تفسیر عکس هوایی قدیم

تفسیر عکس هوایی قدیم به منظور تعیین مرزهای بین دو ملک یا تعیین قدمت یک بنا انجام می شود. و معمولا تفسیر عکس هوایی را برای ارائه تامین دلیل به دادگاه توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود. تا با استفاده از این تامین دلیل طرح دعوا برای اختلافات ملکی شود.

عکس های هوایی عکس هایی است. که با استفاده از ماهواره ها یا شاتر هایی که بر روی هواپیماها بسته شد. از سطح زمین گرفته می شود. و به عنوان عکس های  هوایی در زمینه فتوگرامتری نقشه برداری مورد بررسی قرار می گیرد. و این عکس های هوایی از دهه 20  تا زمان حال در سال های مختلف عکسبرداری شده است. برای تهیه عکس های هوایی باید با استفاده از چند مختصات از محدوده مورد نظر متقاضی و دهه مورد نظر در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یا سازمان نقشه برداری کشور درخواست عکس هوایی را داد. که این عکس ها به صورت زوج عکس به همراه فایل های اسکن این زوج عکس ها ارئه می شوند.

برای تفسیر این عکس ها باید ابتدا با استفاده نرم افزار فایل اسکن شده عکس ها ژئورفرنس شوند. و بعد از آن  با استفاده از استرسکوپ ها زوج  عکس های هوایی بررسی شود. و تفسیر عکس هوایی انجام شود. که معمولا عکس های هوایی که مربوط به دهه های قدیم تر است دشوار تر است. زیرا زمین دائم دست خوش تغییرات است. و این تغییرات در خطه شمالی کشور بیشتر است. به همین دلیل پیدا کردن نقاط مشترک در محدوده هایی که تغییرات زیادی دارند سخت تر است. تمامی این امور توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود. تا تامین دلیلی که برای ارائه به دادگاه نیز تهیه می شود. دارای اعتبار باشد.

عکس هوایی چیست؟

عکس هوایی به عکس‌هایی گفته می‌شود. که از ارتفاع توسط هواپیما از سطح زمین گرفته می‌شود.  این عکس‌های هوایی از دهه 30 هجری شمسی تا زمان حال موجود است که از دهه 30 تا دهه 90 هجری شمسی به‌صورت آنالوگ (سیاه‌وسفید) و از دهه 90 تا زمان حال با پیشرفت دستگاه‌های عکس‌برداری هوایی به‌صورت رقومی (رنگی) باکیفیت بالاتر موجود است.

سفارش عکس هوایی

سفارش عکس هوایی که به منظور بررسی تغییرات زمین در دوره های خاص و یا حل اختلافات ملکی استفاده می شود. یکی از مدارک اصلی برای دادگاه ها و ارگان های مرتبط به شمار می رود. و باید از دو سازمان نقشه برداری کل کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه شود. و در ادامه توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی تفسیر شود. تا از مدل سه بعدی ساخته شده بر روی موقعیت مد نظر بررسی انجام شود.

عکس های هوایی منظور عکس هایی است. که از ارتفاع از سطح زمین گرفته می شوند. و این عکس ها تغییرات زمین را در طی سالیان مختلف ثبت می کنند. و می توان از این عکس ها برای بررسی تغییرات زمین و یا حل اختلافات ملکی استفاده کرد. برای سفارش عکس های هوایی میتوان از طریق مشاوره با کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی درخواست عکس های هوایی را با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر انجام داد.

بعد از تحویل زوج عکس های هوایی و با بررسی در موقعیت مد نظر نتیجه گیری انجام و در صورت نیاز و وجود امور دادگاهی تامین دلیل یا همان گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه و توسط کارشناس مربوطه مهر و امضا شود. تا برای اثبات ادعا در دادگاه اقدام شود. اختلافات ملکی بر سر اسناد منگوله دار قدیمی که بر سر مرز های ملک پیش می آید. و یا این که به منظور تعیین سابقه احیای اراضی که جز منابع طبیعی اعلام شده اند. را می توان از طریق عکس های هوایی بررسی کرد.

نحوه سفارش عکس هوایی اداره ثبت

سفارش عکس هوایی اداره ثبت به منظور اثبات مرز بندی های ملک در این سازمان و اثبات اشتباه در سند تهیه می شود. که این کار با ارائه موقعیت از ملک و تعیین سال مد نظر انجام می شود. و یا از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح ثبت درخواست انجام می شود. و در ادامه بعد از تهیه عکسهای هوایی تفسیر و بررسی آن انجام می شود.

عکس های هوایی یکی از منابع معتبر در بررسی اختلافات ملکی و اثبات ادعا مبنی بر مالکیت یک ملک را دارد. که این مالکیت شامل مرز بندی های یک قطعه زمین نیز می شود. و امروزه برای اخذ سند تک برگ برای یک ملک باید حتما نقشه یو تی ام از ملک تهیه شود.

اما در این بین اختلافاتی در ابعاد و اندازه های سند و وضع موجود ملک مشخص می شود. که اداره ثبت دستور به تهیه نقشه یو تی ام دو خطی می دهد. و برای این موضوع باید ابعاد سند نیز بر روی نقشه پیاده شود. تا اختلاف در ابعاد اندازه ها مشخص شود. و برای این امر بعد از دستور به عقب نشینی مالک ادعا می کند. که مرز بندی های ملک از قدیم به همین شکل بوده و جا به جا نشده است. و در سند قدیمی ملک اشتباه درج شده است. که برای این موضوع باید نسبت به اثبات ادعای خود از طریق عکس های هوایی اقدام کند.

سفارش عکس هوایی منابع طبیعی

همان طور که گفته شد. عکس هوایی که برای سابقه احیا منابع طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکس‌های هوایی دهه 40 هجری شمسی و ماقبل آن است. که عکس‌های هوایی دهه 40 در سازمان نقشه برداری کشور و عکس هوایی دهه 30 در سازمان جغرافیا نیروهای مسلح موجود می‌باشد.

برای درخواست عکس هوایی سازمان نقشه برداری باید به صورت اینترنتی ثبت درخواست انجام شود. که این کار با توجه به پنل کاربری انجام می‌شود. و با درخواست نهایی و پرداخت هزینه‌ها عکس به صورت فایل اسکن (سی دی) به آدرس شما ارسال می‌شود.

اما سازمان جغرافیا ارائه محصولات خود را به صورت حضوری و با مراجعه به آدرس تهران، شریعتی، خیابان معلم انجام می‌دهد. که در ابتدا باید فیش درخواست را تحویل و بعد از مدت 2 هفته برای تحویل محصول مجدداً مراجعه نمایید. این سازمان عکس‌های هوایی دهه 30 هجری شمسی که اولین عکس‌های موجود در ایران هستند را دارد.

تفسیر عکسهای ماهواره ای

تفسیر عکسهای ماهواره ای به منظور تشخیص عوارض موجود و یا بررسی تغییرات زمین در طی سالیان مختلف انجام می شود. که این کار جزئی از وظایف کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی است. که انجام و در نهایت با توجه به درخواست متقاضی گزارش یا تامین دلیل برای ارائه به ارگان های قضایی تهیه می شود.

عکس های هوایی و ماهواره ای از جمله عکس هایی است. که از ارتفاع از سطح زمین گرفته می شود. و از این عکس ها برای بررسی تغییرات زمین است استفاده می شود. می توان با بررسی این عکسها عوارض موجود در یک زمان خاص را بررسی کرده است. و نسبت به حل اختلافات ملکی اقدام کنند. این کار توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود.

این اختلافات امکان دارد بر سر مرز های ملک و یا تعیین سابقه احیای یک زمین و یا تعیین وجود یا عدم وجود یک بنا در یک دوره خاص می باشد. که با بررسی و تفسیر عکس های هوایی و یا ماهواره ای نتیجه مد نظر حاصل می شود. و این نتیجه در قالب یک گزارش یا تامین دلیل تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. به دست متقاضی می رسد. تا برای انجام امور قضایی ملک و اثبات ادعا اقدام شود.

قیمت تفسیر عکس های هوایی

همانطور که گفته شد برای تفسیر عکس های هوایی باید به متخصصین این امر مراجعه کرد. برای همین منظور باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا کشاورزی مراجعه کرد. تا با توجه به سال عکسبرداری بر اساس تعرفه مشخص شده از طرف سازمان نقشه برداری کشور اعلام می شود. باید تعیین هزینه تفسیر عکس هوایی را انجام داد.

برای همین منظور با توجه به عکس های هوایی که قبلا تهیه کرده اید. به یکی از کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کنید. تا تعیین هزینه تفسیر عکس هوایی به صورت دقیق تعیین شود. و با توجه به تعیین هزینه دقیق اقدام به انجام تفسیر عکس هوایی کنید.

نحوه تفسیر عکس هوایی

برای تفسیر عکس هوایی در ابتدا باید سال مد نظر که می توان. از عوارض را از طریق این عکس ها دید تعیین شود. و با توجه به سالی که موضوع مد نظر در عکس مشهود است و موقعیت ملک نسبت به تهیه عکس های هوایی پوشش دار اقدام کرد. و از طریق سامان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیرو های مسلح عکی هوایی تهیه شود. در ادامه برای تفسیر و بررسی آن به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه شود.

کارشنسا با استفاده از نرم افزار های مرتبط با تفسیر عکس هوایی و ابزار های دقیق مدل سه بعدی عکس هوایی را ساخته. و با توجه به موضوع مد نظر بررسی های نهایی را انجام می دهد. که با تعیین نتیجه تهیه گزارش تفسیر عکس هوایی انجام می گیرد. و توسط کارشناس مهر و امضا می شود.

از طریق عکس های هوایی موارد ملکی زیر را می توان بررسی کرد:

  • تجاوز به حریم ملک توسط ملک همجوار
  • تعیین سابقه احیا زمین اراضی ملی اعلام شده
  • تعیین حد و حدود ملک و انجام جانمایی ملک
  • تعیین وجود نهر آب های جاری در زمین در سنوات گذشته
  • وجود راه در زمین در رمان قدیم

و هر گونه موردی که از طرف مراجعه قضایی برای تفسیر عکس هوایی اعلام گردد. که با توجه به هزینه تفسیر عکس هوایی و ماهواره ای کار انجام گیرد.

تفاوت تامین دلیل و تامین خواسته

تفاوت تامین دلیل و تامین خواسته در این است که تامین دلیل به منظور ارائه یک مدرک برای اثبات ادعای محکوم له به دادگاه یا ارائه یک مدرک برای طرح دعوا است. ولی تامین خواسته به منظور ارائه یک درخواست به دادگاه به منظور توقیف معادل اموال محکوم در زمان دادرسی است. که این تامین دلیل در بحث اختلافات ملکی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و با بررسی های مدارک از جمله نقشه های موجود و عکس های هوایی تهیه و مهر و امضا می شود.

تامین دلیل به معنای ارائه یک مدرک برای اثبات ادعای محوم له در مراحل دادرسی است. و یا برای طرح دعوا در دادگاه است. که این تامین دلیل در بحث اختلافات ملکی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری تهیه و مهر و امضا می شود. و برای تهیه این تامین دلیل باید عکس های هوایی سال های مد نظر و نقشه ها بررسی شود. و بعد از آن تامین دلیل خواسته شده تهیه شود. که بهترین نوع عکس هوایی است. که با توجه به سال های مد نظر و موقعیت مد نظر متقاضی از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه می شود.

با استفاده از استرسکوپ و زوج عکس های هوایی سه بعدی سازی محدوده انجام می شود. در نهایت با نتیجه گیری از این عکس ها تامین دلیل مورد نظر تهیه می شود. و اما تامین خواسته به معنای ارائه یک درخواست به دادگاه است. تا از زمان ططرح دعوا تا زمان اجرای حکم که زمان زیادی می گذرد. معادل اموال شخص محوم توقیف شود. تا در زمان اجرای حمک دچار مشکل نشوند.

تعیین اراضی غیر موات با عکس هوایی

گزارش تفسیر عکس هوایی (تامین دلیل)

در نهایت تفسیر عکس هوایی توسط کارشناس باید گزارش آن تهیه شود. که این گزارش شامل چند بخش می شود.

  • توضیحات ابتدایی

این قسمت که در ابتدای صفحه قرار دارد. شامل توضیحاتی مانند اطلاعات عکس های بررسی می شود. که شامل ردیف، شماره پرواز، رن و شماره عکس می شود. و مساحت زمین که یا به صورت دقیق یا تقریبی درج می شود.

  • موقعیت ملک

در قسمت وسط باید موقعیت ملک که بر اساس مختصات یو تی ام مشخص گردد. که منظور مختصات های یو تی ام گوشه های ملک می باشد. که در گزارش درج می شود. و این مختصات های شامل یک X و Y می باشد. و به تعداد گوشه های زمین در گزارش درج می شود.

  • نتیجه گیری یا نظریه کارشناسی

این قسمت که در آخر صفحه درج می شود. نتیجه گیری کارشناس از بررسی عکس هوایی است.

در نهایت گزارش بعد از ویرایش و نهایی شدن توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود. و با تعیین کردن موقعیت ملک بر روی عکس هوایی به صورت نقشه تهیه می شود. و این مدارک نیز توسط کارشناس ممهور می گردد. تا برای انجام مراحل اداری و قضایی اقدام شود.

تهیه تامین دلیل برای دادگاه

تامین دلیل که برای حل اختلافات ملکی تهیه می شود. منظور گزارشی است. که با بررسی های انجام شده در محل و یا تفسیر و بررسی عکس های هوایی که توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود. مورد استفاده در دادگاه یا ارگان های مربوط به ملک و زمین است. که بیشترین حالتی که تامین دلیل تهیه می شود. با تفسیر عکس های هوایی است زیرا بیشترین مشکلات مربوط به ملک امروزه با توجه به مرز بندی های ملک و یا تعیین سابقه احیا زمین است. که جزء اراضی ملی قرار گرفته که برای اثبات این موضوعات باید با استناد به عکس های هوایی تامین دلیل تهیه شود. عکس های هوایی عکس هایی است. که از ارتفاع از سطح زمین گرفته می شود. و این عکس ها تغییرات زمین را ثبت کرده است. و با توجه به این عکس ها می توان ادعای مالکیت خود را اثبات کرد.

تامین دلیل برای دادگاه ملکی

امروزه اختلافاتی که بر سر ملک به وجود می آید. را می توان از طریق تفسیر عکس های هوایی و بررسی مدارک حل کرد. که این کار در تخصص کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری است. در نهایت کار گزارش تفسیر عکس هوایی و یا همان تامین دلیل تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری مهر و امضا می شود. تا این گزارش برای ارائه به دادگاه دارای اعتبار باشد. و بتوان مالکیت خود را اثبات کرد.

برای این منظور در ابتدا باید عکس های هوایی از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت دقیق ملک و سال مد نظر تهیه و با ارائه به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری کار تفسی عکس های هوایی و بررسی بر روی آنها انجام می شود. با نتیجه گیری نهایی گزارش و یا تامین دلیل برای ارائه به دادگاه تهیه و مهر و امضا می شود. تا با توجه به مدارک حاصل دادگاه مالک اصلی ملک را تعیین و سند مالکیت برای ملک صادر شود. از جمله اختلافاتی که بر سر ملک به وجود می آید. می توان به اختلاف بر سر مرز های مشترک بین دو ملک و یا سابقه احیا زمین هایی که جزء منابع ملی اعلام شده اند اشاره کرد. که تمامی این امور از طریق تفسیر عکس های هوایی قابل حل است.

تامین دلیل برای سابقه احیا

زمین هایی که در زمان قدیم و به خصوص سال 1346 هجری شمسی دارای سابقه کشاورزی یا وجود بنا و یا در حالت کلی عوارض ناشی از فعالیت انسانی بودند. جزء اراضی غیر موات اعلام می شود. و به نام مالکین سند صادر شده است. و اراضی که هیچگونه علائم فعالیت انسانی در آنها موجود نبود. جزء اراضی موات و این اراضی تحت تصرف اراضی ملی قرار گرفته است. که در این زمین ها کشاورزی و یا ساخت و ساز ممنوع می باشد. و در بین این اراضی ملی زمینهایی وجود دارند. که مالک مدعی است. در زمان ملی اعلام شدن زمین این زمین دارای سابقه احیا بوده است. و این زمین دارای مالک است. که برای اثبات ادعای خود باید از عکس های هوایی و تفسیر عکس هوایی استفاده کند. و این امور توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود.

برای انجام تفسیر عکس هوایی در ابتدا عکس های هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت دقیق ملک و سال مد نظر تهیه می شود. که با تهیه زوج عکس های هوایی و تفسیر و بررسی عکس های هوایی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. و با بررسی عکس های هوایی و نتیجه گیری از عکس های هوایی گزارش تفسیر عکس هوایی یا همان تامین دلیل تهیه و در این گزارش گواهی می شود. که زمین دارای سابقه احیا می باشد. و این گزارش بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و به دست متقاضی می رسد. تا با توجه به این گزارش برای انجام امور قضایی و اداری ملک اقدام کرد.

بررسی سابقه احیا با تفسیر عکس هوایی

منظور از اراضی موات و غیر موات چیست؟

در زمینه فتوگرامتری و منابع طبیعی به زمین‌هایی که دارای فعالیت انسانی مانند کشت و زرع، وجود بنا، نگهداری دام و مالک حقوقی و حقیقی باشند. زمین غیر موات گفته می‌شود. اما اگر زمینی فاقد هر گونه فعالیت انسانی باشد. را جزء اراضی موات و دست نخورده می‌گویند. که وظیفه حفظ و نگهداری از این زمین‌ها بر عهده سازمان منابع طبیعی است. این زمین‌ها شامل جنگ‌ها و مراتع و رودخانه و حریمشان است. که نباید در این زمین‌ها هر گونه کشاورزی یا ساخت بنا انجام شود.

برای همین منظور باید سازمان منابع طبیعی در دهه 40 هجری شمسی و هم زمان با اصلاحات اراضی حریم این زمین‌ها را از طریق نقشه برداری مشخص کرد. اما به اشتباه در همان زمان زمین‌هایی که دارای سابقه احیا بودند نیز در حریم اراضی ملی قرار گرفتند. باید با اطمینان از این که زمین در دهه 40 یا ماقبل آن دارای فعالیت انسانی بوده است. به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کنند.

تشخیص موات و غیر موات زمین

تشخیص موات و غیر موات زمین به منظور تشخیص اراضی ملی از زمین های کشاورزی است. که در صورت وجود عوارض کشاورزی در زمین یا وجود بنا این زمین غیر موات نامیده می شود. و از تصرف اراضی ملی خارج می شود. که باید در این صورت با توج به عکس های هوایی و تفسیر و بررسی عکس هوایی این عوارض مشخص و گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می شود. و این گزارش بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود.

عکس های هوایی یکی از منابع معتبر در بحث بررسی تغییرات زمین است. که از این طریق می توان موات و غیر موات بون زمین ها را مشخص کرد. و برای این منور در ابتدا عکس های هوایی باید تهیه شود. تا با توجه به عکس های هوایی تهیه شده و تفسیر و بررسی آن ها اراضی ملی از اراضی دارای سابقه احیا مشخص شوند. تا اراضی که به اشتباه جزء اراضی ملی قرار گرفته است. از تصرف اراضی ملی خارج و به مالک اصلی برگردانده شود.

همان طور که گفته شد باید در ابتدا عکس های هوایی تهیه شود. تا با توجه به زوج عکس های هوایی تهیه شده و تفسیر عکس هوایی گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه و این گزارش که مبنی بر وجود علائم فعالیت انسانی در زمین است تهیه می شود. و بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و میتوان برای انجام امور قضایی در دادگاه و یا انجام امور اداری در سازمان منابع طبیعی اقدام کرد.

منظور از سابقه احیا چیست؟

سابقه احیا یک زمین منظور وجود هرگونه فعالیت انسانی در زمین است. که نشان از وجود انسان در ملک باشد. در اصل این املاک دارای سند رسمی و قانونی و مالک مشخص هستند. و نباید از دایره تصرف وی خارج شود. این علائم و نشانه‌ها شامل کشت و زرع، وجود بنا، نگهداری دام، کاشت درختان میوه در زمین است. که می‌توان با این آثار اثبات سابقه احیا زمین را انجام داد.

سازمان منابع طبیعی در دهه 40 هجری شمسی با انجام نقشه برداری محدوده اراضی موات را مشخص کرد. و در این بین زمین‌هایی که برای مدت طولانی فاقد هرگونه فعالیت انسانی بودند. نیز در تصرف دولت درآمد. اما در این بین املاکی نیز وجود دارند. که در همان زمان دارای سابقه احیا بودند. اما به اشتباه در محدوده اراضی موات قرار گرفتند. و سند این زمین‌ها باطل شد. اما با ارزش پیدا کردن زمین‌ها مالکین قصد باز پس گیری زمین خود را از اراضی ملی دارند. یا برای مدت طولانی از ملک خود بی خبر بودند. و در حال حاضر با استعلام سند متوجه این موضوع شده‌اند. که برای باز پس گیری این املاک از سازمان منابع طبیعی باید اثبات سابقه احیا زمین انجام شود.

بررسی سابقه احیا با تفسیر عکس هوایی

بررسی سابقه احیا زمین به چه صورت است؟

برای بررسی سابقه احیا زمین برای منابع طبیعی باید به سراغ عکس‌های هوایی دهه 40 هجری شمسی یا ماقبل آن بروید. زیرا تنها این عکس‌ها مورد تأیید این سازمان هستند. که با تهیه عکس‌های هوایی مد نظر باید کار تفسیر عکس هوایی را به متخصصی دارای صلاحیت در زمینه تفسیر عکس‌های هوایی بسپارید. تا کار تفسیر و بررسی عکس‌های هوایی انجام شود.

این متخصصین شامل کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری و کشاورزی هستند. که در زمینه فتوگرامتری کار تفسیر عکس هوایی را به طور کامل تسلط دارند.

این کارشناسان برای بررسی سابقه احیا با تفسیر عکس هوایی در محدوده ملک، که قبلاً از طریق نقشه برداری تهیه نقشه یو تی ام انجام شده است. از نرم‌افزارها و ابزارهای تخصصی استفاده می‌کنند.

برای بررسی عکس‌های هوایی آنالوگ نیاز به سه بعدی سازی عکس‌های هوایی است. که باید با پردازش‌های نرم افزاری انجام گیرد. تا مدل سه بعدی عکس ساخته شود. تا در مراحل بعدی با استفاده از عینک‌های دید سه بعدی یا استریسکوپ عکس به صورت سه بعدی دیده شود. در این صورت امکان بررسی کلیه عوارض موجود در عکس هوایی وجود دارد. که کارشناس با مشاهده هر گونه آثار و علائم احیا در زمین گزارش تفسیر عکس هوایی (تأمین دلیل) را تهیه می‌کند. و این گزارش توسط کارشناس مد نظر مهر و امضا می‌شود. تا برای ارائه به سازمان منابع طبیعی یا ارگان‌های قضایی مورد تأیید باشد.

سابقه احیا برای منابع طبیعی

سابقه احیا برای منابع طبیعی به منظور تعیین اراضی موات یا غیر موات انجام می شود. تا در صورت غیر موات زمین که جزء اراضی ملی اعلام شده است. برای پس گرفتن زمین از این ارگان اقدام شود. و برای اثبات این موضوع باید تفسیر عکس هوایی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود. و بر اساس بررسی ها گزارش تفسیر عکس هوایی یا همان تامین دلیل تهیه می شود.

منابع طبیعی برای حفظ جنگل ها و مراتع که دارای مالک نیستند. و در آن ها فعالیت انسانی صورت نگرفته اجازه کشت و زرع و ساخت و ساز در این املاک را نمی دهد. و برای این منظور یکسری از این زمین ها تحت تصرف دولت هستند. در صورتیکه افرادی معتقد هستند. در زمانی که ملک جزء اراضی ملی اعلام شده است. دارای فعالیت انسانی بوده است. و در این صورت ملک غیر موات به شمار می رود. و نباید جزء اراضی ملی به شمار برود. که برای باز پس گیری زمین از اراضی ملی باید سابقه احیا زمین اثبات شود. و برای این منظور باید تفسیر عکس هوایی انجام شود.

تامین دلیل برای وجود بنا

تامین دلیل برای وجود بنا به منظور تعیین کاربری زمین انجام می شود. که تهیه تامین دلیل تنها با بررسی عکس های هوایی سنوات گذشته قابل انجام است. و انجام این کار در تخصص کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی است. که باید حتما با بررسی و تفسیر عکس های هوایی انجام شود. و در نهایت گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می شود. و این گزارش بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا شده باشد.

در حال حاضر یکسری از املاک که کاربری مسکونی دارند. جزء اراضی با کاربری کشاورزی اعلام شده در صورتی که مالک مدعی است. در این ملک در سال های گذشته بنا وجود داشته. و از این طریق می تواند برای اثبات ادعای خود با توجه به عکس های هوایی اقدام کرده است. و کاربری ملک خود را مسکونی کند. که برای انجام تفسیر عکس هوایی و تهیه تامین دلیل باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کند.

برای انجام تفسیر عکس هوایی باید در ابتدا عکسهای هوایی از سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح با توجه به موقعیت ملک و سال مد نظر تهیه شود. تا با تهیه عکس های هوایی پوشش دار تفسیر عکس هوایی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. و با توجه به بررسی ها بر روی عکس های هوایی و در صورت تایید وجود بنا در عرصه ملک گزارش تفسیر عکس هوایی مبنی بر وجود بنا در سال مد نظر تهیه و این گزارش یا همان تامین دلیل چاپ و در نهایت توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود. و مالک یا وکیل مالک می تواند. بر اساس این گزارش برای اثبات ادعای خود اقدام کند.

اثبات وجود عارضه

زمانی که بتوان اثبات کرد در زمینی عارضه ای وجود داشته باشد. می توان تشخیص داد. که ملک جزو اراضی دایر است. و این گونه زمین ها نباید در تصرف دولت و اراضی ملی باشند. و زمانی که ملک به اشتباه جزء اراضی بایر و موات اعلام شد. می توان از طریق عکس های هوایی و تفسیر عکس های هوایی این موضوع را اثبات کرده است. و زمین خود را پس گرفت.

از دیگر فواید اثبات وجود عارضه در ملک یا وجود بنا در ملک اثبات کاربری ملک است. که اگر در زمینی در قدیم دارای بنا بوده است. و به هر صورتی تخریب یا آوار شده است. و زمین جزء اراضی زراعی شناخته شود. از طریق تفسیر عکس های هوایی که وجود بنا در آن مشخص باشد. می توان کاربری زمین را اثبات کرد. و از آنجا که زمین با کاربری مسکونی دارای ارزش مالی بالاتر است. اثبات این موضوع به نفع مالک می باشد. در هر حال از علم فتوگرامتری که شامل تفسیر عکس های هوایی است. می توان در زمینه امور مربوط به ملک و املاک حل اختلافات ملکی استفاده کرد. تا بتوان از حقوق خود دفاع کرد.

برای تغییر کاربری ملک چه‌کار باید کرد؟

کاربری هر زمین و ملک در شهرداری تعیین می‌شود. و درصورتی‌که ملک شما فاقد بنا و فقط به‌منظور انجام کشت‌وزرع باشد این املاک را زراعی می‌گویند. اما در صوتی که ملک دارای بنا و مستقلات باشد. در اصل کاربری زمین مسکونی است. که در صورت مسکونی بودن زمین امکان ساخت بنا در ملک وجود دارد.

اما اگر زمین‌های کشاورزی بعد از گذشت سال‌ها در بافت روستایی یا شهری قرار بگیرند. امکان تغییر کاربری ملک نیز وجود دارد. یا اینکه زمین مسکونی در بافت زراعی قرار بگیرد. شهرداری کاربری زمین را از مسکونی به زراعی تغییر می‌دهد. که در این صورت امکان ساخت‌وساز در ملک از بین می‌رود. این کاربری در سندهای مالکیت نیز درج شده است. برای تغییر کاربری ملک باتوجه‌به ارائه مدارک به شهرداری می‌توان کاربری ملک خود را اثبات کرد. تا ارزش مالی ملک را حفظ کرد.

بررسی سابقه احیا در زمین کشاورزی

در صورت تغییر کاربری ملک مسکونی به زراعی توسط شهرداری چه کاری باید انجام شود؟

درصورتی‌که شهرداری کاربری زمین شما را از مسکونی به زراعی تغییر دهد. باید برای اثبات این موضوع باید با ارائه تأمین دلیل به شهرداری در مرحله اول مالکیت زمین خود را از طریق وجود بنا در سنوات گذشته اثبات کنید. و در صورت تأییدنکردن شهرداری باید به مراجع قضایی مراجعه کنید.

برای همین باید تعیین وجود بنا در ملک با تفسیر عکس هوایی انجام گیرد. و برای تفسیر عکس هوایی و تهیه گزارش باید به کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برداری مراجعه کنید. تا باتوجه‌به انجام پردازش‌های لازم و بررسی بر روی ملک در صورت وجود بنا در ملک کاربری ملک گواهی و مهر و امضا کند.

جانمایی ملک با عکس هوایی

زمانی که دو ملک بر سر مرز های مشترک به اختلاف بخورند. یکی از مالکین مدعی باشد. که به مرزهای ملک وی تجاوز شده است. باید این موضوع را از طریق جانمایی دقیق ملک انجام دهد. و بهترین راه برای انجام جانمایی ملک از طریق نقشه ثبتی است. و باید بر اساس نقشه های ثبتی که بر اساس پلاک ثبتی استعلام گرفته می شود. نقشه جانمایی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی تهیه و مهر و امضا شود. و از دیگر راه های اثبات که نشان دهد. مرزهای ملک در طی زمان دچار تغییر شده است. از طریق تفسیر عکس های هوایی است. که گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه و توسط کارشناس رسمی دادگستری مربوطه مهر و امضا می شود.

برای انجام جانمایی ملک از طریق عکس های هوایی باید در ابتدا عکس هوایی با توجه به موقعیت مد نظر و سال مد نظر از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیا نیروهای مسلح تهیه شود. و با توجه به انجام تفسیر و بررسی عکس های هوایی و تعیین مرز های ملک با توجه به دیوار کشی های قدیمی کار تعیین حدود و جانمایی ملک انجام می شود. و در نهایت گزارش مبنی بر بهم ریختگی مرز ها تهیه و این تامین دلیل بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مهر و امضا می شود.

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 5 / 5. میزان امتیاز: 1

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

دیدگاه ها غیر فعالند