معرفی رشته ی نقشه برداری

معرفی رشته ی نقشه برداری

تاریخچه مهندسی عمران  مربوط به قرن هجدهم می باشد. و به منظور ساخت ساختمان، پل، کانال، راه و دیگر پروژه های مربوط به ساخت و ساز می باشد. هدف از رشته ی نقشه برداری تربیت نیروهای متخصصی می باشد. که در پروژه های مختلف عمرانی نظیر راه و ساختمان، پل و…نقشه تهیه، طراحی و اجرا کنند.

در واقع نقشه برداری نیز یکی از رشته های دانشگاهی است. که در آن مسائل مربوط به اندازه گیری های ساختمانی و در حالت کلی مربوط به زمین بررسی می شود. که زیر زمینی برای خطوط مترو، زمینی برای ساختمان ها و راه ها و حتی جانمایی درختان پاک ها، هوایی با استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره ای و تفسیر و بررسی آن ها (فتوگرامتری)، آبی یا همان هیدروگرافی مورد بررسی قرار می گیرد.

شاخه های نقشه برداری

  • ژئودزی
  • فتوگرامتری
  • مسیر
  • GIS
  • سنجش از دور

نقشه برداری زمینی

برای شروع یک پروژه عمرانی نیاز به مهندس نقشه بردار می باشد. زیرا برای ساخت و ساز نیاز به نقشه از موقعیت پروژه میباشد و برای پیاده سازی یک طرح عمرانی  مانند راه ،پل و… نیاز به تهیه نقشه و نظارت و اجرا توسط مهندس نقشه بردار میباشد.

برای ساخت و تکمیل یک پروژه عمرانی به عنوان مثال مانند راهسازی نیاز به نقشه بردار می باشد. تا یک نقشه از مسیر طراحی، تهیه و نظارت و اجرا شود. و با توجه به نقشه و نظارت مهندس نقشه بردار مهندسین عمران بتوانند عملیات عمرانی برای ساخت راه را انجام دهند. و به اتمام برسانند.

برای احداث راه و اتوبان ها نیاز به طراحی مسیر با توجه به توپوگرافی منطقه است. که در نظر گرفتن شیب و طراحی قوس ها با توجه به تخصص نقشه بردارها و با استفاده از تجهیزات نقشه برداری انجام می گیرد.حتی در احداث پل ها و ورودی و خروجی اتوبان ها نیز نیاز به محاسبات دقیق است. که نقشه برداران از طریق تحصیلات آکادمی تخصص لازم را برای انجام این کار دارند.

معرفی رشته ی نقشه برداری

نقشه برداری زیر زمینی

در شاخه نقشه برداری زیر زمینی که مربوط به احداث خط مترو ها است. نیز نیاز به بررسی دقیق و طراحی مسیر حرکت مترو و طراحی ایستگاه ها است. تا از نظر مالی مقرون به صرفه باشد. همچنین خطوط مترو از نظر محاسبات و سختی کار در بالاترین رتبه قرار دارد. زیرا محاسابات برای خطوط مترو باید با دقت بالا انجام شود. تا از هر گونه خطر برای کارگران مشغول کار تا بعد از احداث مترو جلوگیری شود. که اندازه گیری و محاسبات در خطوط مترو در حد میلی متر است.

نقشه برداری هوایی (فتوگرامتری)

نقشه برداری هوایی یا همان فتوگرامتری مربوط به تفسیر و بررسی عکس های هوایی و ساختن مدل سه بعدی عکس های هوایی است. تا از طریق این عکس های هوایی بتوان تغییرات زمین را بررسی کرد. که بیشترین استفاده عکس های هوایی در زمینه املاک می باشد. و با توجه به عکس های هوایی سنوات گذشته می توان اثبات ادعای خود را انجام داد. که در زمینه عکس برداری هوایی پرواز و برداشت عکس ها نیز قوانین و محاسبات مربوط به خود را دارد.

معرفی رشته ی نقشه برداری

آب نگاری (هیدورگرافی)

برای تعیین میزان حد آب ها و تغییرات آن ها نیز از علم هیدروگرافی استفاده می شود. که از طریق مثلث بندی و محاسبات مربوط به این کار می توان اندازه گیری و نتیجه گیری لازم را انجام داد. که تمامی این محاسبات در علم نقشه برداری موجود است. و سر فصل های مربوط به این کار ها در دانشگاه ها تدریس می شود.

ارگان های استخدامی

متخصصینی که در زمینه نقشه برداری تحصیل کرده باشند. می توانند در ارگان ها مختلف رزومه کاری پر کنند. مشغول به کار شوند. اما باید توجه داشت که ارگان های دولتی معمولا از آقایان دو=عوت به همکاری می کند. که  سازمان نقشه برداری کشور، وزارت برنامه و بودجه، وزارت راه و ترابری، وزارت نفت، سازمان آب، سازمان بنادر وکشتیرانی، اداره جغرافیایی ارتش و سپاه و بخش خصوصی و…

اما علاوه بر این ارگان ها در زمینه امور ملکی نیز فعالیت دارند. که کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی در زمینه امور ثبتی و سندی فعالیت می کنند. و اموری همچون جانمایی پلاک ثبتی، تهیه نقشه های یو تی ام، تفکیک آپارتمان، تهیه گزارش تفسیر عکس های هوایی در تخصص این کارشناسان است.

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 0 / 5. میزان امتیاز: 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *