اسناد و مدارک موجود از دو ملک بررسی و بر اساس پلاک ثبتی نقشه ثبتی آنها تهیه شود. تا با تبدیل این نقشه ثبتی به سیستم مختصات یو تی ام مرز های ملک را با توجه به حدود اربعه درج شده در سند بررسی کرد. و با تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود املاک و تطبیق آن با سند مشکل بین مرز های ملک بررسی و در قابل گزارش تهیه شود. و در نهایت با چاپ نقشه ها و گزارش توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شود. در ادامه برای اثبات مالکیت مرز ها متقاضی می تواند از تفسیر عکس های هوایی نیز برای این موضوع استفاده کند. و با تفسیر و بررسی مرز های ملک در سالیان گذشته مدارک مورد نظر برای اثبات ادعای خود در دادگاه را تهیه کند.

نقشه یو تی ام تشخیص تعارض

نقشه یو تی ام منظور نقشه ای است. که مرز ها و موقعیت ملک را بر روی کره زمین بر اساس سیستم مختصات یو تی ام نمایش می دهد. و این نقشه یو تی ام یکی از مدارک اصلی و مهم برای اخذ سند تک برگ است. که باید حتما تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شده باشد. تا با ثبت این نقشه یو تی ام در سیستم کاداستر کشور مرز ها و موقعیت ملک تثبیت می شود. و برای این موقعیت تنها یک سند تک برگ شش دانگ صادر می شود.

به همین دلیل مشکلاتی مانند تعارضات ملکی به وجود نمی آید. اما در این بین هنوز هم املاکی وجود دارند. که دارای اسناد قدیمی منگوله دار هستند. و به همین دلیل امکان بهم ریختگی مرز های ملک و به وجود آمدن اختلافات وجود دارد. و برای حل این اختلاف نیاز به انجام جانمایی پلاک ثبتی و تهیه نقشه یو تی ام است. که برای این کار کارشناس با بررسی اسناد و مدارک موجود از ملک مانند سند های قدیمی منگوله دار و بنچاق ها و استعلام نقشه ثبتی ملک با توجه به پلاک ثبتی درج شده در سند و تهیه این نقشه کار جانمایی پلاک ثبتی را انجام می دهد.

در نهایت نقشه یو تی ام از املاک تهیه و بر اساس این نقشه یو تی ام مرز ها و موقعیت سندی هر دو ملک به طور دبقیق مشخص می شود. و این نقشه بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود.

بررسی سابقه زمین مسکونی

بررسی سابقه زمین مسکونی به منظور تعیین کاربری ملک انجام می شود. که از این طریق می توان اثبات کرد که ملک در قدیم دارای بنا بوده و در صورتیکه زمین کشاورزی اعلام شده باشد. می توان کاربری زمین خود را حفظ کرد. که برای اثبات این موضوع و بررسی سابقه زمین باید تفسیر عکس هوایی انجام شود. و برای انجام تفسیر عکس هوایی باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه شود.

زمین ها دارای کاربری های مختلفی هستند. که در سند نیز قید شده است. و زمین هایی که کاربری مسکونی و تجاری داشته باشند. اجازه ساخت و ساز دارند. در غیر این صورت زمین دارای کاربری زراعی است. و تنها می توان در این زمین ها کشت و زرع انجام داد. که در این صورت از لحاظ ارزش مالی نیز پایین تر هستند. و در بعضی مواقع و در بعضی شهرها شهرداری زمین هایی که کاربری مسکونی دارند. را زراعی اعلام می کند. و در این صورت مالک برای این که کاربری ملک خود را حفظ کند باید اثبات کند. که زمین در سالیان قبل دارای بنا بوده است. و برای اثبات این موضوع باید تفسیر عکس هوایی انجام شود

برای تفسیر عکس هوایی باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه شود. تا با تهیه عکس های هوایی با توجه به موقعیت ملک و سال مد نظر از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح به تفسیر و بررسی عکس در موقعیت ملک پرداخته است. و با تعیین کاربری ملک گزارش تفسیر عکس  هوایی تهیه می شود. این گزارش بعد از نهایی شدن و چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی میرسد تا برای اثبات ادعای خود اقدام کند.

تامین دلیل برای سابقه احیا زراعی

تامین دلیل برای سابقه احیا زراعی به منظور تفکیک زمین های موات از غیر موات است. که به منظور حل اختلاف ملکی با اداره منابع طبیعی تهیه می شود. و برای تهیه این تامین دلیل باید حتما تفسیر عکس هوایی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود. و با بررسی های انجام شده بر روی عکس های هوایی محدوده زمین زراعی و وجود آثار کشاورزی گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود.

در بین زمین های زراعی زمینهایی وجود دارد. که با وجود داشتن عوارض کشاورزی در زمین جزء منابع ملی اعلام شده اند. و مالک برای پس گرفتن زمین خود از منابع ملی نیاز به اثبات داشتن عوارض کشاورزی در زمین را دارد. که باید برای انجام این کار به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کند. تا با توجه به تفسیر عکس های هوایی گزارش برای ارائه به منابع طبیعی یا دادگاه تهیه شود.

بر این اساس مالک باید اثبات کند. زمین در سالی که جزء اراضی ملی اعلام شده است. دارای سابقه احیا بوده است. و عوارض کشاورزی در زمین مشهود است. و برای اثبات این موضوع باید در ابتدا عکس هوایی از موقعیت ملک و سال مد نظر از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه شود. تا با توجه به عکس های هوایی تهیه شده تفسیر عکس هوایی انجام و با بررسی بر روی عکس های هوایی و نتیجه گیری از عکس گزارش تفسیر عکس هوایی یا همان تامین دلیل تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا برای انجام امور اداری ملک اقدام کند.

تهیه تامین دلیل

به‌منظور حل اختلافات ملکی نیاز است. که پیشینه ملک مورد بررسی قرار گیرد. انجام این کار در نهایت به تهیه تأمین دلیل می‌رسد. که این تأمین دلیل برای حل اختلافات ملکی است. برای همین منظور از طریق عکس‌های هوایی و بررسی آن‌ها باید نتیجه‌گیری انجام شود. و بر طبق آن گزارش تهیه شود. از طرفی تهیه تأمین دلیل تنها برای تفسیر عکس هوایی نیست. و گاهی برای جانمایی ملک نیز باید گزارشی برای دادگاه ارائه شود. که به این گزارش نیز تأمین دلیل گفته می‌شود. انجام این امور و تهیه این گزارش‌ها برای مراجع قضایی یا سازمان‌های مرتبط تنها در صورتی دارای اعتبار است. که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شده باشد.

تأمین دلیل چیست؟

تأمین دلیل گزارشی است. که طی آن موضوع طرح دعوا بررسی می‌شود. و نتیجه‌گیری انجام شده در آن ذکر می‌شود. این گزارش باید توسط متخصص در زمینه دعوای پیش‌آمده مورد بررسی قرار گیرد. تا با مهر و امضا گزارش توسط کارشناس دارای صلاحیت در ارگان‌های دولتی و قضایی نیز مورد اعتبار باشد.

این تأمین دلیل در زمینه‌های مختلف تهیه می‌شود. که تهیه تأمین دلیل در زمینه اختلافات ملکی در تخصص کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری، کشاورزی و منابع طبیعی است.

نحوه درخواست تأمین دلیل

طبق ماده 150 و 151 شخص ذی‌نفع باید در هنگام دادرسی یا قبل از درخواست دادرسی درخواست تأمین دلیل بدهد. که این درخواست یا از طرف دادگاه یا با مراجعه شخصی ذی‌نفع به کارشناسان رسمی دادگستری مربوطه انجام می‌گیرد، لکن باید در هنگام درخواست تأمین دلیل به موارد ذیل توجه کرد:

  1. مشخصات فردی که درخواست تأمین دلیل دارد و طرف دعوی
  2. موضوع دعوی مورد بررسی برای تأمین دلیل
  3. اوضاع و احوالی که باعث درخواست تأمین دلیل شده است.

انواع درخواست تأمین دلیل اختلافات ملکی

تأمین دلیل در زمینه اختلافات ملکی نیز درخواست می‌شود. که برای بررسی املاک از نظر ابعاد و مساحت و موقعیت قرارگیری سند و یا حتی پیشینه ملک از لحاظ نوع کاربری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • تأمین دلیل برای سابقه احیا زمین

بیشترین مورد درخواست تأمین دلیل برای سابقه احیا زمین‌هایی است. که مورد تصرف دولت قرار گرفته‌اند. و این زمین‌ها به‌عنوان زمین موات شناخته می‌شوند. درصورتی‌که در همان زمان دارای فعالیت انسانی مانند کشت‌وزرع یا وجود بنا و یا حتی نگهداری دام در زمین بوده است. برای همین اختلاف بین مالک دارای سند و منابع ملی پیش می‌آید.  که باید سابقه احیا زمین اثبات شود. تا بتوان ملک خود را از منابع ملی پس گرفت.

همین منظور باید از طریق عکس‌های هوایی و تفسیر و بررسی آن‌ها اقدام به اثبات این موضوع کرد. برای اثبات سابقه احیای زمین و تهیه تأمین دلیل عکس‌های هوایی دهه 40 هجری شمسی و ماقبل آن مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای همین منظور باید با تهیه عکس‌های هوایی به سراغ کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری رفت. و با درخواست تأمین دلیل تفسیر عکس هوایی انجام شود. و با مشاهده آثار و علائم احیا در زمین تأمین دلیل مبنی بر غیر موات بودن زمین تهیه شود.

  • تأمین دلیل برای کاربری ملک

همان‌طور که می‌دانید کاربری ملک در قیمت آن تأثیرگذار است. و املاک با کاربری مسکونی ارزش بالاتری نسبت به املاک زراعی دارند. از طرفی شهرداری با بررسی بعضی مناطق که در بافت غیرشهری هستند. تغییر کاربری زمین‌ها را انجام می‌دهد. درصورتی‌که ملک شما تغییر کاربری داشته باشد. و شما قصد حفظ کاربری مسکونی زمین خود را داشته باشید. باید با اثبات وجود بنا در ملک این موضوع اثبات شود.

برای همین باید عکس‌های هوایی سنوات گذشته بررسی شود. تا وجود بنا در زمین اثبات شود. در نهایت تأمین دلیل مبنی بر وجود بنا در ملک تهیه و مهر و امضا شود.

  • تأمین دلیل برای اثبات تجاوز به حریم ملک

تهیه این تأمین دلیل با انجام نقشه‌برداری از وضع موجود املاک و تطبیق با سند انجام می‌گیرد. که برای همین باید به سراغ کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی رفت. تا با انجام نقشه‌برداری از وضع موجود ملک نقشه آن بر اساس سیستم مختصات یو تی ام تهیه شود. تا در ادامه باتوجه‌به سند و پلاک ثبتی‌هایشان نقشه ثبتی تهیه شود. و با وضع موجود ملک تطبیق داده شود. تا در صورت به‌هم‌ریختگی مرزهای املاک مشخص شود. و بر اساس آن تأمین دلیل تهیه شود. در مواردی نیز برای اثبات دیوارکشی قدیمی املاک باید عکس‌های هوایی سنوات گذشته نیز مورد بررسی قرار گیرد.

رادین مپ

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش سی و هفتم، پلاک 163، واحد6
تهران, تهران
ایران
تلفن: +989129277534
تلفن دوم: +982166398316
فکس: 02188857248
ایمیل: radinmapiran@gmail.com
شنبه09:00 - 18:00
یک شنبه09:00 - 18:00
دوشنبه09:00 - 18:00
سه شنبه09:00 - 18:00
چهار شنبه09:00 - 18:00
پنج شنبه09:00 - 13:00
جمعهبسته است

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 1 / 5. میزان امتیاز: 1

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *