تفسیر عکس های هوایی

تفسیر عکس های هوایی

تن عکسی و رنگ در تفسیر عکس های هوایی

عبارت است از سفیدی یا سیاهی نسبی که حاصل انعکاسات نور به وسیله اجسام است. برای عکس های سفید و سیاه ،تن یک عامل اساسی است که ترکیب آن با سایر عوامل شناخت، عوامل اولیه شناسایی عوارض و انجام تفسیر را تشکیل میدهد.

تن عکسی تابعی از سایر عوامل موثر بر روی آن میباشد. مثلا عوارض مربوط به آب، مانند رودخانه ها (در حالی که آب داشته باشند). ممکن است دارای تن های متنوعی از سفید و سیاه بر حسب زاویه خورشید و همچنین، طول موج های منعکس از سطح آب باشند. حتی محتمل است که جاده آسفالته سیاه به لحاظ صافی روبه آن، خیلی روشن به نظر برسد. جاده خاکی ممکن است درهوای خشک روشن باشد، در حالی که پس از بارندگی تیره خواهد بود اجسامی که سطح فلزی صیقلی و هلالی دارند، با هر رنگی که باشند، مانند کامیون های نفت کش، ممکن است به اندازه ای زیاد ازخود نور منعکس کنندکه تن عکس نتواند هیچ چیزی را ثبت نماید.

 

رادین 09129277534 و 02166398316
کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی

 

 کاربرد عکس های هوایی و ماهواره ای در جغرافیا 

لذا مفسر بایستی با عوامل تاثیر گذار بر تن به خوبی آشنا بوده و در موقع شناسایی و تفسیر آن ها را مدنظر داشته باشد. در این جا باید اضافه کرد که تن عکسی بستگی به میزان انعکاس نور از شیء، حساسیت فیلم، میزان تیرگی هوا، میزان نفوذ نور از فیلتر و زاویه ی میل خورشید دارد. مثلا کارشناسان امور طبقه بندی خاک، قسمت اعظم کارشان بررسی تن عکسی است که به وسیله آن می توانند خاک را طبقه بندی نمایند. جنگل بانان، نیز به وسیله این عامل خواهند توانست سوزنی برگان را ازپهن برگان تشخیص دهند و زمین شناسان قادرند با کمک تن عکسی ،نقشه فراوانی و پراکندگی سنگ ها در یک ناحیه را تهیه و یا تشکیلات ساختمانی زمین را تشخیص دهند و بالاخر به دورنمائی از کانی ها دست یابند. برای مواقعی که عکس را به صورت تکی نیز بررسی می کنند، تن عکسی دارای اهمیت خاص میباشد.

کاربرد عکس های هوایی و ماهواره ای در جغرافیا 

مفسر در پاره ای از موارد قادر است برای دستیابی بهتر به اطلاعات مورد لزوم، از تصاویری که از ترکیب فیلم و فیلتر های مختلف تهیه شده استفاده نماید. در اکثر رشته های تفسیر، فیلم سفید و سیاه پانکروماتیک و فیلتر (منهای آبی ) دارای کاربرد فراوان و عمومی است. البته چنان چه سایر فیلم ها و فیلتر ها نیز تجربه شوند و با عکس های حاصل از آن ها وجود داشته باشد میتوانند در تفسیر موثر باشند. فیلم های مادون قرمز برای بررسی رستنی ها، خاک ها و زهکش ها نیز مورد علاقه  اکولوژیست ها و کارشناسان کشاورزی  است.

رنگ

هر جسمی که مقداری از امواج نورانی را منعکس میسازد ،دارای رنگ است، برای مثال میتوان گفت علت این که رستنی ها به رنگ سبز دیده میشوند انعکاس بخش عظیم تری از طیف نوری امواج سبز نسبت به امواج قرمز و آبی است.چشم انسان قادر  است 1000 برابر بیشتر فام رنگ را نسبت به تن خاکستری تشخیص دهد. بنابراین، رنگ قادر است درشناسایی عوارض عکسی و جزئیات آن کمک بیشتری نماید.

در تفسیر سنگ ها خاک ها و گیاهان که تنوع عوارض بسیار شدید است، عکس برداری رنگی میتواند اطلاعات بسیار دقیقی را در اختیار بگذارد. فیلم های رنگی کاذب مادون قرمز درجریان جنگ دوم جهانی توسعه پیدا کرد واکنون کاربردهای زیادی در مطالعات تفصیلی مسائل گیاهی، پراکندگی گیاهان، تشخیص رطوبت خاک و مرز بندی زهکش ها و… دارد.

رادین 09129277534 و 02166398316
کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و امور ثبتی

این مطلب چه مقدار برای شما مفید بوده است؟

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز. 4.4 / 5. میزان امتیاز: 5

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید.

نقشه برداری رادینمشاهده نوشته ها

Avatar for نقشه برداری رادین

شرکت فنی مهندسی رادین مپ متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. برای اخذ مشاوره رایگان و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید 09129277534 — 02166398316

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *